کشفی تازه از دانشمندان بریتانیایی / کدام سیاره می‌تواند پذیرای انسان‌ها باشد؟


دانشمندان بریتانیایی سیاره جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند به طور...
دانشمندان بریتانیایی سیاره جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند به طور بالقوه از زندگی انسان پشتیبانی کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این سیاره‌ که Gliese 12b نام دارد، تقریباً به اندازه سیاره زهره است و به دانشمندان کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد دیگر سیارات مشابه زمین در فضا پیدا کنند.

دمای این سیاره به چه میزان است؟

دمای Gliese 12b حدود 42 درجه سانتیگراد شناسایی شده به این معنا که می‌تواند قابل زندگی باشد. در واقع، این یکی از معدود سیاره‌های شناخته شده‌ای است که انسان‌ها از نظر تئوری می‌توانند در آن زنده بمانند.

لاریسا پالتورپ از دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: «روشی که ما را به قابل سکونت بودن یک سیاره می‌رساند این است که آب در سطح سیاره وجود داشته باشد، که در این مورد چنین امکانی وجود دارد.»

پالتورپ و تیمی از دانشمندان از سراسر جهان از ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی گذری ناسا یا TESS، برای مشاهده این سیاره که به دور ستاره خود می چرخد، استفاده کردند. کمتر از یک سال طول کشید تا اندازه، دما و نحوه حرکت آن را محاسبه کنند.

پالتورپ توضیح داد: «پیدا کردن سیارات کوچکتر واقعاً سخت است. ما می‌خواهیم درباره سیاره‌هایی به اندازه زمین، بیشتر بدانیم تا بتوانیم بفهمیم چند سیاره مانند زمین وجود دارد.»

skynews-gliese-12b-planet_6563999

او ادامه می‌دهد: «تشخیص یکی از این موارد واقعاً هیجان‌انگیز است، زیرا به ما امکان می‌دهد تحلیل‌های بعدی جو را انجام دهیم، بنابراین در نهایت می‌توانیم چیزهای بیشتری در مورد آن بیاموزیم.»

این سیاره از زمین چقدر فاصله دارد؟

Gliese 12b چهل سال نوری از ما فاصله دارد؛ طبق گفته پالتورپ، سریعترین سفینه فضایی ما در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار سال طول می کشد تا به آنجا برسد.

این سیاره که تقریباً به اندازه زهره است، هر 12.8 روز یک بار به دور خورشید خود می‌چرخد. خورشید که Gliese 12 نام دارد، یک کوتوله سرخ سرد است که در صورت فلکی حوت قرار دارد.

پروفسور توماس ویلسون که در این کشف مشارکت داشت، گفت: «نوری که اکنون می‌بینیم مربوط به 40 سال پیش است و این مدت زمانی‌ است که طول کشیده تا به ما در زمین برسد.»

توماس ویلسون: «سیاراتی مانند Gliese 12b بسیار کم هستند، بنابراین برای ما که بتوانیم یکی از این سیارات را از نزدیک بررسی کنیم و در مورد جو و دمای آن بیاموزیم بسیار نادر است.»

گام بعدی این است که تیم تحقیقاتی جو، سیاره را بررسی کند و دریابد که آیا شبیه جو زمین است یا خیر.

لاریسا پالتورپ گفت: «این در واقع می‌تواند سیاره‌ای بدون اتمسفر باشد، به این معنی که آنقدرها هم قابل سکونت نیست؛ به طور ایده‌آل برای قابل سکونت بودن، شما یک جو نازک می‌خواهید؛ سیارات با جو ضخیم تمایل دارند بیش از حد گرم باشند. ممکن است مانند ابر باشد، ممکن است مه آلود باشد، یا اصلاً جو نباشد.»

اخبار حوزه علم و تکنولوژی را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته