استاندارد درمانی جدید برای سرطان پستان


محققان اعلام کردند گزینه درمانی جدیدی را برای زنان مبتلا به سرطان پستان با موتاسیون BRCA یافته‌اند.

استاندارد درمانی جدید برای سرطان پستان
شفا آنلاین: داروی olaparib (محصولی از Astra Zeneca) که نوعی مهارکننده PARP است، به‌طور قابل توجهی میزان بقای بدون پیشرفت بیماری را در زنان مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک HER2 – منفی که موتاسیون ژرم‌لاین BRCA دارند، در مقایسه با درمان استاندارد، بهبود می‌بخشد.
این دارو اخیرا برای استفاده در سرطان تخمدان BRCA-mutated تائید شده و احتمالا همین اثر مثبت را در سرطان پستان BRCA-mutated نیز بر جای می‌گذارد. با توجه به نقص زمینه‌ای که در ترمیم DNA وجود دارد، سلول‌های سرطانی با موتاسیون‌های BRCA کاندید درمان با عواملی هستند که PARP را هدف قرار می‌دهند.
در مطالعه‌ای که میانه دوره پیگیری بیماران 14 ماه بود، بقای بدون پیشرفت بیماری در گروه درمان شده با olaparib، در مقایسه با گروه بدون داروی فوق، 8/2 ماه بیشتر و خطر پیشرفت بیماری یا مرگ نیز 42 درصد کمتر بود.
مطالعه فوق، نخستین کارآزمایی تصادفی شده فاز 3 در سرطان پستان است که نشان می‌دهد مهارکننده‌های PARP نسبت به کموتراپی برای بیماران مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک HER2-negative که موتاسیون BRCA دارند، ارجحیت دارد. نتایج به دست آمده اثبات می‌کنند که سرطان‌های پستان با نواقصی در راه ترمیمی خاص DNA، حساس به درمان هدفمندی هستند این نقص را برطرف می‌کنند.
داروی Olaparib به خوبی تحمل شده و فقط کمتر از 5 درصد از بیماران درمان را به دلیل سمیت قطع کردند و یافته‌های به دست آمده از تجویز آن به عنوان گزینه درمانی اثربخش در بیماران مبتلا به سرطان پستان حمایت می‌کنند.
داروی Olaparib بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2014 برای درمان سرطان پیشرفته تخمدان با موتاسیون‌های BRCA تائید شده بود. تاکنون، 3 داروی مهارکننده PARP برای درمان سرطان تخمدان تائید شده، اما هیچکدام در سرطان پستان بررسی نشده‌اند. در هرصورت، نتایج به دست آمده از این مطالعات، امیدوارکننده هستند.
آنچه در این میان اهمیت زیادی دارد، آنکه Olaparib درمان بالقوه‌ای برای سرطان‌های پستان سه‌گانه منفی به حساب می‌آید. در حدود 80 درصد سرطان‌های پستان سه‌گانه منفی هستند و سالیان زیادی است که محققان به دنبال درمان‌های هدفمند برای این زیرگروه از بیماران هستند.سپید
Medscape


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی