محقق دانشگاه آکسفورد : ائتلاف سعودی – امارات ضعیف تر آن است که به نظر می آید


به گزارش ایران ویج به نقل از روز سه شنبه شبکه خبری الجزیره ، وی در تحلیلی که روزنامه انگلیسی نشنال انترست منتشر کرد ، نوشت : با وجودی که عربستان وامارات دارای منافع راهبردی مشترکی هستند اما تشکیل کمیته همکاری وهماهنگی امنیتی واقتصادی مشترک وزارت خارجه امارات با عربستان واطلاع از مکانیسم ژئوپولتیک داخل...

محقق دانشگاه آکسفورد : ائتلاف سعودی - امارات ضعیف تر آن است که به نظر می آیدReviewed by on Dec 12Rating:

به گزارش ایران ویج به نقل از روز سه شنبه شبکه خبری الجزیره ، وی در تحلیلی که روزنامه انگلیسی نشنال انترست منتشر کرد ، نوشت : با وجودی که عربستان وامارات دارای منافع راهبردی مشترکی هستند اما تشکیل کمیته همکاری وهماهنگی امنیتی واقتصادی مشترک وزارت خارجه امارات با عربستان واطلاع از مکانیسم ژئوپولتیک داخل شورای همکاری خلیج فارس، این حقیقت را که ائتلاف دو کشور ضعیف تر ازچیزی است که به نظر می آید، آشکار ساخت.
رامانی ، از احتمال تنش میان دو کشور با توجه به موارد زیاد اختلافات در سیاست خارجی آنها خبر داد و نوشت :به عنوان مثال عربستان وامارات در یمن هر یک از نیروهای مختلف ورقیب یکدیگر حمایت می کنند همانطور که دو کشور دو روش متناقض نسبت به جنگ داخلی سوریه در پیش گرفته اند.
طبیعت اختلافات
رامانی می گوید؛ اختلافات روز افزون رویکرد های دو طرف در برخورد با بحران های منطقه ای ،حاکی از تشدید اختلافات دوکشور در آینده است وممکن است حل تنش های دوحه وریاض نیز سخت تر شود . تفسیر آن در طبیعت این اختلافات نهفته است.
اختلاف عربستان و قطر اختلاف بر سر تسلط است اما اختلاف امارات وعربستان نشات گرفته از دو دیدگاه استراتژیک رقیب است وبا توجه به اینکه دو کشور بر اعمال زور نظامی وپیشنهادهای دیپلماتیک یک جانبه در منطقه تاکید دارند ، انتظار می رود تنش ها میان دیدگاه های رقیب دو کشور در آینده نیز ادامه یابد.
به گفته این رسانه سیاست خارجی عربستان بر اساس درک طایفه ای از درگیری در خاورمیانه و هویت سنی آن است که موجب می شود هر نیروی طرفدار ایران را دشمن خود بداند که باید به هر قیمتی سرکوب شود .به همین منظور ریاض برای مقابله با ایران کمک مالی ونظامی به جنبش های اسلامی سنی در مناطق درگیری نمود و مذهب وهابی گری خود را به عنوان قلعه ای علیه نفوذ ایران در خاورمیانه انتشار داد.
ریشه های مواضع
ابوظبی با اعلام مخالفت با دیدگاه عربستان اقدام به تشکیل ائتلاف های غیر ایدئولوژیک در مناطق درگیری ودفاع از روش لائیک کرد ومعتقد است که گروه های اسلامی افراطی خطری به مراتب بیشتر برای ثبات منطقه هستند . دیدگاه امارات نشات گرفته از این است که ایدئولوژی گروه های اسلامی مبتنی برمخالفت با سازش سیاسی است.
اختلاف رویکرد عربستان وامارات در یمن به اختلاف آن دو بر سر شیعه ومشروعیت سیاسی گروه های دینی افراطی به عنوان تهدید بر می گردد.
رویکرد طایفه ای رژیم های منطقه خاورمیانه در راس آنها عربستان موجب شده تا ریاض قیام دولت شیعی در یمن را که رابطه خوبی با ایران دارد، تهدید مستقیم برای امنیت ملی خود بداند.
عربستان وائتلاف عربی وابسته به آن از ششم فروردین سال ۹۴ تاکنون یمن را مورد تجاوز زمینی ،هوایی ودریایی قرار داده است.
خاورم** ۱۴۵۳
مترجم: آمنه دهقان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه