سریال رفتارهای عجیب سایپا؛ این بار حذف زیان 4.8 هزار میلیاردی/ سایپا؛ مطمئن؟


رفتارهای مبهم و تعجب آور سایپا در گزارش صورت‌های مالی تلفیقی اسفند 95 بار دیگر نمایان شد و طی آن با اعلام رشد 3 درصدی سود سال قبل ، زیان انباشته 5 هزار میلیارد تومانی به 160 میلیارد تومان کاهش یافته است.

سریال رفتارهای عجیب سایپا؛ این بار حذف زیان 4.8 هزار میلیاردی/ سایپا؛ مطمئن؟
بازار نیوز - در پی توقف نماد سایپا در آخرین روز اردیبشهت که به دلیل تعدیل 158 درصدی سود 95 رخ داد، سازمان بورس از مدیران این شرکت درخواست توضیحاتی درباره اختلاف معنادار در عملکرد واقعی 95 نسبت به پیش بینی فروش و همچنین کاهش بهای تمام شده کرد تا این موضوع روشن شود.

در این میان مدیران "خساپا" که بعد از اطلاع رسانی عجیب و بدون آمار و ارقام افزایش تولید و فروش، اقدان به انتشار با تاخیر آمار تولید و فروش دو ماه اول سال کردند، از رویدادهایی مانند راه اندازی خط تولید رینگ در سایپا خرمشهر با ظرفیت 3 میلیونی خبر داده اند اما تا به امروز به سئوالات و ابهامات موجود در عملکرد سال گذشته پاسخی نداده اند.

این درحالی است که دیروز صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی اسفند 95 به صورت حسابرسی نشده را در کدال منتشر شد اما نه تنها ابهامات قبلی برطرف نشده بلکه سئوالات همراه با تعجب تازه ایی هم ایجاد شده است.

براساس این گزارش، سایپا با سرمایه 3.9 هزار میلیارد تومانی در اطلاعات 12 ماهه سال گذشته تلفیقی به ازای هر سهم 280 ریال سود محقق کرده که نسبت به گزارش قبل 3 درصد بیشتر شده که باید در مورد این موضوع توضیحاتی ارایه شود.

در این گزارش، آنچه مایه ابهام بیشتر شده کاهش زیان انباشته 5 هزار میلیارد تومانی تلفیقی به 160 میلیارد تومان است که ناشی از واگذاری و خروج برخی شرکت های زیرمجموعه مانند مگاموتور و سازه گستر بوده اما مشخص نیست این زیان سنگین در نهایت به چه شکل و چگونه منتقل شده و ناشی از چه عوامل دیگری بوده است و با چه روش و فنی ، 4 هزار و 840 میلیارد تومان زیان حذف شده است؟

با این اوصاف ، مسئولان این غول خودرو ساز که شعار "سایپا؛ مطئمن" می دهند باید علاوه بر سئوالات قبلی در مورد عملکرد سال گذشته ، در مورد چند و چون تعدیل سنگین زیان انباشته 5 هزار میلیارد تومانی توضیح دهند تا بعد از برررسی ، زمینه بازگشایی نماد آن فراهم شود.
بورس پرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر