مرکز خدمات تخصصی سرامیک جهاددانشگاهی یزد موافقت اصولی گرفت


مرکز خدمات تخصصی سرامیک جهاددانشگاهی یزد موافقت اصولی گرفت

معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی یزد از اخذ موافقت اصولی برای ایجاد مرکز خدمات تخصصی سرامیک در استان از سوی سازمان مرکزی جهاددانشگاهی کشور خبر داد.

«سید حسین میرحسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این باره اظهار کرد: مرکز خدمات تخصصصی سرامیک با رسالت حرکت در جهت دستیابی به توان تکنولوژی هماهنگ با خط مشی‌های صنعت و در راستای پویایی بیشتر تحقیقات، حرکت در جهت رفع تنگناهای تحقیقاتی و موانع موجود در گسترش ارتباط با صنعت و همچنین کمک به ارتقاء تکنولوژی در واحدهای صنعتی فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: این مرکز بر اساس دو محور اصلی توسعه نیروی انسانی و انجام تحقیقات کاربردی، شناخت مشکلات و تنگناهای موجود در واحدهای تولیدی و تلاش در جهت رفع مشکلات آن‌ها را در دستور کار خواهد داشت.

میرحسینی در باب اهمیت ایجاد چنین مرکزی در یزد نیز اظهار کرد: از آنجا که استان یزد به عنوان قطب صنعت سرامیک و دیرگدازهای کشور شناخته شده است، این مرکز بر اساس اصلی‌ترین قابلیت‌های توسعه استان از جمله قرارگرفتن در مرکز کشور و در کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب، همچنین وجود معادن غنی و قابلیت ایجاد و توسعه صنایع معدنی و فولاد، برخورداری از زیر ساخت‌های مناسب جهت توسعه صنعت و وجود قطب اول کاشی و سرامیک در استان، برنامه‌های توسعه خود را طراحی کرده است.

وی افزود: با توجه به آنچه گفته شد و در نظر گرفتن این اصل که تعداد مراکز خدمات تخصصی در منطقه که از لحاظ علمی و تجربی قادر به رقابت با این مرکز باشند، بسیار کم است، این مرکز با جذب نیروهای توانمند علمی، توان انجام بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی مهم و ملّی را داراست.

این مسئول خاطرنشان کرد: وجود شرکت‌ها و بسیاری از صنایع مرتبط در استان از جمله شرکت‌های فولاد، سرامیک، شیشه و غیره و نیاز آنها به مرکز خدمات تخصصی جهت رفع مشکلات موجب می‌شود تا بسیاری از طرح‌های‌ پژوهشی به اجرا و تولید نیمه صنعتی و انبوه برسد و ضمن قطع رشته‌های وابستگی، صرفه‌جویی‌های کلان ارزی نیز به‌ همراه داشته باشد .

وی از جمله انواع خدمات این مرکز را راه‌اندازی پایلوت و تولید قطعات سرامیکی نسوز، ایجاد ارتباط مؤثر با مراکز صنعتی و کارخانجات مختلف استان و ایجاد زمینه مناسب جهت انجام خدمات تخصصی و اجرایی در حوزه سرامیک، تجاری سازی دانش‌های فنی به دست آمده توسط گروه‌های پژوهشی سرامیک و نانو جهاددانشگاهی یزد، ارائه خدمات آزمایشگاهی تخصصی، نصب، راه اندازی و تعمیرات تخصصی تجهیزات آنالیز دستگاهی و همکاری با کمیته استاندارد سرامیک در زمینه کنترل کیفیت محصولات، ذکر کرد.

وی معتقد است که وجود مرکز خدمات تخصصی که در این عرصه فعالیت می‌کند، می‌تواند چشم‌انداز و دورنمای مناسبی از نظر امکان ارائه مشاوره و خدمات مهندسی و انجام طرح‌های تحقیقاتی-کارفرمایی داشته باشد.

میرحسینی اظهار کرد: با توجه به وجود دانش فنی دیرگدازها و کارهای تحقیقاتی بسیاری که در این زمینه، سازمان جهاددانشگاهی استان یزد انجام داده است، این مرکز قصد دارد با راه اندازی پایلوت ساخت قطعات ویژه سرامیکی نسوز بسیاری از مشکلات کارخانجات فولاد، شیشه، سیمان و غیره را حل کند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان یزد در پایان از دیگر فعالیت‌های تخصصی و خدماتی که این مرکز به حوزه‌های صنایع معدنی (فرآوری مواد معدنی و فلزی)، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ( پوشش کاری، نسوز کاری)، محیط زیست (زدایش آلودگی‌های زیست محیطی) و انرژی ( اعم از برق ، آب و گاز) اشاره کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...