میزان شیوع تومور‌های حنجره در ایران/ کمتر از 10 درصد ایرانی‌ها به گره‌های تیرو‌ئیدی سرطانی دچار هستند


میزان شیوع تومور‌های حنجره در ایران/ کمتر از 10 درصد ایرانی‌ها به گره‌های تیرو‌ئیدی سرطانی دچار هستند

دبیر علمی سمینار تومور‌های سر و گردن درباره میزان شیوع تومورهای حنجره در ایران گفت: حدود یک در 100 هزار نفر از ایرانی‌ها مانند مردم سایر کشور‌های دنیا به تومورهای حنجره مبتلا هستند.

میزان شیوع تومور‌های حنجره در ایران/ کمتر از 10 درصد ایرانی‌ها به گره‌های تیرو‌ئیدی سرطانی دچار هستندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نوید احمدی روز‌بهانی متخصص گوش و حلق و بینی و دبیر علمی سومین سمینار تومورهای سر و گردن در نشست خبری که امروز در بیمارستان میلاد برگزار شد، اظهار کرد: منظور از تومورهای سر و گردن‌ سرطان‌های ناحیه سر و گردن غیر از مغز و کره چشم است و تومورهای حنجره شایع‌ترین تومورهای سرد و گردن محسوب می‌شود.

وی درباره میزان شیوع تومورهای حنجره بیان کرد: میزان شیوع تومورهای حنجره در ایران همچون سایر کشورهای دنیا حدود یک در 100 هزار است دود ناشی از استعمال دخانیات مهمترین عاملی محسوب می‌شود که در بروز این تومورها دخالت دارد.

دبیر علمی سمینار تومورهای سر و گردن افزود: میزان شیوع تومورهای حنجره در مردان نسبت به زنان بیشتر است البته در چند سال اخیر با گسترش استعمال دخانیات در زنان تعداد مبتلایان به این عارضه در بین خانم‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.تومورهای حنجره بیشتر در سن 40 تا 60 سالگی مشاهده می‌شود.

احمدی روز بهانی اختلال در تکلم، گرفتگی صدا و بینی، اختلال در بلع غذا و مشکلات تنفسی را از مهمترین علائم تومورهای حنجره دانست و عنوان کرد: تشخیص روز هنگام این بیماری از اهمیت بسزایی برخوردار است، همچنین در صورتی که بیمار دچار نشانه‌های مانند اختلال در بلع غذا و مشکلات تنفسی شده باشد، درمان آن مشکل تر است.

وی تصریح کرد: افراد جوانی که دچار گرفتگی صدا به مدت بیش از یک تا دو هفته باشند باید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند، البته در اغلب موارد در این گروه از اشخاص ضایعات خوش خیم سر و گردن وجود دارد. عوامل ژنتیکی و محیطی نیز در ابتلا به سرطان‌های حنجره نقش موثری دارد.

دبیر علمی سمینار تومورهای سر و گردن گفت: افرادی که در سن 40 تا 60 سالگی قرار دارند و در معرض عوامل خطر مانند استعمال دخانیات و مشروبات الکلی هستند در صورت مشاهده علائم تومورهای سر و گردن باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند، زیرا احتمال سرطان در آنها وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص میزان شیوع سرطان‌های سر و گردن در کودکان، اظهار کرد: در کودکان هم تومورهای ناحیه سر و گردن مشاهده می‌شود اما میزان شیوع آن در مقایسه با بالغین کمتر است این تومور در کودکان از نوع پوششی نیستند و معمولا منشا آنها غضروف، عضلات و عروق است.

احمدی روزبهانی یادآور شد: افرادی که در معرض آلودگی ناشی از سوختن ناقص هیدروکربن‌ها قرار دارد در معرض ابتلا به جهش ژنتیکی و سرطان هستند، خوشبختانه در مورد درمان هیچ یک از تومورهای سر و گردن مبتلایان به این عارضه نیاز به عزیمت به خارج از کشور ندارند ما حتی در بحث توریسم درمانی در خصوص تومورهای ناحیه سر و گردن نیز اقداماتی در حال اجرا داریم.

در ادامه مراسم زهرا رحمانی متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص سرطان‌های تیروئید بیان کرد: حدود 15 درصد از افراد جامعه به گره تیروئیدی مبتلا هستند که از میان کمتر از 10 درصد از آنها (5 تا 7درصد) به گره‌ تیروئیدی سرطانی دچار هستند.

وی عنوان کرد: تومورهای داخل دهان اغلب به صورت توده ظاهر می‌شوند، بنابراین هر توده‌ای در ناحیه سر و گردن نیاز به بررسی دارد، اما اغلب بیماران وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند که تومور در مرحله پیشرفته قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، عفونت‌های ویروسی و برخی بیماری‌های خود ایمنی در بروز سرطان زبان نقش دارند که البته تاثیر استعمال دخانیات و مشروبات الکی نسبت به سایر موارد بیشتر است.

در ادامه مراسم حسین یحیی زاده رئیس مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان میلاد و دبیر اجرایی سمینار تومورهای سر و گردن در خصوص هزینه‌های درمانی تومورها‌ی سر و گردن اظهار کرد: خوشبختانه حدود 90 تا 95 درصد از داروهای شیمی‌ درمانی تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارد.

انتهای پیام/

تاثیر دود سیگار در سرطان حنجره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید