هشدار زرد سازمان هواشناسی؛ ادامه فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی


هشدار زرد سازمان هواشناسی؛ ادامه فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران در ۱۰ استان طی امروز از ورود سامانه بارشی به کشور طی روز یکشنبه و تشدید بارش‌ها در دوشنبه و سه‌شنبه آینده خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در مناطقی از خراسان شمالی، خراسان رضوی،‌شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات البرز در قزوین، البرز، تهران و سمنان رگبار باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

فردا شنبه در برخی مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی،‌ زنجان، کردستان و کرمانشاه بارش روی می‌دهد. با ورود سامانه بارشی جدید به کشور گستره بارش‌ها شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل غربی دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز را فرا می‌گیرد. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بارش‌ها در این مناطق تشدید می‌شود.

گستره بارش‌ها دوشنبه مناطقی از مرکز، دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی، سواحل شرقی دریای خزر و روز سه‌شنبه علاوه بر این مناطق بخش‌هایی از شمال شرق و جنوب را در بر می‌گیرد.

دما هوا تا روز یکشنبه در نیمه غربی و از شنبه تا دوشنبه در نیمه شرقی کشور به‌طور نسبی افزایش می‌یابد. وزش باد شدید امروز و فردا پدیده غالب در شرق و جنوب شرق کشور است که باعث وقوع گردوخاک در برخی از این مناطق به‌ویژه در زابل می‌شود. سرعت وزش باد روز دوشنبه در نیمه غربی و سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور افزایش می‌یابد.

خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان نیز تا ظهر شنبه مواج هستند.

زمان پایان: جمعه 1403/02/21

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد نسبتاً شدید، گردوخاک و احتمال تگرگ در نقاط مستعد، کاهش محسوس دما بویژه در نیمه شمالی.

منطقه اثر:

جمعه 1403/02/21: خراسان رضوی و دامنه و ارتفاعات در استانهای اردبیل و شمال شرق آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی، بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه 1403/02/21

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه 1403/02/21: سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، شرق هرمزگان و نوار شرقی کرمان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: اواخر وقت جمعه 1403/02/21

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده 28 نات و بیشتر و افزایش ارتفاع امواج در سواحل تا 2 متر و دور از سواحل بیش از 2 متر

جمعه 1403/02/21: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی، فراساحل، سکوهای نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

منبع : ایرنا
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پیام تسلیت رئیس سازمان اداری و استخدامی درپی شهادت رئیس‌جمهور