سوالات اضطراب‌آور درباره اعتراف آسترازنکا به عوارض جانبی واکسن Covid-19


سوالات اضطراب‌آور درباره اعتراف آسترازنکا به عوارض جانبی واکسن Covid-19

آسترازنکا ادعا‌ها را انکار می‌کند، اما در سند حقوقی ارسال شده به دادگاه عالی بریتانیا در فوریه، آسترازنکا گفته است: "اعتراف می‌کنیم که واکسن AZ ممکن است در موارد بسیار نادر، TTS ایجاد کند. مکانیزم علل آن مشخص نیست.علاوه بر این، TTS همچنین می‌تواند بدون واکسن AZ (یا هر واکسن دیگر) رخ دهد. "

نیاز به یک مطالعه جامع و صادقانه برای اطمینان از اینکه شکایت‌ها درباره ناتوانی در خواب، خستگی ناگهانی، حملات قلبی و ظهور سرطان به علت Covid-۱۹ است یا از عوارض واکسن‌های آن است؛ هنوز احساس می‌شود.

​ در حالی که شرکت دارویی بریتانیایی-سوئدی اعتراف کرده است: "ممکن است در موارد بسیار نادر، سندرم لخته شدن خون یا ترومبوسیتوپنی (TTS) ایجاد کند". مالزی از آسترازنکا توضیحی درباره واکسن Covid-۱۹ خود خواسته است. TTS باعث تشکیل لخته خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون می‌شود.

وزیر بهداشت ذولکفلی احمد در تاریخ ۲ مه به روزنامه کوسمو گفته است که آسترازنکا باید برای مالزی و جهان توضیحاتی ارائه کند و اضافه کرده است: "آن‌ها باید مسئولیت را بپذیرند، همانطور که ما باید مسئولیت را بپذیریم. ما نمی‌خواهیم چیزی را پنهان کنیم".

آسترازنکا ادعا‌ها را انکار می‌کند، اما به گزارش تلگراف، در سند حقوقی ارسال شده به دادگاه عالی بریتانیا در فوریه، آسترازنکا گفته است: "اعتراف می‌کنیم که واکسن AZ ممکن است در موارد بسیار نادر، TTS ایجاد کند. مکانیزم علل آن مشخص نیست.علاوه بر این، TTS همچنین می‌تواند بدون واکسن AZ (یا هر واکسن دیگر) رخ دهد. "

موضوع جالب دیگر این است که در ماه مه ۲۰۲۳، گزارش شده که آسترازنکا گفته است: "ما قبول نمی‌کنیم که TTS به علت واکسن در سطح عمومی ایجاد می‌شود".

پس باید بپرسیم: چه چیز‌های دیگری توسط شرکت‌های دارویی مختلف و حتی شاید دولت‌ها از ما که از واکسن‌ها استفاده کرده‌ایم، پنهان می‌شود؟

به گزارش تلگراف، ۵۱ پرونده در انگلستان ثبت شده است، که قربانیان و خانواده‌های مصیبت‌زده، خساراتی تا ۱۰۰ میلیون پوند مطالبه کرده‌اند.

یک مطالعه توسط شبکه داده‌های واکسن جهانی بیش از ۹۹ میلیون نفر که واکسن‌های Pfizer/BioNTech، Moderna و AstraZeneca را دریافت کرده‌اند، که در ۱۲ فوریه در ژورنال Vaccine منتشر شده است، پیوند‌هایی را به عوارض نادر معروفی مانند میوکاردیت، پری‌کاردیت و سندرم گیلن-باره مشاهده کرده است.

با این حال، نویسندگان مطالعه تأکید می‌کنند، "عوارض جدی کمی" که آن‌ها مشاهده کرده‌اند، نادر هستند.

اما این یافته واقعاً جدید نیست، زیرا در مجله پزشکی The Lancet در سپتامبر ۲۰۲۱، یک گروه از محققان گفتند: "اگرچه مزایای واکسیناسیون اصلی Covid-۱۹ به طور روشن بیشتر از خطرات آن است، اگر دز‌ها در فواصل زمانی کوتاه یا بیش از حد معمول وارد بدن شوند، ممکن است خطراتی وجود داشته باشد، به خصوص با واکسن‌هایی که ممکن است عوارض جانبی ایمنی (مانند میوکاردیت، که پس از دوز دوم برخی از واکسن‌های mRNA رایج‌تر است، یا سندرم گیلن-باره، که با واکسن‌های Covid-۱۹ مرتبط شده است) داشته باشند".

اگر دادگاه جمعی در انگلستان موفق شود، دولت بریتانیا باید هزینه را پرداخت کند، زیرا توافق کرده است که هزینه‌های قانونی آسترازنکا را پوشش دهد.

سوالات اضطراب‌آور درباره اعتراف آسترازنکا به عوارض جانبی واکسن Covid-19

در مالزی، ۱۲ نفر اقدامی را علیه دولت، وزارت بهداشت، وزیر مسئول برنامه واکسیناسیون آن زمان، خیری جمال الدین، مدیر کل بهداشت آن زمان دکتر نور هشام عبدالله و تولیدکنندگان/توزیع‌کنندگان واکسن‌های Covid-۱۹ Pfizer، AstraZeneca و Pharmaniaga انجام دادند.

این ۱۲ نفر می‌خواهند متهمان را مسئول عوارض جانبی تزریق‌های واکسن کرونا، از جمله عوارض جدی منجر به مرگ قرار دهند.

به علاوه، آن‌ها ادعا می‌کنند که وزارت بهداشت از آن‌ها توافقاتی را برای واکسیناسیون درخواست کرده است تا از مسئولیت ابتلای سخت‌گیرانه به عوارض جانبی تزریق واکسن محافظت کند.

آن‌ها اصرار دارند که تمام واکسن‌های بعدی آزمایشات بالینی را طی کنند و گزارش‌های کاملی از کارایی واکسن‌های Covid-۱۹ در کنترل گسترش ویروس تولید شوند.

گرچه آسترازنکا در دادگاه موفق به حذف دعوا شد، اما پرونده علیه دیگران هنوز در انتظار رسیدگی است.

اگر این ۱۲ نفر برنده شوند، تقریباً قطعی است که بخش سهام سازندگان واکسن و هزینه‌های دادگاه باید توسط دولت مالزی تسویه شود، به دلیل توافق نامه بیمه‌ای پنهانی که با شرکت‌های دارویی - همانند بریتانیا و دولت‌های دیگر - امضا کرده‌است.

در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۲۳، FMT گزارش داد که دولت بیش از ۲.۵ میلیون رینگیت به ۱۵۰ متقاضی که پس از دریافت واکسن‌های Covid-۱۹ موارد جدی از عوارض جانبی را تجربه کرده‌اند، پرداخت کرده‌است.

ذولکفلی در تاریخ ۲ مه گفته است که مردم نباید نتیجه‌گیری‌های عجولانه‌ای درباره اعتراف آسترازنکا انجام دهند و اصرار دارد که واکسن‌های Covid-۱۹، به طور کلی، مفید بوده‌اند.

"او گفته است نرخ وقوع ۰.۸۸ مورد در هر میلیون است. براساس شواهد، فواید و معایب را ارزیابی کنید و آن را (عوارض جانبی) را مورد نظر قرار دهید"، او افزوده‌است که او دفاعی از شرکت نمی‌کند، بلکه فقط حقایق را، اعلام می‌کند.

مقامات بهداشتی معمولا تأکید می‌کنند که مشکلاتی مانند خستگی شدید، سرفه مستمر، کمبود نفس، سردرد، لخته خون و ضربان قلب تند به علت Covid طولانی یا سندرم پس از Covid-۱۹ است.

اما با توجه به یافته‌های اخیر، اطمینان بخش خواهد بود اگر دولت‌ها نه تنها مطالعات را مرور کنند بلکه مطالعات جدید در مورد عوارض واکسن‌هایی که مردم با آن در طول Covid-۱۹ واکسینه شده‌اند، انجام دهند.

بسیاری از مردم همچنان شک و تردید دارند که واکسن‌های Covid-۱۹ با شکایت‌های مشکلات پزشکی، از جمله درد‌های مزمن و ظهور سرطان در برخی از افراد، ارتباط دارند.

سوالات اضطراب‌آور درباره اعتراف آسترازنکا به عوارض جانبی واکسن Covid-19

بعضی از آن‌ها، در گفتگو‌های خصوصی، می‌گویند که مقامات بهداشتی و شرکت‌های دارویی حقیقت کامل را نمی‌گویند.

براساس گزارشی که در فوریه توسط دپارتمان آمار منتشر شده است، سرطان چهارمین عامل مرگ در مالزی است، از ۱۰.۵٪ در سال ۲۰۲۱ به ۱۲.۶٪ در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

من تعجب می‌کنم که آیا کسی تعداد موارد سرطان قبل و بعد از Covid-۱۹ را رصد می‌کند؟ آیا موارد افزایش یافته‌اند؟ و اگر بله، آیا واکسن‌ها ممکن است سلول‌های سرطان را تحریک کرده باشند یا همانطور که برخی ادعا می‌کنند کار ویروس Covid-۱۹ است؟

همیشه تعجب می‌کردم که چگونه مقامات پزشکی و سلامت مطمئن هستند که همه چیز به ویروس Covid-۱۹ برمی‌گردد؟ چگونه تمایز می‌دهند که ویروس یا واکسن موجب مشکل می‌شود؟

اگر یک بررسی و مطالعه جامع انجام شود که تمام مشکلاتی که مردم شکایت می‌کنند ناشی از واکسن نیستند، باید آن‌ها را مطلع کنند تا بتوانند این موارد را به واکسن‌ها نسبت ندهند و به زندگی خود ادامه دهند. "


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اعزام تیم‌های امدادی و پهباد و سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه فرود سخت هلیکوپتر رییس‌جمهور