الهام حیدری اولین داور زن در تاریخ کشتی ایران


به گزارش سایت ورزش بانوان؛ الهام حیدری دبیر پیشین کمیته تحقیق فدراسیون کشتی ایران است. او سال 2009 برای تحصیل به کانادا رفته، در آنجا با شرکت در کلینیک‌های داوری، وارد دنیای داوری کشتی شد و فعالیت به عنوان داور کشتی را هم آغاز کرد. او اکنون به عنوان اولین داور زن در تاریخ کشتی ایران شناخته شده است. او از دوران نوجوانی به کشتی به...

به گزارش سایت ورزش بانوان؛ الهام حیدری دبیر پیشین کمیته تحقیق فدراسیون کشتی ایران است. او سال ۲۰۰۹ برای تحصیل به کانادا رفته، در آنجا با شرکت در کلینیک‌های داوری، وارد دنیای داوری کشتی شد و فعالیت به عنوان داور کشتی را هم آغاز کرد. او اکنون به عنوان اولین داور زن در تاریخ کشتی ایران شناخته شده است.

الهام حیدری اولین داور زن در تاریخ کشتی ایران

او از دوران نوجوانی به کشتی به عنوان ورزش ملی ایران علاقمند بوده و دایی او که طرفدار پر و پا قرص مسابقات کشتی مردان بود، مسبب این علاقمندی بوده است. خانواده نیز او را در این مسیر حمایت کردند. الهام حیدری می‌گوید همیشه دوست داشته، اکبر فلاح باشد.

او نحوه همکاری‌اش با فدراسیون کشتی ایران را اینگونه شرح داد: سال ۸۱ محمدرضا طالقانی رئیس وقت فدراسیون کشتی اعلام کرد که سمینار کشتی با حضور علاقه‌مندان، کشتی گیران و داوارن و غیره برگزار خواهد شد. من هم یک طرفدار واقعی بودم و از فدراسیون کشتی درخواست یک دعوت نامه کردم. به این سمینار رفتم و رئیس فدراسیون ملاقات کردم. او از ایده‌های جدید استقبال می‎کرد و همان‌جا از او پرسیدم چرا ما کشتی زنان نداریم و او جواب داد: جانا سخن از زبان ما می‌گویی. به او پیشنهاد دادم تا کار تحقیقی بکنیم و ایشان ایده من را پذیرفتند. ما کمیسیون تحقیق فدراسیون کشتی را بنا کردیم و آقای طالقانی به من سمت دبیر این کمیسیون را دادند. در آن دوره در فدراسیون هیچ کارمند زنی نبود، اما الان تعداد کارمندان زن خیلی بیشتر است.

همچنین گفت: وقتی به کانادا مهاجرت کردم، در کانادا واقعا از من استقبال شد و ورود من به کشتی و داوری خیلی راحت بود. با اراده خودم اینجا آمدم و داور ملی شدم. من رئیس انجمن کشتی آلبرتا، استانی که ساکن آن هستم را پیدا کردم و گفتم که علاقه مندم. گفت از آغاز فصل جدید کشتی بیا و در کلینیک‎ها شرکت کن.

الهام حیدری اولین داور زن در تاریخ کشتی ایران

او اکنون ساکن کانادا است اما پیگیر مسائل کشتی زنان در ایران. او به گفته خودش برای اینکه صدایی به کشتی بدهد، به خصوص به کشتی زنان، به استودیوی محلی رفت و درخواست کرد که زمان مشخصی را به او اختصاص دهند؛ الهام حیدری در این خصوص می‌گوید: الان هر هفته با یک دست‌اندکار زن یا مرد از داور و مربی گرفته تا ورزشکار مطرح صحبت می‌کنم. از طریق رادیو رابطه خیلی خوبی با کشتی‌گیران داخل ایران به خصوص زنان ایجاد کردم.

او همچنین صفحه ویژه کشتی زنان در فیس بوک و اینستاگرام راه اندازی کرده که دنبال کنندگان زیادی هم دارد.

برداشت ادیت شده از بی‌بی‌سی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش بانوان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کویر دل