معاملات 35 هزار میلیارد ریالی بورس انرژی در هفته منتهی به دوم خرداد


نفتای سبک شرکت نفت ستاره خلیج فارس در صدر پرفروش‌ترین‌ها در بازار فیزیکی...
نفتای سبک شرکت نفت ستاره خلیج فارس در صدر پرفروش‌ترین‌ها در بازار فیزیکی بورس انرژی در هفته منتهی به روز دوم خرداد‌ماه قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، ؛ فروش ۳۰ هزار تن از این محصول درآمدی ۷.۸ هزار میلیاردی در رینگ بین‌الملل را رقم زد. این در حالی بود که ارزش هفتگی رینگ بین‌الملل به ۲۴.۸ هزار میلیارد ریال رسید. همچنین در این بازه هفتگی ارزش رینگ داخلی نیز ۱۱.۴ هزار میلیارد ریالی شد و ارزش برق معامله شده از بازار برق بورس انرژی نیز از ۲.۵۹ هزار میلیارد فراتر رفت.

ارزش هفتگی رینگ داخلی حامل‌های انرژی ۱۱ هزار میلیاردی شد

بررسی داده‌های رینگی داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در هفته منتهی به اول خرداد ماه از فروش ۴۱ هزار و ۵۲۵ تن انواع محصول در این رینگ با مجموع ارزش ۱۱ هزار و ۴۵ میلیارد و ۳۵۳ میلیون و ۵۸۴ هزار ریال حکایت دارد. این محصولات شامل انواع کالا در زیر گروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی بود. از حجم معلات در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی نسبت به هفته قبل منتهی به روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه کاسته شد؛ کاهش روزهای کاری به دلیل حادثه غیرمترقبه بالگرد رئیس جمهور و چند تن از دیگر سران کشور که به شهادت نابه هنگام آن‌ها انجامید و اعلام تعطیل رسمی برای روز چهارشنبه دوم خرداد ماه در این کاهش حجم فروش‌ هفتگی، این رویه در سایر تابلوهای معاملاتی بورس انرژی نیز به چشم می‌خورد.

نفتای سبک ستاره خلیج فارس پیشتاز معاملات هفتگی در رینگ بین‌الملل

۹۳ هزار و ۵۵۰ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در بازه هفتگی مورد معامله قرار گرفت؛ فروش این میزان محصول به تحقق ارزش ریالی برابر ۲۴ هزار و ۸۷۸ میلیارد و ۴۵۴ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۱۱۰ ریال در این رینگ انجامید.

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل ر هفته منتهی به روز سه‌شنبه اول خرداد‌ماه حاکی از آن است که بیشترین حجم فروش محصول در این بازه هفتگی مربوط به معامله ۳۰ هزار تن نفتای سبک شرکت نفت ستاره خلیج فارس بود؛ این معامله با ارزش ۷ هزار و ۸۳۵ میلیارد ریالی در صدر با ارزش‌ترین معاملات انجام شده در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی نیز قرار گرفت. همچنین در این بازه هفتگی بالغ بر ۲۰ هزار تن ته مانده تصفیه شده واحد RCD پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با مجموع ارزش ۵ هزار و ۴۱۹ میلیارد ریالی و ۱۲ هزار تن گاز مایع پالایش نفت بندرعباس با مجموع ارز ۲ هزار و ۳۸۲ میلیارد ریال نیز از این رینگ مورد معامله قرار گرفت.

تابلو مشتقه پیشتاز ارزش‌آفرینی در بازار برق

در حالی اردیبهشت‌ماه به پایان رسید که فروش برق نیروگاه‌ها از تابلو مشتقه بورس انرژی ایران به مرحله مطلوبی رسیده؛ به نحوی که تنها پس از یک ماه از بازگشایی این تابلو بخش قابل توجهی از فروش برق نیروگاه‌ها به شرکت‌های توزیع به این بازار شفاف و رقابتی منتقل شده و این موضوع به رونق معاملات برق در بورس انرژی ایران انجامیده است. در هفته منتهی به روز سه‌شنبه اول خردادماه بالغ بر ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون کیلووات ساعت برق از تابلو مشتقه بورس انرژی ایران با مجموع ارزش ۲ هزار و ۵۶۴ میلیارد ریالی مورد معامله قرار گرفت.

این در حالی بود که در این بازه هفتگی بالغ بر ۷۴۴ هزار کیلووات ساعت برق سبز به ارزش ۳۱.۷ میلیارد ریال از این مورد معامله قرار گرفت. همچنین در هفته مورد بررسی بالغ بر یک میلیون و ۱۷۶ هزار کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون ریال نیز از تابلو برق فیزیکی بازار برق بورس انرژی به فروش رفت.

به این ترتیب ارزش فروش برق در بورس انرژی در تابلوهای فیزیکی، مشتقه و برق سبز در هفته منتهی به اول خرداد ماه به ۲ هزار و ۵۹۷ میلیارد ریال رسید.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌روی رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی بر حسب حجم عرضه برای روز ‌شنبه ۵ خرداد‌ماه عبارتند از: ۴ هزار تن برش پنتان شرکت پالایش گازبیدبلندخلیج فارس؛ ۱.۲ میلیون لیتر حلال ۴۰۲ شرکت پالایش نفت تبریز و ۴۵۰ هزار لیتر حلال ۴۰۲ شرکت پالایش نفت تهران.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌روی رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی بر حسب حجم عرضه برای روز شنبه ۵ خرداد‌ماه عبارتند از: ۱۰ هزار تن ال‌سی‌او شرکت پالایش نفت آبادان ؛ ۸ هزار تن گاز مایع شرکت پالایش نفت اصفهان و ۱۵۵ هزار بشکه هیدرو کربن سنگین شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا

منبع : بورس انرژی ایران
به اشتراک گذاری
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته