بررسی سیستم ترمز مرسدس


فرمول یک ایران – گروه فنی مرسدس بنز برای بهترین نتیجه گیری تجربی در باره ترمز مرسدس در کوتاه ترین زمان ممکن در گرندپری موناکو استراتژی عجیبی را به کار برد. آن ها تغییرات فنی متفاوتی در ترمز های هر یک از دو ماشین خود ایجاد کردند. یعنی در یک مسابقه دو آزمایش همزمان را انجام دادند. در نهایت نتایج حاصله را در گرندپری کانادا به کار...

فرمول یک ایران – گروه فنی مرسدس بنز برای بهترین نتیجه گیری تجربی در باره ترمز مرسدس در کوتاه ترین زمان ممکن در گرندپری موناکو استراتژی عجیبی را به کار برد. آن ها تغییرات فنی متفاوتی در ترمز های هر یک از دو ماشین خود ایجاد کردند. یعنی در یک مسابقه دو آزمایش همزمان را انجام دادند. در نهایت نتایج حاصله را در گرندپری کانادا به کار بردند.

پیکان های نقره ای ( لقب تیم مرسدس ) مبارزه خود را برای ایجاد دمای درست و متناسب در سراسر لاستیک ها در مسابقه موناکو به طور جدی تری آغاز کردند یعنی بعد از زمانی که لوییس همیلتون در یکی از تمرینات خود در مکالمه رادیویی با تیم مشکل را آشکار کرد. همیلتون در مکالمه رادیویی خود در پیست گفت :

در چهار گوشه ماشین دمای لاستیک‌ها متفاوت است.

چنین شرایطی کار را برای لاستیک اولترا سافت (Ultra Soft) سخت تر میکرد . چرا که لاستیک های اولترا سافت پیرلی (کمپانی تامین کننده لاستیک های فرمول یک)محدوده دمایی بسیار کمی نسبت به سایر لاستیک ها را دارا می‌باشند. بازه دمایی عملکرد آن‌ها در حدود 85 تا 110 درجه سانتیگراد می‌باشد.

همین موضوع سبب شد تا مرسدس ارتباط بین گرمای تولید شده توسط ترمز ها و انتشار گرما بین لبه ها و هسته لاستیک را پیگیری کند.

بررسی سیستم ترمز مرسدس بررسی سیستم ترمز مرسدس ترمز مرسدس

کمپانی آلمانی تنظیمات (Set up) متفاوتی را برای حل این مشکل در نظر گرفت و همزمان آن‌ها را در یک مسابقه در ماشین های خود مورد آزمایش قرار داد.

این تنظیمات به گونه ای طراحی شدند تا بتوانند در تمامی شرایط تطبیق پذیر بوده و بهترین عملکرد را از خود بر جای بگذارند. آن گونه که از خبرها شنیده می‌شد اولویت گروه فنی مرسدس برای کانادا نحوه رساندن گرمای تولید شده به لبه‌های لاستیک و سپس تخلیه آن به اتمسفر اطراف بود.

بررسی سیستم ترمز مرسدس بررسی سیستم ترمز مرسدس کاسه ترمز ماشین مرسدس

طرح مرسدس مانند تصویر فوق بود. به این صورت که از طریق کاسه های اطراف ترمز، گرما به صورت یکنواخت انتشار یابد. در واقع در این طراحی انرژی گرمایی ابتدا داخل کاسه مخصوص حبس می‌شود و نوعی تعادل گرمایی داخل کاسه به وجود می‌آید و این اتفاق ترمودینامیکی سبب پخش شدن گرما به اطراف به صورت یک چشمه انرژی متقارن می‌شود. این همان طرحی بود که مهندسان مرسدس برای موناکو امتحان کردند و سپس در کانادا به بهترین وجه ممکن از آن استفاده کردند.

لازم به ذکر است که طبق قوانین فرمول یک استفاده از دریچه های مستقل ورودی هوا برای خنک سازی ترمز در ماشین های فرمول یک مجاز نمی‌باشد.

بررسی سیستم ترمز مرسدس بررسی سیستم ترمز مرسدس حفره‌های قطره شکل

پس از آن مرسدس با تقلید از ماشین فراری عملکرد ترمز و لاستیک خود را بالاتر برد . فراری حفره‌هایی شبیه به قطره را روی کاسه های لاستیک خود ایجاد کرد (تصویر فوق)تا از این طریق انتقال انرژی گرمایی تسهیل پیدا کرده و خنک سازی ترمز و در صورت نیاز لاستیک به خوبی انجام شود. مرسدس عینا همین ابتکار را در ماشین خود به کار برد و توانست تا این‌جای کار بهترین ترمزمیان ماشین های دیگر را ارائه کند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:



تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین