چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم


معمولا پیدا کردن هاستل کار سختی نیست، اما پیدا کردن یک هاستل خوب کمی سخته و شاید نیاز باشه کمی تجربتون بیشتر بشه. هر چقدر بیشتر سفر کنید و هاستل های بیشتری تجربه کنید، دقت شما در انتخاب هاستل های بعدی بیشتر میشه. معمولا خوبی هاستل بیشتر به آدمها ارتباط داره تا به موقعیت و امکانات. مثلا ممکنه شما در یک جای خیلی...

معمولا پیدا کردن هاستل کار سختی نیست، اما پیدا کردن یک هاستل خوب کمی سخته و شاید نیاز باشه کمی تجربتون بیشتر بشه. هر چقدر بیشتر سفر کنید و هاستل های بیشتری تجربه کنید، دقت شما در انتخاب هاستل های بعدی بیشتر میشه. معمولا خوبی هاستل بیشتر به آدمها ارتباط داره تا به موقعیت و امکانات. مثلا ممکنه شما در یک جای خیلی افتضاح اقامت بکنید ولی آدمای باحالی اونجا باشن و کلی عشق و حال به پا باشه و در پایان خاطره خوبی براتون به جا بمونه، و ممکنه یک جای خیلی تمیز و مرتب و خوب اقامت کنید و تا سر حد مرگ حوصلتون سر بره و دپرس بشید! با این حال، انتخاب هاستل، ارتباط مستقیم با دانستن نیازهاتون داره. پیشنهاد میدم ابتدا یک لیست از دغدغه ها، نیازها و خط قرمزهاتون تهیه کنید و بعد مطابق اون و بر اساس اولویت ها، هاستل رو انتخاب کنید. برخی مواردی که میتونه در انتخاب هاستل مهم باشه رو در زیر بیان میکنم:

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم همیشه ارزان تر بهتر نیست

کوله گردها به طور طبیعی همیشه دنبال ارزان ترین ها هستند تا بتونن بیشتر و طولانی تر سفر کنند. با این حال، سعی کنید مثلا یه هزار تومنی رو ذخیره نکنید که فقط یه هزار تومنی ذخیره کرده باشین. هاستل هایی که خیلی خیلی ارزان هستن، معمولا تمیز نیستن، تخت های راحتی ندارند، حمام و دوش های کثیفی ممکنه داشته باشن، ملافه ها خیلی نازک باشه، مایع دستشویی نداشته باشن، و حتی دستمال کاغذی یادشون بره توی دستشویی بزارن، و خیلی موارد دیگه. یه چند دلار بیشتر هزینه کنید تا جای تمیز تری گیرتون بیاد. بدن شما از شما تشکر خواهد کرد.

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم از صبحانه غافل نشوید

هاستل ها ممکنه به دو دسته تقسیم بشن … هاستل هایی که صبحانه هم میدن و هاستل هایی که صبحانه نمیدن. قیمت هاستل ها رو با در نظر گرفتن صبحانه مقایسه کنید. حالا اونهایی که صبحانه میدن به چند دسته تقسیم میشن … اونهایی که صبحانه خیلی خوب میدن، اونهایی که صبحانه معمولی میدن یا اونهایی که اگه صبحانه ندن خیلی ممنونشون خواهیم بود ! حالا باز هم این هاستل هایی که صبحانه میدن ممکنه به دو دسته تقسیم بشن … اونهایی که مجبورتون میکنن مثلا ساعت ۷ صبح بیدار بشید که بتونید از صبحانه استفاده کنید، یا اونهایی که اگه ساعت ۱۰ صبح هم بیدار بشید یه چیزی برای خوردن وجود داره. البته نوع صبحانه رو خیلی سخت میشه فهمید، مگر اینکه ذکر بشه یا از خوندن کامنت های مسافران قبلی متوجه بشید. من به نظرم یه صبحانه معمولی بدون محدودیت زمانی برای میل کردنش ارزش این رو داره که ملاک باشه.

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم چک-این و چک-اوت

چک-این (Check-in) یعنی زمان شروع استفاده شما از تخت و اتاقتون، چک-اوت (Check-out) یعنی زمان پایان استفاده از خدمات هاستل و خروج شما از اتاق. هیچ وقت هاستلی رو انتخاب نکنید که مجبور باشید قبل از ساعت ۱۰ صبح اتاق یا تختتون رو تحویل بدید. خواب، در سفر بسیار مهم هست، چون معمولا در جاده ها و سفرها به اندازه کافی نداریدش! هاستل هایی که به شما اجازه میدن دیرتر تحت خود را تحویل بدین، متوجه این حقیقت شده اند و محیط راحت تر و کول تری دارن.

از طرف دیگه، هاستل هایی هستن که زمان شناوری برای ورود به هاستل و استفاده از تخت به شما میدن. خیلی از هاستل ها نمیزارن که شما قبل از ساعت ۲ ظهر از سرویس استفاده کنید، ولی بعضی های دیگه هر وقت شما برسید و تخت خالی و آماده باشه، با روی گشاده شما رو به سمت تخت و اتاقتون هدایت میکنن.

بد نیست بدونید که معمولا بین خروج نفر قبلی و نفر جدید، یک الی دو ساعت خالی قرار میدن که دقیقا فاصله بین Check-in و Check-out هست و جهت تمیز کردن اتاق و تخت در نظر گرفته شده. معمولا اگر هاستل زیاد شلوغ نباشه و تخت مورد نظر شما روزهای قبل خالی شده باشه، در اکثر موارد به شما اجازه میدن زودتر هم بتونید استفاده کنید ازش. حتی اگر تخت شما خالی نشده بود و شما مثلا صبح به اون شهر و هاستل رسیدید، در اکثر موارد میتونید درخواست کنید که کوله پشتی شما رو پیش خودشون نگه دارن تا بتونید برید در شهر گشت بزنید و سر موعد برگردید.

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیمچگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم دوش و سرویس بهداشتی

همه میدونیم که یکی از مهمترین بخش های زندگی و سفر، حمام کردن و استفاده از سرویس بهداشتیه! توی هاستل ها هم این ها خیلی مهم هستند. مثلا ممکنه شیر آب حمام از نوع Push-button باشه، به این صورت که دکمه رو فشار میدی و آب به مدت مثلا ۱۵ ثانیه میاد و بعد قطع میشه. این سیسم میتونه بدجوری شما رو آزار بده! و یا برای ما ایرانی ها، وجود آب در سرویس بهداشتی و حتی در مواردی وجود شلنگ، بسیار حیاتی هست. بعضا دیده شده وجود شلنگ در دستشویی حتی مهمتر از داشتن صندوق مخصوص مدارک بوده!

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم کافه

شاید خیلی از هاستل های خوب باشن که کافه نداشته باشن، ولی هاستل هایی که این مورد رو دارن، یک امتیاز خیلی مهم دارن. این هاستل ها این امکان رو به مهمان هاشون میدن که بتونن در محیط هاستل با هم معاشرت کنن و زمان های خالی خودشون رو پر کنن و شاد و خوشحال تر باشن.

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم فضای لابی و عمومی

حتی اگر یک هاستل کافه نداشته باشه، حتما باید یک فضای عمومی داشته باشه که آدم ها بتونن بشینن، با هم صحبت کنن، مطالعه کنن و خیلی کارهای دیگه. معمولا خیلی از کسانی که هاستل میرن، تنها هستن و اصلا به هاستل میرن که با آدما معاشرت کنن و دوستای جدید پیدا کنن، اطلاعات جدید به دست بیارن و از تجربه های دیگران استفاده کنن. هاستل های خوب، بهترین خلاقیت ها را رو روی این قسمت انجام میدن. من به شخصه این قسمت، مهمترین معیارم برای انتخاب هاستل هست اگر که تنها سفر کنم و یا حتی گروه ببرم.

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم برگزاری برنامه

معمولا هاستل های خوب، برنامه های متنوعی برگزار میکنن، مثل گشت های داخل شهری و پیاده روی، سفرهای کوتاه مدت نیم روزه یا یک روزه، مسابقه، بازی های گروهی و هر چیز دیگری که باعث بشه آدمها اوقات خوبی رو در کنار هم رقم بزنن.

کارکنان خوب و با معلومات

در هر بیزینس و تجارتی، کارمندان نقش ویژه ای دارن. زمانی که یک هاستل کارکنان خوب و با سواد و خوش رفتار داشته باشه، شانس زیادی برای انتخاب شدن داره. یک هاستل مثل خانه آدم میمونه، و شما وقتی به یک هاستل میرید، دوست دارید که کارکنان اونجا با شما مثل دوستانی صمیمی که مدت زیادی همدیگر رو ندیدن برخورد کنن. واقعا هاستل ها باید این رو درک کنن که یک هاستل، یک جای خیلی ارزون برای اقامت نیست، بلکه یک محیط گرم و دوستانه برای کوله گردها و آدمای باحال اهل سفر هست.

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم

چگونه یک هاستل خوب پیدا کنیم جمع بندی

یک هاستل خوب لزوما نباید همه این موارد رو داشته باشه، بلکه باید سعی کنه حداقل درصد بالایی از اونها رو داشته باشه. اگر نداشته باشه، قطعا مدیران اون ها متوجه نیاز مسافرها و ماهیت وجود هاستل نشده اند. من آدمای زیادی رو در طول سفرهام دیدم و با نیازهاشون آشنا هستم. یک هاستل نباید یه جای خیلی فوق العاده و لاکچری باشه لزوما. اگر هاستل ها یک سری موارد پایه رو داشته باشن، بخش عمده ای از مشکلات حل میشه. اینکه یک آشپزخونه تقریبا تمیز داشته باشن، بهداشت حمام و سرویس بهداشتی تا حدودی رعایت بشه، یک صندوق قفل دار به مسافرها داده بشه (اگه کمد بزرگ برای جا دادن کوله باشه چه بهتر) و یک سری موارد ریز و مهم دیگر. من و خیلی های دیگه که هاستل رو انتخاب میکنیم، دنبال یک هتل پنج ستاره با امکانات رویایی نیستیم.

چیزی که هاستل ها رو بیشتر متمایز میکنه، آدمهای اونجا هستن، تا جایی که بدترین هاستل ها به خاطر وجود آدمای باحال، تبدیل به یک مکان ایده ال و خاطره انگیز میشن. اما در کنار اینها، اگه موارد بالا هم رعایت بشه، دیگه نور علی نور میشه و اون هاستل بی رقیب خواهد بود. هاستل های خوب سعی میکنن از تجارب هر مسافر استفاده کنن و نظرشون رو بپرسن و فقط اونها رو به عنوان کسی که پول میده تا در قبالش یک تخت بگیره نبینن. قطعا اگر در هاستل هایی با این دیدگاه اقامت داشته باشیم، اوقات خوبی رو خواهیم داشت.

برای انتخاب هاستل میتونید از سایت های معروف زیادی مثل Hostelworld و Hostelz و Hostelbookers استفاده کنید

مطالعه مقاله قبلی من با عنوان “هاستل چیه و فرقش با هتل چیه” رو نیز پیشنهاد میکنم بهتون.

پینوشت: در صورتی که نیاز دارید این مقاله با نوشتاری رسمی تر برای نشریه، وبسایت یا روزنامه شما دوباره نگاری شود، با من در ارتباط باشید.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

زیباترین مسیرهای ریلی در سراسر جهان