اروپا در بحران کمبود مواد خام؛ گذار سبز در معرض خطر


اروپا در بحران کمبود مواد خام؛ گذار سبز در معرض خطر

تولید جهانی مواد خام حیاتی ممکن است به دلیل تغییرات آب‌وهوایی در معرض خطر کمبود قرار گیرد و کسب‌وکارها برای ارائه به‌موقع فناوری‌های پاک برای گذار سبز باید راه‌حل‌های سازگاری بیابند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بیش از 70 درصد مواد خام حیاتی (مس، کبالت و لیتیوم) مورد نیاز برای انتقال انرژی پاک توسط اتحادیه اروپا، در معرض خطر اختلال در عرضه به دلیل تغییرات آب‌وهوایی قرار دارند.

این امر به دلیل افزایش خشکسالی در کشورهای پیشرو در تولید این مواد مانند کبالت، لیتیوم و مس یعنی استرالیا، شیلی، کنگو و پرو است. این مواد برای تولید باتری‌ها، پنل‌های خورشیدی و سایر فناوری‌های پاک ضروری هستند. این گزارش که توسط PricewaterhouseCoopers (PwC) منتشر شده است، هشدار می‌دهد که این اختلالات می‌تواند جاه‌طلبی‌های اتحادیه اروپا را برای کاهش انتشار کربن و دستیابی به اهداف خالص صفر خود به خطر اندازد.

چند درصد از مواد خام در معرض خطر قرار دارند؟

به گزارش یورونیوز، تا سال 2050، 74 درصد از تولید کبالت و لیتیوم در معرض خطر قرار دارند. این امر به دلیل وابستگی شدید استخراج این مواد به آب است. به عنوان مثال، استخراج یک تن لیتیوم به بیش از دو میلیون لیتر آب نیاز دارد.

خشکسالی همچنین می‌تواند تولید مس را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. در یک سناریوی انتشار کم، هشت درصد از ظرفیت تولید مس ممکن است مختل شود. با این حال، این رقم می‌تواند در سناریوی گرمایش شدید به بیش از 50 درصد برسد.

این گزارش همچنین اشاره می‌کند که در حال حاضر فقط ۱۰ کشور بیش از 90 درصد از تولید لیتیوم و کبالت جهان را به خود اختصاص داده‌اند. این امر اتحادیه اروپا را در برابر اختلالات عرضه آسیب‌پذیر می‌کند.

طبق گزارش PwC، بین سال‌های 2020 تا 2022، تنها ۱۰ کشور بیش از 97 درصد تولید لیتیوم و بیش از 93 درصد تولید کبالت را به خود اختصاص داده‌اند.

استرالیا 48 درصد از تولید لیتیوم را به خود اختصاص داده است، در حالی که جمهوری کنگو 66 درصد تولید کبالت و 43 درصد از ذخایر را به خود اختصاص داده است. شیلی به‌عنوان تولیدکننده اصلی لیتیوم و مس شناخته شده است که به ترتیب 25 درصد و 28 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهند.

جولیا پولیسکانوا، مدیر ارشد زنجیره‌های تامین وسایل نقلیه و حمل‌ونقل در سازمان خصوصی حمل‌ونقل و محیط زیست (T E)، می‌گوید: «ما به لیتیوم، نیکل و سایر مواد معدنی حیاتی بیشتری برای مقیاس‌بندی فناوری‌های سبز نیاز داریم. اما این به معنای پیروی از مدل استخراج قرن گذشته نیست.»

او پیشنهاد می‌کند که اتحادیه اروپا باید بر بازیافت مواد معدنی از زباله‌ها و معادن شهری تمرکز کند و همچنین سیاست‌های خود را برای تشویق تولید محصولات کوچکتر و کارآمدتر مانند وسایل نقلیه الکتریکی کوچک به روز کند.

کارشناسان می‌گویند که مدیران عامل شرکت‌های مواد خام باید برای کاهش وابستگی خود به کشورهای پرخطر و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مقاوم در برابر آب و هوا اقدام کنند. آنها همچنین باید با دولت‌ها و جوامع برای توسعه راه‌حل‌های پایدار برای تولید و مصرف مواد خام همکاری کنند.

اقدامات مدیران عامل

47 درصد از مدیران عامل در بخش مواد خام بر حفاظت از نیروی کار و زیرساخت های خود در برابر خطرات آب‌وهوایی تمرکز کرده‌اند.

کسب و کارها باید وابستگی ها و تأثیرات خود را درک کنند و سپس با دولت ها و جوامع برای تغییر الگوهای مصرف و تولید خود همکاری کنند.

این موضوع چه اهمیتی دارد؟

اختلال در عرضه مواد خام حیاتی می تواند هزینه انتقال انرژی پاک را افزایش دهد و دستیابی به اهداف آب و هوایی را دشوارتر کند.

این امر همچنین می تواند منجر به کمبود و افزایش قیمت کالاهای مصرفی شود که از این مواد استفاده می کنند.

در حالی که مدیران عامل در حال انجام اقداماتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی هستند، باید کارهای بیشتری انجام شود.

اقدام فوری برای افزایش تاب‌آوری زنجیره تامین مواد خام حیاتی در برابر تغییرات آب‌وهوایی ضروری است.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پیام تسلیت مدیرعامل همراه اول به‌مناسبت شهادت رئیس‌جمهور