معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت

تهران- ایرنا- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز یکشنبه در پیامی، درگذشت پرفسور مریم میرزاخانی را تسلیت گفت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، در پیام وحید احمدی آمده است: در این روزها جامعه علمی دنیا متاثر از درگذشت بانوی ارزشمند و فرهیخته است که با نبوغ کم نظیر و خدمات ارزشمند علمی، هم تاریخ ساز شد و هم نام خود را در تاریخ جاودانه ساخت.
«پرفسور مریم میرزاخانی دانشمند ایرانی برنده مدال فیلد ریاضی به عنوان اولین بانوی برنده معتبرترین جایزه ریاضیات دنیا در حالی رخت از این جهان بربست که حاصل تلاش های ارزشمند ایشان گامی به جلو در مرز دانش برای تمامی جهانیان و افتخاری بسی بزرگ و به یاد ماندنی برای جامعه ایرانی بود.»
«این فقدان بزرگ را به جامعه علمی دنیا، استادان و همکاران مراکز علمی و پژوهشی کشور و به ویژه خانواده معزز پرفسور میرزاخانی تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت الهی مسئلت می نمایم.»
مریم میرزاخانی دانشمند سرشناس علم ریاضی و استاد دانشگاه پرینستون ، دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و هاروارد در سال 1999میلادی موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند. ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان میرزاخانی جوان نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه ‌حل را یافت.
وی در سال 2014 به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده این مدال است.
پرفسور میرزاخانی روز گذشته(شنبه) پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.
علمی**9031*
تنظیم: عادل پازیار* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات