نظر اکثر مقامات فعلی و سابق اسرائیل این است که برجام به نفع تل‌آویو است


به گزارش ایران ویج به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره مواضع برجامی دولت آمریکا، یک روزنامه غربی مطلبی با این عنوان منتشر کرد: «اسرائیل با توافق هسته‌ای ایران-آمریکا مخالفت کرد. در صورت برچیدن آن توسط ترامپ، اسرائیل به چه میزانی خوشحال خواهد شد؟» لس آنجلس تایمز نوشت: «اسرائیل با توافق...

نظر اکثر مقامات فعلی و سابق اسرائیل این است که برجام به نفع تل‌آویو استReviewed by on Oct 9Rating:

به گزارش ایران ویج به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره مواضع برجامی دولت آمریکا، یک روزنامه غربی مطلبی با این عنوان منتشر کرد: «اسرائیل با توافق هسته‌ای ایران-آمریکا مخالفت کرد. در صورت برچیدن آن توسط ترامپ، اسرائیل به چه میزانی خوشحال خواهد شد؟»

لس آنجلس تایمز نوشت: «اسرائیل با توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مخالفت کرده بود اما اگر رئیس‌جمهور ترامپ به سمت عملی کردن تهدیداتش برای برچیدن توافق برود، چنین اقدامی اسرائیل را با مخمصه‌ای دشوار روبرو خواهد کرد».

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، «دولت اسرائیل درخواست برای اظهارنظر در خصوص اقدامات احتمالی ترامپ را اجابت نکرد. رئیس‌جمهور(آمریکا) تا روز یکشنبه باید به کنگره گزارش دهد که آیا ایران به مفاد توافق(برجام) پایبند بوده است یا نه».

اگر ترامپ اعلام کند که ایران از توافق ۲۰۱۵ تبعیت نکرده، کنگره باید درباره اینکه آیا تحریم‌های مرتبط به هسته‌ای لغو شده ایران دوباره اعمال شوند، تصمیم بگیرد. طبق قانون آمریکا، کنگره برای اقدام در این باره، ۶۰ روز وقت دارد.

«دن شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در اسرائیل(سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷)، به لس آنجلس تایمز گفت «ترامپ بدون درنظر گرفتن تاثیر واقعی تصمیماتش یا ارائه راه‌های جایگزین، فقط خواهان برجسته کردن برهم زدن جنبه‌های مختلف میراث اوباما است از کوبا گرفته تا اوباما کر و توافق(هسته‌ای) ایران».

از نظر «الداد پاردو» کارشناس مسائل ایران در دانشگاه عبری اورشلیم، برای اسرائیل «بهترین گزینه این خواهد بود که از توافق(برجام) خارج شود و سپس با شامل کردن موضوع موشکی، آن را بهبود بخشد».

او مدعی شد «مزیت ترامپ آن است درک ایران از او آن است که وی فردی غیرقابل پیش‌بینی است. آنها(مقامات ایرانی) بازیگرانی غیرعقلانی نیستند و به دلیل ترس از فروپاشی رژیمشان در صورت آماده شدن ترامپ برای جنگ، در برابر او تسلیم خواهند شد. ایران در برابر آمریکا، در یک موضع شدیدا ضعفی قرار دارد و بر هم زدن توافق، این موضوع را به آنها یادآوری خواهد کرد”.

این رسانه آمریکایی در ادامه تصریح کرد: «ارزیابی متخصصان اطلاعاتی نظامی اسرائیل همواره این بوده است که توافق(برجام) منافع ملموسی دارد و علی رغم آنکه بازرسی‌ها در ایران به اندازه‌ای که برخی خواهان ان هستند، سفت و سخت نیست اما بهتر از آن است که هیچ بازرسی وجود نداشته باشد».

شاپیرو(سفیر سابق آمریکا در اسرائیل) مدعی شده که “نظر غالب مقامات و نیروهای کنونی و بازنشسته نظامی اسرائیل آن است که اگرچه توافق(برجام) دارای نقص است اما به نفع منافع اسرائیل است. لغو آن در برهه کنونی، سبب نزدیک‌تر شدن ایران به سلاح‌های اتمی خواهد شد و این هرگز به سود اسرائیل نیست».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا