0تا100 انواع مختلف ربات های جوشکاری +(معرفی روش‌های جوشکاری)


0تا100 انواع مختلف ربات های جوشکاری +(معرفی روش‌های جوشکاری)توسط واحد تبلیغات / اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳ / 6 دقیقه برای مطالعه چکیده : آیا تابه‌حال درباره جوشکاری رباتیک چیزی شنیده‌اید؟ در این...

0تا100 انواع مختلف ربات های جوشکاری +(معرفی روش‌های جوشکاری)
توسط / / 6 دقیقه برای مطالعه

چکیده : آیا تابه‌حال درباره جوشکاری رباتیک چیزی شنیده‌اید؟ در این مطلب با معرفی انواع مختلف ربات های جوشکاری و معرفی انواع روش‌های جوشکاری همراه ما باشید!

بررسی انواع مختلف ربات های جوشکاری؛ تعریف دوباره دقت و کیفیت!

دقت، پایه‌واساس کیفیت در تولید است و اهمیت آن در کارهایی مثل جوشکاری بیشتر و بهتر خودش را نشان می‌دهد؛ کافی‌ست در روند جوشکاری یک اشتباه کوچک رخ بدهد تا تمام زحمات در یک لحظه از بین بروند؛ اینجاست که نقش مهم ربات‌های جوشکاری مشخص می‌شود؛ از وقتی پای ربات‌های جوشکاری به صنعت باز شد دقت، سرعت و کیفیت معنای جدیدی پیدا کردند و فرآیندهای جوشکاری خیلی بهتر نسبت به گذشته انجام می‌شوند. اگر شما هم درباره انواع مختلف ربات های جوشکاری کنجکاو هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با این ربات‌ها و انواع جوشکاری رباتیک بیشتر آشنا کنیم.

ربات های جوشکاری مختلف چطور جای خودشان را در صنعت باز کردند؟

ربات های جوشکاری مختلف، ربات‌هایی هستند که می‌توان به‌راحتی آن‌ها را برنامه‌ریزی کرده و از آن‌ها برای خودکارسازی فرآیندهای جوشکاری استفاده کرد؛ انواع مختلف ربات های جوشکاری می‌توانند جوش‌های پیچیده را با دقت و سرعت بالایی اجرا کنند و علاوه‌برآن کیفیت جوش را در کل فرآیند جوشکاری ثابت نگه دارند.

در سال 1962 جورج دیول و جوزف انگلبرز اولین ربات جوشکاری برای کارخانه جنرال موتورز را طراحی کردند و به این ترتیب ربات جوشکاری جز اولین ربات‌هایی شد که در صنعت مورد استفاده قرار گرفت.

با پیشرفت تکنولوژی ربات‌های جوشکاری مدرن‌تری وارد صنعت شدند و شرکت‌های مختلفی در جهت اتوماسیون‌کردن خطوط تولید، فعالیت خود را شروع کردند؛ یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید ربات‌های صنعتی در جهان، شرکت یاسکاوای ژاپن است؛ متاسفانه این شرکت در داخل ایران نماینده‌ای ندارد اما گروه صنعتی تجهیز صنعت ربات در ایران، ارتباط بدون واسطه‌ای با شرکت یاسکاوا دارد و به‌صورت مستقیم از این شرکت پشتیبانی دریافت کرده و به مشتریان خود از مرحله مشاوره خرید تا نصب، تعمیر و نگه‌داری ربات خدمات ارائه می‌کند؛ چنانچه درباره انواع مختلف ربات های جوشکاری نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره زیر با گروه صنعتی تجهیز صنعت ربات در ارتباط باشید.

36148 025

انواع مختلف ربات های جوشکاری

در جدول زیر نگاه کوتاهی به انواع مختلف ربات های جوشکاری خواهیم داشت.

ربات جوشکاری مفصلی این نوع ربات، به‌خاطر مفاصلی که دارد از دامنه حرکتی وسیعی پشتیبانی کرده و عملیات‌های پیچیده جوشکاری را انجام می‌دهد.
ربات جوشکاری دکارتی این ربات در سه محور خطی (X، Y، Z) حرکت کرده و برای جوشکاری‌های تکراری مناسب است.
ربات جوشکاری اسکارا این نوع ربات مناسب جوشکاری‌هایی‌ست که در آن سرعت و دقت حرف اول را می‌زند.
ربات جوشکاری کوبات کوبات‌ها برای همکاری با انسان طراحی شده‌اند و از ویژگی‌هایی مثل سنجش نیرو و تشخیص برخورد پشتیبانی می‌کنند.
همان‌طور که در بخش قبلی مقاله گفتیم، یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده ربات‌های صنعتی، شرکت یاسکاوای ژاپن است. ربات جوشکاری یاسکاوا با مهندسی‌های دقیق و جدیدترین نوآوری‌ها تولید شده و با کنترل‌کننده‌ها و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای که در آن استفاده شده است، نسبت به سایر رقبایی که دارد عملکرد مطمئن‌تر و بهتری را از خود نشان داده است.

انواع جوشکاری رباتیک

جوشکاری رباتیک به روش‌های متعدد و با کمک ربات های جوشکاری مختلفی انجام می‌شود؛ در ادامه چند تا از مهم‌ترین روش‌های جوشکاری رباتیک را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- جوشکاری ARC

این مدل جوشکاری که معمولا به اسم جوشکاری قوس الکتریکی شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های جوشکاری‌ست که با کمک ربات های جوشکاری مختلف انجام می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت جوشکاری ARC انعطاف‌پذیری بالای این روش است؛ جوشکاری ARC را می‌توان در موقعیت‌های مختلف و روی طیف وسیعی از فلزها با ضخامت‌های متفاوت انجام داد.

از جوشکاری ARC معمولا در کارهای ساخت‌وساز، ساخت، تعمیر و نگه‌داری استفاده می‌شود؛ این مدل جوشکاری بسیار ساده و مقرون‌به‌صرفه است و می‌توان جوش‌های مطمئن و مقاومی را با آن تولید کرد.

2- جوشکاری CO2

در روند تولید، بعضی از فرآیندها نیاز به جوشکاری بی‌وقفه دارند، طبیعی‌ست که نیروی انسانی نمی‌تواند کار جوشکاری را به‌طور مداوم انجام دهد؛ اینجاست که نقش ربات های جوشکاری مختلف مشخص می‌شود. جوشکاری CO2 که به نام‌های جوشکاری قوس فلز و جوشکاری MIG/MAG هم شهرت دارد، یکی از انواع جوشکاری رباتیک است که در آن از یک سیم فلزی و یک گاز محافظ برای اتصال دو فلز به یکدیگر استفاده می‌شود.

جوشکاری MIG/MAG مزیت‌های زیادی مثل سرعت زیاد و انعطاف‌پذیری بالا دارد و با کمک آن می‌توان فرآیند جوشکاری را روی فلزات مختلفی از جمله فولاد نرم، فولاد ضدزنگ و آلیاژهای آلومینیوم انجام داد.

3- جوشکاری spotwelding

جوشکاری spotwelding یا جوشکاری نقطه‌ای بیشتر در صنایع خودروسازی، هوافضا و الکترونیک کاربرد دارد. در این مدل از جوشکاری یک یا چند ورقه نازک فلزی در یک نقطه مشخص بهم متصل می‌شوند. مزیت این مدل جوشکاری این است که برای تولید انبوه بسیار مقرون‌به‌‌صرفه است و همچنین دقت، سرعت، دوام و کارایی بسیار زیادی دارد.

4- جوشکاری TIG

زمانی که در فرآیند جوشکاری به دقت فراوان و جوش‌های ظریف نیاز باشد، از جوشکاری TIG استفاده می‌شود؛ از آنجایی که گاز تنگستنی که در این جوشکاری استفاده می‌شود، سرطان‌زا است، باید حتما از انواع مختلف ربات های جوشکاری برای جوشکاری TIG استفاده کرد.

انواع جوشکاری رباتیک؛ جوشکاری لیزری

5- جوشکاری لیزری

در میان انواع جوشکاری رباتیک، جوشکاری لیزری دقت و سرعت بسیار بالایی دارد. در جوشکاری لیزری، یک پرتو لیزر به سمت فلز هدایت شده و گرمای حاصل از لیزر، فلزات را به هم می‌چسباند؛ این مدل جوشکاری برای فلزهای نازک که شکل‌های پیچیده‌ای دارند مثل طلا و جواهرات، بسیار کاربردی‌ست.

6- جوشکاری پلاسما

جوشکاری پلاسما انعطاف‌پذیری فوق‌العاده بالایی دارد و از آن در صنایعی که نیاز به تغییر حالت سریع قطعات و اتصالات است، استفاده می‌شود. از مزیت‌های این مدل جوشکاری می‌توان به سرعت بالا، کنترل دقیق قوس جوش و توانایی جوش طیف وسیعی از فلزات اشاره کرد.

جوشکاری پلاسما

چرا باید از انواع مختلف ربات های جوشکاری در صنعت استفاده کرد؟

به‌کارگیری انواع مختلف ربات های جوشکاری در صنعت می‌تواند مزایای متعددی را با خود به‌همراه داشته باشد؛ از جمله این مزایا می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

1- افزایش راندمان

ربات‌های جوشکاری می‌توانند بدون خستگی و به‌صورت 24/7 کار کرده و از این طریق باعث بالارفتن راندمان کار می‌شوند.

2- دقت بالا

ربات‌های جوشکاری فرآیند جوش را با دقت و سازگاری بسیار بالایی انجام داده و در نتیجه مشکلات کمتری در روند کار به وجود می‌آید.

3- ایمنی بیشتر

از آنجایی که ربات‌های جوشکاری معمولا تمام فرآیندهای جوشکاری را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند، ایمنی محیط‌کار را بالا برده و از آسیب‌دیدن نیروهای انسانی جلوگیری می‌کنند.

4- صرفه‌جویی در هزینه‌ها

شاید هزینه خرید ربات در نگاه اول کمی زیاد به نظر برسد، اما با گذشت زمان و افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های نیروی کار، این هزینه قطعا جبران خواهد شد.

جمع‌بندی

در این مطلب با شما درباره انواع مختلف ربات های جوشکاری صحبت کردیم؛ همان‌طور که مشاهده کردید این ربات‌ها دقت، ایمنی و کارایی بی‌نظیری را در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهند و خب چه چیزی از این بهتر؟

اگر شما هم به‌عنوان یک تولیدکننده قصد این را دارید که خط تولیدتان را اتومات کرده و از رقبای خود یک سروگردن بالاتر بایستید، می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره زیر با کارشناسان تی‌اس‌گروپ در تماس باشید.

36148 025

سوالات متداول

1- انواع جوشکاری رباتیک چه تفاوتی با روش سنتی دارد؟

ربات‌های جوشکاری برای کارهای جوشکاری خودکار و دقیق برنامه‌ریزی شده‌اند درحالی‌که در جوشکاری سنتی برای انجام فرآیندهای مختلف جوشکاری حضور نیروی انسانی الزامی‌ست.

2- آیا ربات های جوشکاری مختلف می‌توانند در کنار اپراتورهای انسانی کار کنند؟

بله؛ بعضی از انواع ربات که به نام کوبات شناخته می‌شوند ویژگی‌های ایمنی خاصی دارند و می‌توانند در یک فضای کاری مشترک با اپراتورهای انسانی کار کنند.

3- انواع مختلف ربات های جوشکاری در چه صنایعی کاربرد دارند؟

انواع مختلف ربات های جوشکاری در صنایع مختلفی مثل خودروسازی، فولاد، هوافضا، ذوب‌آهن، تولید قطعه‌های فلزی، تولید لوازم برقی و خانگی کاربرد دارند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

باز کردن قفل کیف پول بیت‌کوین 3میلیون دلاری ازطریق «هک زمان»