جک هدفون AUX یا USB؛ بهترین روش اتصال هدست به کامپیوتر چیست؟


جک هدفون AUX یا USB؛ بهترین روش اتصال هدست به کامپیوتر چیست؟

امروزه هدفون یا هدست کامپیوتر در انواع USB و 3.5 میلی‌متری در دسترس است که باعث می‌شود بسیاری درباره فرق جک هدست یو‌اس‌بی و ای‌یو‌ایکس کنجکاو شوند. در نوشتار پیش رو به مقایسه جک AUX با USB می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم شما را در انتخاب بهترین از...

امروزه هدفون یا هدست کامپیوتر در انواع USB و 3.5 میلی‌متری در دسترس است که باعث می‌شود بسیاری درباره فرق جک هدست یو‌اس‌بی و ای‌یو‌ایکس کنجکاو شوند. در نوشتار پیش رو به مقایسه جک AUX با USB می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم شما را در انتخاب بهترین از بین این دو راهنمایی کنیم.

جک 3.5 میلی‌متری یا همان AUX یک استاندارد قدیمی و فراگیر است که از سیستم پخش خودرو گرفته تا گوشی موبایل و کامپیوتر یافت می‌شود. البته در این میان صنعت موبایل در حال مهاجرت به USB Type C است و شاهد حذف جک هدفون از گوشی‌های هوشمند هستیم. در چنین شرایطی هیچ عجیب نیست که شما هم بپرسید تفاوت هدست USB و Aux برای کامپیوتر چیست یا کدام بهتر است.

جک هدفون AUX یا USB؛ بهترین روش اتصال هدست به کامپیوتر چیست؟

هنگامی که شما یک هدفون، هدست یا میکروفن را به جک‌های 3.5 میلی‌متری مادربرد یا حتی پنل جلویی کیس وصل می‌کنید، آن را تقریباً به تراشه صوتی مادربرد زده‌اید و سیگنال‌های صوتی نسبتاً مستقیم منتقل می‌شوند. اما درگاه‌های USB سیستم و کیس پرشمار است و فرقی نمی‌کند که هدست کامپیوترتان را به کدام درگاه USB آن وصل کنید، زیرا در هر صورت کار خواهد کرد.

تفاوت هدست USB و Aux

جک 3.5 یا USB صرفاً در زمان خرید هدست مطرح نیست و گاهی یک هدست دارای هر دو کانکتور است، بنابراین ممکن است خریدار بیشتر سردرگم شود و از خود بپرسد کدام یک برای وصل کردن هدست بهتر است. در ادامه تلاش می‌کنیم به این پرسش و ابهام‌های دیگر پاسخ بدهیم.

ممکن است درباره مقایسه جک AUX با USB بگویید فرقی نمی‌کند که از جک 3.5 یا USB استفاده کنید، اما هنگامی که بحث کیفیت صدا، میزان نویز و حتی تاخیر صدا مطرح می‌شود، دیگر تفاوت هدست USB و Aux قابل چشم‌پوشی نیست. اینجاست که فرق جک هدست یو اس بی و ای یو ایکس تا حد زیادی خود را نشان می‌دهد.

جک هدفون AUX یا USB؛ بهترین روش اتصال هدست به کامپیوتر چیست؟

در حالی که جک هدفون 3.5 میلی‌متری یک روش آسان، کم دردسر و ساده برای انتقال است، هدست USB مزایایی دارد که می‌تواند شامل کیفیت بهتر صدا، نویز کمتر و حفظ شفافیت صدا باشد. با این حال لزوماً یک هدست USB بهتر از 3.5 میلی‌متری نیست و باید دست به مقایسه جک AUX با USB زد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، در یک هدست با جک 3.5 میلی‌متری، سیگنال‌های صوتی به صورت آنالوگ منتقل می‌شوند و صدا در حد فاصل تراشه صوتی مادربرد تا بلندگوها، کاملاً به روش آنالوگ جابجا می‌شود. همه ما می‌دانیم سیگنال آنالوگ مستعد نویز است و در عین حال انتقال جزئیات زیاد با آن دشوار است. آنچه که گفته شد از نکات مهم در انتخاب بین جک 3.5 یا USB است.

در طرف مقابل هنگامی که از یک هدست USB استفاده می‌کنید، صدا دیگر از مسیر صوتی منتقل نمی‌شود و در عوض به صورت یک داده دیجیتال بر بستر گذرگاه USB سیستم جابجا می‌شود. همین دیجیتال بودن روش انتقال صدا در هدست‌های USB است که می‌تواند مزایایی داشته باشد.

جک هدفون AUX یا USB؛ بهترین روش اتصال هدست به کامپیوتر چیست؟مقایسه جک AUX با USB

با وجود اینکه از نظر تئوری صدای دیجیتال باید بهتر باشد، اما تفاوت کیفیت و شفافیت صدا در AUX با USB لزوماً چشمگیر نیست و همه چیز به خود هدست، تراشه مادربرد، کیفیت تراشه داخل هدست و حتی درگاه USB مادربرد بستگی دارد. برای نمونه درگاه‌های USB پنل جلویی کیس می‌تواند پر نویز و دارای تاخیر بالا باشد که مطلوب نیست. بنابراین نباید همیشه دنبال اختلاف چشمگیر باشید و انتظار کیفیت بالاتری از USB داشته باشید.

طبق آنچه که اشاره شد، کیفیت صدا یکی از موارد مهم در فرق جک هدست یو اس بی و ای یو ایکس محسوب می شود که در USB می بایست بهتر باشد.

در ادامه پاسخ به پرسش جک 3.5 یا USB باید گفت در هدست‌های USB یک تراشه مبدل (DAC) وجود دارد که سیگنال‌های دیجیتال دریافتی از گذرگاه USB سیستم را به سیگنال صوتی تبدیل می‌کند تا توسط بلندگوهای هدست (درایورها) پخش شوند. بنابراین نهایتاً صدا بازهم به صورت آنالوگ به درایورها می‌رسد.

هرچند انتقال صدا به روش دیجیتال می‌تواند به حفظ جزئیات صدا و کیفیت آن کمک کند، اما بهتر یا بدتر بودن آن نسبت به USB کاملاً تابع کیفیت ساخت خود هدست، مدار داخلی آن و تا حدودی هم بخش USB مادربرد است. بنابراین یک هدست USB لزوماً بهتر از یک نمونه 3.5 میلی‌متری نیست.

جک هدفون AUX یا USB؛ بهترین روش اتصال هدست به کامپیوتر چیست؟لذت موسیقی بدون توجه به فرق جک هدست یو اس بی و ای یو ایکس!

با وجود تمامی آنچه که اشاره شد، یک هدست USB باکیفیت که از طراحی اصولی و مدار خوبی برخوردار باشد، احتمالاً کیفیت صوتی بهتر و نویز کمتری هم خواهد داشت. البته عکس آن نیز می‌تواند رخ بدهد.

یک کامپیوتر با مادربرد مجهز به صدای آنبورد قوی با تراشه‌های AMP مرغوب یا حتی یک کارت صوتی حرفه‌ای را در نظر بگیرید. هنگامی که شما از هدست 3.5 میلی‌متری استفاده کنید، ممکن است کیفیت، شدت بلندی و نویز صدا نسبت به کارت صوتی داخلی خود هدست USB بسیار بهتر باشد. در طرف مقابل اگر صدای آنبورد مادربرد ضعیف و کم کیفیت باشد، ممکن است نتیجه بهتری از USB بگیرید. این نیز نکته مهمی در مقایسه جک AUX با USB است که باید مد نظر قرار بدهید.

فرق جک هدست یو اس بی و ای یو ایکس صرفاً بر اساس خود هدست نیست و باید کارت صدای سیستم یا لپ تاپ را هم در نظر بگیرید که برای کدام مناسب تر است.

از آنجایی که ساخت یک هدست USB هزینه بیشتری برای سازنده دارد، معمولاً در بین محصولات ارزان تا میان رده همان جک 3.5 میلی‌متری بهتر است، با این حال هدست‌های گیمینگ و رده بالا USB می‌توانند بسیار حرفه‌ای‌تر و باکیفیت‌تر باشند.

در مواردی که از یک مادربرد قدیمی یا ارزان استفاده می‌کنید که احتمالاً تغذیه، ایزولاسیون و نویز درگاه‌های USB آن مطلوب نباشد، هدست 3.5 میلی‌متری می‌تواند انتخاب بهتری باشد. از نظر فنی نیز فرق جک هدست یو اس بی و ای یو ایکس قابل ملاحظه است که به مواردی از آن اشاره نمودیم.

جمع‌بندی

اگر یک گیمر هستید یا کار شما به کیفیت صدای بالا وابسته است یا کارت صوتی حرفه‌ای ندارید، یک هدست USB غیر ارزان می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. اما اگر کارت صوتی حرفه‌ای دارید یا اختلاف اندک کیفیت صدا تفاوت محسوسی برای شما ایجاد نمی‌کند، همان جک 3.5 میلی‌متری انتخاب خوبی است و به USB نیاز ندارید.

جک هدفون AUX یا USB؛ بهترین روش اتصال هدست به کامپیوتر چیست؟

گاهی صدای آنبورد لپ‌تاپ یا مادربرد کیفیت بسیار نازلی دارد یا حتی سوخته است. در چنین مواردی یک هدست USB می‌تواند گزینه عالی برای شما باشد.

به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، هدست USB اگر مرغوب و باکیفیت باشد، می‌تواند کیفیت صوتی بالاتر و نویز پایین‌تری نسبت به جک 3.5 میلی‌متری داشته باشد. این در حالی است که محصولات ارزان معمولاً حتی بلندی صوتی رضایت‌بخشی ندارند.

از مزایای هدست های AUX می‌توان سازگاری با انواع وسائل مختلف و قیمت پایین تر را برشمرد. معمولاً هدست‌های USB گران تر هستند و سازگاری محدودی دارند. در انتخاب بین جک 3.5 یا USB در زمان خرید باید قیمت را هم مد نظر قرار داد.

پرسش‌های متداول

تفاوت هدست USB و Aux در کارکرد چیست؟

این دو از نظر کارکرد تفاوتی ندارند و تفاوت هدست USB و Aux بیشتر به کیفیت و نویز مربوط می‌شود.

مزایای هدست USB چیست نسبت به aux چیست؟

حفظ بهتر کیفیت صدا و عدم تاثیر پذیری از نویز از مزایای هدست USB است.

هدست USB بهتر است یا Aux برای گیمینگ بهتر است؟

به هدست انتخابی و اولویت های شما بستگی دارد، با این حال تفاوت خیلی بزرگی وجود ندارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین