آموزش مفاهیم از طریق بازی با کودک


آموزش مفاهیم از طریق بازی با کودک

یک روان شناس کودک با بیان این‌ که بازی، ضریب هوشی کودک را افزایش می‌دهد، گفت:‌ کودک در هنگام بازی در مواجهه با انواع محرکات قرار گرفته و ارتباطات فراوانی در ذهنش شکل می‌گیرد. لازم است پدر و مادر مفاهیم را از طریق بازی به کودک خود آموزش دهند، ریختن اسباب بازی جلوی بچه‌ها کافی نیست. می‌توان برای آموزش اعداد، حروف و اشکال از تکه‌های اسباب...

یک روان شناس کودک با بیان این‌ که بازی، ضریب هوشی کودک را افزایش می‌دهد، گفت:‌ کودک در هنگام بازی در مواجهه با انواع محرکات قرار گرفته و ارتباطات فراوانی در ذهنش شکل می‌گیرد.

لازم است پدر و مادر مفاهیم را از طریق بازی به کودک خود آموزش دهند، ریختن اسباب بازی جلوی بچه‌ها کافی نیست. می‌توان برای آموزش اعداد، حروف و اشکال از تکه‌های اسباب بازی استفاده کرد.

دکتر رامین خدابخشی روان شناس کودک در گفت وگو با ایسنا، درباره مزایای بازی برای کودکان، عنوان کرد: رشد مهارت‌های ظریف و عمقی حرکتی، رشد تعاملات اجتماعی و برقراری ارتباط با اطرافیان، ایجاد آثار تازه از طریق دستکاری محیط پیرامون، رشد زبان و عواطف و رشد هوش از جمله مزایای بازی کردن برای کودکان است.

وی با اشاره به این‌ که بازی از جمله عوامل محیطی موثر در ارتقای هوش و آی کیو کودکان است، اظهار کرد: ۷۰ درصد هوش در انسان ارثی است و ۳۰ درصد به صورت اکتسابی حاصل می‌شود.این روان شناس کودک ادامه داد: رشد هوشی کودک از نخستین تجارب حسی آغاز می‌شود. از این رو والدین می‌توانند امکاناتی را فراهم کنند تا تمام حواس کودک در سنین پایین به کمک انواع بازی‌ها پرورش یابد.

وی در توضیح تفاوت «آی کیو» و «ای کیو» در افراد گفت: آی کیو، نمره هوشی فرد است و از تست‌هایی که در آن توانایی کلامی فرد و گنجینه لغاتش ارزیابی می شود، سنجیده می‌شود. اما ای کیو یا هوش هیجانی، به توانایی فرد در برقراری ارتباطات اجتماعی اطلاق می‌شود.

وی اضافه کرد: ممکن است فردی با وجود داشتن آی کیو پایین، از ای کیو یا هوش هیجانی بالایی برخوردار باشد.

خدابخشی در پاسخ به این پرسش که انجام چه بازی‌هایی برای رشد هوشی کودک مناسب است، گفت: به عنوان مثال استفاده از مدادرنگی، خمیربازی، گچ، خاک رس و کاموا برای ساخت کاردستی،‌ موجب ارتقای خلاقیت در کودک می‌شود. والدین می‌توانند برای کودک خود داستان تعریف کنند و از او بخواهند داستانی بسازد یا یک قصه نیمه تمام را که برای او تعریف کرده‌اند، کامل کند.

وی ادامه داد: همچنین والدین می‌توانند با کودکشان آواز بخوانند، چرا که یک بخش از ذهن کودک، حافظه موسیقایی است و به هر میزان که در فضا قرار بگیرد، بیشتر رشد خواهد کرد.خدابخشی با بیان این‌که کودک علاقه مندی‌های خود را از حدود ۴ – ۳ سالگی نشان می‌دهد، گفت: باید کمک کرد تا این علاقه در مسیر صحیح هدایت شود و رشد کند. البته باید در نظر داشت که کودک تا حد زیادی از والدین خود تبعیت می‌کند. به عنوان مثال مادری که خود اهل نواختن تار نیست به سختی می‌تواند کودک خود را به نواختن تار علاقه مند کند، چرا که مشوق بودن مادر به تنهایی کافی نیست و کودک بیشتر به همراهی وی نیاز دارد.

این روان شناس کودک در ادامه صحبت های خود ضمن تاکید بر این که نباید از رایانه به شکل افراطی استفاده کرد، گفت: والدین سعی کنند بازی‌های پرتحرک با کودکشان انجام دهند. خدابخشی با بیان این‌ که جورچین، حل جدول کلمات متقاطع، جداول اعداد چون سودوکو و انواع پازل‌ها از جمله مهم ترین عوامل در تقویت مغز به حساب می‌آید، گفت: والدین توجه داشته باشند که اعتیاد به رایانه در اختلال رشد کودک، کابوس‌های شبانه، افزایش وزن و تنبلی در کودکان، نقش موثری دارد و استفاده بیش از یک ساعت از رایانه برای کودکان مناسب نیست.

آموزش مفاهیم، بازی با کودکان، شیوه ی بازی با کودکان، مزیت های بازی با کودکان

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟