ابداع تراشه‌ای که با آن می‌توانید پشت دیوار را ببینید!


ابداع تراشه‌ای که با آن می‌توانید پشت دیوار را ببینید!

پژوهشگرها یک تراشه تصویربرداری کوچک ابداع کرده‌اند که می‌تواند داخل جعبه‌ها یا حتی میان دیوارها را ببیند. این تراشه که توسط تیمی از دانشگاه تگزاس در دالاس و دانشگاه ملی سئول توسعه یافته است، از تابش امواجی با فرکانس تراهرتزی برای تشخیص اشیا از...

پژوهشگرها یک تراشه تصویربرداری کوچک ابداع کرده‌اند که می‌تواند داخل جعبه‌ها یا حتی میان دیوارها را ببیند. این تراشه که توسط تیمی از دانشگاه تگزاس در دالاس و دانشگاه ملی سئول توسعه یافته است، از تابش امواجی با فرکانس تراهرتزی برای تشخیص اشیا از میان اجسام استفاده می‌کند.

این فناوری «دید ایکس‌ری» ممکن است در ابتدا از نظر حریم خصوصی کمی ترسناک به نظر برسد، اما خوشبختانه پژوهشگران تدابیری برای حفظ حریم خصوصی اندیشیده‌اند. در حال حاضر، برد این تراشه به حدود یک اینچ محدود است، بنابراین برای جاسوسی از وسایل شخصی کسی باید آن‌قدر به او نزدیک شد که متوجه خواهد شد.

با این حال نسخه‌های آینده ممکن است تا پنج اینچ برد داشته باشند، هرچند که هنوز باید از فاصله نزدیک مورد استفاده قرار بگیرد و جلب توجه می‌کند.

دیدن پشت دیوارها؛ تحقق رویایی قدیمی

دکتر کنت او از دانشگاه تگزاس در دالاس توضیح داد که اگر دزدی بخواهد محتویات کیف شما را اسکن کند، باید به اندازه‌ای به شخص نزدیک شود که مطمئناً متوجه ماجرا خواهد شد.

این تراشه با تابش و تشخیص امواجی با فرکانس تراهرتزی کار می‌کند که برای انسان‌ها نامرئی است اما می‌تواند از سطوح نازک عبور کند. نمونه‌های اولیه از فرکانس‌های پایین‌تر حدود ۱۰۰ گیگاهرتز استفاده می‌کردند، اما نسخه سال ۲۰۲۴ در فرکانس ۲۹۶ گیگاهرتز به منظور وضوح بهتر عمل می‌کند. دکتر کنت می‌گوید به وضوح از فرکانس‌های ایکس‌ری استفاده نمی‌کنند که می‌تواند مضر باشد. در واقع، فرکانس‌های تراشه هیچ‌گاه به محدوده عملیاتی تابش ایکس‌ری که بین ۳۰ پتاهرتز و ۳۰ اگزا هرتز است، حتی نزدیک هم نمی‌شوند.

آنچه که درباره این پروژه تحسین‌برانگیز است، توانایی تیم در کوچک کردن این فناوری تا اندازه‌ای است که در دستگاه‌های همراه قابل استفاده باشد. بخش تصویربرداری با استفاده از فناوری رایج CMOS ساخته شده و تنها شامل یک آرایه ۱x3 از پیکسل‌هایی به اندازه دانه‌های شن است.

دیدن پشت دیوار

پژوهشگران گستره وسیعی از کاربردهای مختلف را برای این فناوری می‌بینند. این تراشه می‌تواند در تلفن‌های همراه نصب شود و برای شناسایی کالای قاچاق داخل بسته‌ها و یافتن لوله‌ها و سیم‌کشی‌های پشت دیوارها در پروژه‌های ساختمانی استفاده شود. این فناوری حتی ممکن است در آینده کاربردهای تصویربرداری پزشکی نیز داشته باشد.

دکتر ووئیول چوی از دانشگاه ملی سئول، یکی از نویسندگان اصلی مطالعه منتشر شده در مجله IEEE Transactions on Terahertz Science and Technology، گفت: ما تراشه را بدون لنز یا اپتیک طراحی کردیم تا بتواند در دستگاه‌های همراه جا بگیرد.

این پژوهش شامل نزدیک به دو دهه کار تیمی در مرکز تعالی آنالوگ تگزاس بود که توسط حامیانی مانند Semiconductor Research Corporation، Texas Instruments و حتی سامسونگ حمایت می‌شد.

در همین رابطه بخوانید:

- فناوری نظامی جدیدی که با آن پشت هر دیواری را می‌بینید؛ با Xaver 1000 آشنا شوید

تلاش برای توسعه دیدی که بتواند از میان اجسام جامد عبور کند، از دیرباز پژوهشگران را مجذوب خود کرده است. همین سال گذشته، یک تیم تکنیکی را معرفی کرد که با استفاده از سیگنال‌های روتر وای‌فای، حرکات انسان پشت دیوارها را تشخیص و ردیابی می‌کرد. در سال ۲۰۱۸ نیز دانشمندان MIT سیستم RF-Pose را ابداع کردند که از شبکه‌های عصبی برای تفسیر امواج رادیویی بازتابی از بدن افراد استفاده می‌کرد و عملاً به آن امکان می‌داد از میان دیوارها ببیند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نرم افزار ارسال پيامک زمانبندی شده به مخاطبین، مشتریان و کارمندان