بررسی همستر کمبت: آیا این توکن ارزشمند است؟


بررسی همستر کمبت: آیا این توکن ارزشمند است؟

بررسی همستر کمبت: آیا این توکن ارزشمند است؟توسط پیمان گل‌کار / اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۳ / 6 دقیقه برای مطالعه تب و تاب پروژه‌هایی که شبیه به نات کوین هستند، این روزها حسابی داغ است و ایردراپ‌های...

بررسی همستر کمبت: آیا این توکن ارزشمند است؟
بررسی همستر کمبت: آیا این توکن ارزشمند است؟
توسط / / 6 دقیقه برای مطالعه

تب و تاب پروژه‌هایی که شبیه به نات کوین هستند، این روزها حسابی داغ است و ایردراپ‌های در ظاهر رایگان با بازی‌های بسیار ساده تلگرامی، طرفدارهای بسیار زیادی پیدا کردند.

به غیر از نات‌کوین، تپ سواپ هم یکی از پروژه‌های موفق و پرطرفدار بود که پیش از این براتون بررسی کردیم و در این مقاله به سراغ یکی دیگر از این پروژه‌ها به اسم همستر کمبت اومدیم تا با هم بررسی کنیم که چقدر می‌شود به آینده این ایردراپ امید داشت؟ ضعف‌ها و نقاط قوتش کجاست و آیا واقعا پولی از این توکن حاصل می‌شود یا خیر!

ورود به بازی همستر کمبت

ابتدا سه نکته را درباره همستر کمبت بیان کنیم:

۱- بیشترین طرفداران همستر کمبت!

طبق آماری که از گوگل آنالیتیک همستر کمبت چند روز پیش بر اساس زبان کاربران منتشر شد، بیشترین طرفداران این پلتفرم اول از روسیه هستند و سپس ایران! بعد از آن هم ازبکستان، اوکراین و ویتنام قرار گرفتند. البته در این آمار زبان انگلیسی در جایگاه نخست قرار دارد که البته مبنای دقیقی از یک کشور نمی‌تواند باشد و با کمی جستجو در فضای وب هم متوجه می‌شویم که بیشترین تولید محتوا برای همستر کمبت متعلق به روسیه و همچنین ایران است!

۲- پشتیبانی رسمی بینگ ایکس

یکی از نقاط قوت برای همستر کمبت، اعلام رسمی صرافی بینگ ایکس در توییتر خودش مبنی بر پارتنرشیپ با این پروژه‌ست که یک جورایی از الان کاربرهایش را امیدوار کرده تا سریع بتوانند توکن‌های بدست آمده را در آنجا لیست کنند. بینگ ایکس البته مثل گذشته خیلی به ایرانی‌ها روی خوش نشان نمی‌دهد و معمولا هرچه صرافی بزرگ‌تر می‌شود، متاسفانه برای اینکه درگیر مسایل تحریمی نشود، از کاربرهای ایرانی خودش را دورتر می‌کند که این امر شامل بینگ ایکس هم شده است!

۳- استخراج تدریجی

همستر کمبت اعلام کرده که توکن‌هایش از نظر استخراج بسیار شبیه به بیت کوین هستند! یعنی قرار نیست که به یک‌باره تمام توکن‌ها از طریق ایر دراپ بین کاربران توزیع شود، بلکه مانند بیت کوین دارای یک پروسه بلند مدت در ماینینگ و توزیع خواهد بود که دیگر در رابطه با این روش چیز دقیقی را عنوان نکرده است.

خب حالا با توجه به این سه نکته‌ای که گفتم، شرایط پروژه را کمی دقیق‌تر بررسی کنیم. فعالیت رسمی همستر کمبت از ۲۵ مارس ۲۰۲۴ یعنی ۶ فروردین ۱۴۰۳ استارت خورد و در طی این مدت نسبتا کوتاه، توانسته کامیونیتی نسبتا قدرتمندی را برای دست و پا کند که اشاره کردیم اکثرا از کشورهایی چون روسیه، ایران، ازبکستان، اوکراین و ویتنام هستند و ظاهرا برخی کشورهای ایر دراپ دوست و پرجمعیت مثل هند، هنوز با آن زیاد سرگرم نشدند! خود همستر کمبت گروه‌هایی به‌صورت رسمی و با زبان‌های روسی، ازبکستانی و ویتنامی هم تاسیس کرده اما متاسفانه خبری از فارسی نیست!

کانال تلگرام همستر کمبت در حال حاضر نزدیک به ۲.۴ میلیون کاربر دارد که خب رقم بزرگی محسوب می‌شود و صفحه توییترش هم ۷۵۰ هزار یوزر دارد که در مقایسه با نات کوین و تپ سواپ رقم کمتری به حساب می‌آید اما در برابر پروژه‌ای مثل کتیزن که آن را هم قبلا بررسی کردم، کامیونیتی قدرتمندتری دارد.

تعداد بازیکنان همستر کمبت طبق اعلام رسمی خودشان، تا به الان از ۵ میلیون نفر هم عبور کرده که با توجه به اینکه حدود ۴۰ روز از آغاز رسمی فعالیتش می‌گذرد، رقم قابل توجهی محسوب می‌شود و در کل سرعت توسعه آن به‌نظر خیلی سریع می‌آید.

اما یک سوال مهمی که این وسط وجود دارد، ‌این است که اصلا هدف از این پروژه چیست؟ یک بازی ساده تلگرامی که حالا نسبت به نات کوین و تپ سواپ صرفا گرافیک بهتری دارد و در آن باید یک انیمیشن همستر رو دایما با کلیک‌های خودتون خوشکل و شکیل‌ترش کنید، چه داستانی پشت سرش دارد؟

همیشه بهترین منبع برای پیدا کردن پاسخ این سوال، وایت پیپر رسمی پروژه‌ست تا بتوانیم به اهداف و نقشه‌های آن دست پیدا کنیم، چیزی که برای همستر کمبت، وجود ندارد! در واقع با ورود به وب‌سایت اصلی آن، در جلوی وایت پیپر گزینه کامینگ سون درج شده و به‌نظر می‌رسد که انقدر برای لانچ کردن بازی عجله داشتند که فراموش کردند تا فکر کنند اصلا هدف‌شان از ایجاد این بازی چی بوده است! شاید این عدم وجود وایت پیپر را، بتوان بزرگ‌ترین ضعف برای چنین پروژه‌ای دانست که کاربران میلیونی دارد اما تصمیم به درست کردن فیلمی گرفته که هنوز سناریو ندارد!

از طرف دیگر، یک کار زیرکانه و شاید بشود گفت حتی فریبکارانه هم این پروژه انجام داده و آن‌هم لیست کردن اسامی بزرگ‌ترین صرافی‌های دنیا به بهانه موضوع بازیش است. در بازی مثلا می‌خواهند کاراکتر همستری خودتان را تبدیل به مدیر عامل یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های دنیا بکنید و به همین بهانه، اسامی بایننس، بای بیت، اوکی ایکس، کوکوین و کلی صرافی دیگر را لیست کردند که شما می‌توانید یکی را انتخاب کنید تا مثلا هدف‌تان مدیر عاملی با تپ زدن روی تصویر همسترتان باشد! حالا در این وسط انتخاب بینگ ایکس یک سری مزایای دیگر هم دارد که بخصوص اگر بتوانید با کد رفرال خودتان برای این صرافی عضو بگیرید، حسابی با توکن‌های همستر کمبت پذیرایی خواهید شد تا در این مرحله مشخص شود که منفعت بینگ ایکس از این پارتنر شیپ کجاست و حتی اگر پروژه به هر دلیلی هم به موفقیتی نرسد، اما به‌طور حتم بینگ ایکس ماهیگیری خودش را با جذب کلی یوزر می‌تواند انجام داده باشد!

این قرار دادن اسامی صرافی‌های مختلف که بایستی یکی را هم حتما انتخاب کنید، ذهن بسیاری از کاربران را به این سمت می‌برد که قرار است همستر کمبت در تمام این صرافی‌ها لیست شود و حالا وی صرفا انتخاب می‌کند که مثلا توکن‌هایش را بعدا به کدام یکی انتقال بدهد!

در واقع همستر کمبت به خوبی از بزرگ‌ترین ضعف ایر دراپ‌های این شکلی که همان ترس کاربرها از عدم لیست شدن آن توکن در صرافی‌هاست با خبر بوده و با گذاشتن اسامی و لوگوی صرافی‌های بزرگ دنیا به بهانه یکی از اهداف بازیش که تا حد زیادی هم بی‌مزه است! توانسته درجه ترغیب کاربرها را بیشتر کند و در مدت زمان کوتاه، کامیونیتی و یوزرهایش را حسابی افزایش دهد.

همستر کمبت، با اینکه وایت پیپر ندارد اما یک رود مپ از فعالیت‌های خودش تا پایان سال ۲۰۲۴ منتشر کرده که به‌شدت گنگ و مسخره‌ است! در واقع این نقشه راه بیشتر از آنکه بخواهد فعالیت‌های مهمی چون زمان‌بندی‌های مرتبط با ایردراپ‌ها یا لیست شدن را توضیح دهد، صرفا تیتروار، یک سری از فیچرهای بازی را عنوان کرده که جذابیتی ندارند!

نتیجه‌گیری

همستر کمبت یک بازی ساده تلگرامی است که سعی کرده با گرافیک بهتر در مقایسه با رقبایش، کمی خودش را متمایزتر نشان بدهد. از مزایای اصلی آن باید به کامیونیتی قدرتمندش اشاره کرد. سرعت رشد بازی و جذب یوزر در همین مدت کوتاه بالا بوده، اعلام بینگ ایکس در پارتنر شیپ هم یک ارزش افزوده برایش محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، نداشتن وایت پیپر و وجود یک نقشه راه ضعیف، از معایب اصلی آن است و حتی توکنومینک و روش‌های ماینینگ و زمان لیست شدن احتمالیش هم کاملا نامعلوم است!

برای ورود به بازی و کسب ۲۵ هزار توکن رایگان همستر کمبت از این لینک می‌توانید استفاده کنید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟