منطقه آزاد اروند بهترین جایگاه و امکانات برای نقش آفرینی کشورهای دنیا را دارد


منطقه آزاد اروند بهترین جایگاه و امکانات برای نقش آفرینی کشورهای دنیا را دارد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت : حوزه مرکزی خاورمیانه بزرگترین تولید کننده نفت جهان بشمار می‌رود که جمهوری اسلامی ایران در نقطه مرکزی تولید نفت خاورمیانه قرار دارد .

به گزارش ایسنا،‌ اسماعیل زمانی ۵ دی ماه در نشست‌ هم‌اندیشی توسعه روابط تجاری‌- اقتصادی ایران و هند که در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند با حضور سوراب کومار سفیر جمهوری هند برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به ایشان و هیات همراه، اظهار کرد : ایران و هند از پایه‌گذاران کشورهای غیر متعهد هستند و منطقه آزاد اروند شرایط بسیار ویژه‌ای در خاورمیانه دارد؛ منطقه آزاد اروند شامل شهرهای آبادان و خرمشهر است که در جنوب غربی ایران قرار دارد .

وی با اشاره به همسایگی این منطقه با کشورهای عربی، افزود : این منطقه از طریق مرز زمینی و دریایی با کشورهای عراق، کویت، عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس همسایه است .

زمانی افزود : این شرایط ویژه ما را از موقعیتی برخوردار کرده و باعث شده تا ما بتوانیم بهترین فرصت‌های تجاری، اقتصادی و بازرگانی را در این منطقه داشته باشیم .

وی حوزه مرکزی خاورمیانه را بزرگترین تولید کننده نفت جهان دانست و بیان کرد : جمهوری اسلامی ایران در نقطه مرکزی تولید نفت قرار گرفته است .

زمانی با بیان شرایط و امکانات موجود در این منطقه، عنوان کرد : زیرساخت‌های این منطقه به نحوی است که می‌توانیم با امکانات موجود، بستر بسیار خوب و مناسبی را برای مسائل اقتصادی فراهم کنیم .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: زیرساخت‌های این منطقه در زمینه حمل و نقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی این فرصت را فراهم کرده‌اند تا بتوانیم با کشورهای همسایه روابط خوبی را داشته باشیم

وی ادامه داد : همچنین این زیرساخت‌ها به ما این امکان را داده است تا بستری مناسب و روابط خوبی برای مراودات اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه داشته باشیم .

زمانی با اشاره به اینکه منطقه آزاد اروند دسترسی آسانی به بازارهای موجود در منطقه دارد، تصریح کرد : بعد از اتمام جنگ‌های داخلی در عراق و سوریه این منطقه می‌تواند پایگاه بسیار بزرگی برای بازسازی این کشورها در خاورمیانه باشد .

وی بیان کرد : این نیز فرصتی است برای کشورهایی که می‌خواهند در بازسازی عراق و سوریه موقعیتی داشته باشند و می‌توانند در این منطقه، مرکز لجستیکی و پشتیبانی دایر کنند .

زمانی با بیان اینکه اخیرا در منطقه آزاد اروند صدور روادید برای اتباع خارجه لغو شده است، اظهار کرد: اتباع کلیه کشورها به جز اتباع کشور اسرائیل می‌توانند بدون داشتن روادید وارد این منطقه شوند .

وی از وجود امکانات لازم برای حضور اتباع کشورهای خارجی به منطقه اروند خبرداد و افزود: در این منطقه امکان سفر به صورت مستقیم به کشورهای خارجی وجود دارد و کلیه اتباع خارجی می‌توانند بدون داشتن روادید از طریق مرز هوایی، زمینی و دریایی وارد آبادان و خرمشهر شوند .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند حذف روادید را باعث رونق سرمایه‌گذاری در منطقه دانست و گفت : از سفیر هندوستان می‌خواهیم تا با تشریح فرصت‌های منطقه آزاد اروند برای فعالان اقتصادی کشورش موجب رونق اقتصادی بیش از پیش در این منطقه شود .

وی از آمادگی سازمان منطقه آزاد اروند برای برگزاری کنفرانس‌های بین المللی در منطقه خبر داد و خاطرنشان کرد: این امکان برای تجار و بازرگانان همه کشورهای خارجی وجود دارد تا در این منطقه نشست‌ها و کنفرانس‌های منطقه‌ای و بین المللی برگزار کنند .

زمانی هندوستان را یک کشور بزرگ صنعتی جهان خواند و گفت: هند یکی از کشورهای بزرگ اقتصادی جهان نیز به شمار می‌رود و قطعا می‌خواهد در شرایط ویژه اقتصادی خاورمیانه نقشی داشته باشد .

وی افزود : منطقه آزاد اروند بهترین جایگاه و امکانات برای نقش آفرینی کشورهای دنیا را دارد و از همه تجار و بازرگانان این منطقه می‌خواهیم که با تجار و بازرگانان دنیا ارتباط برقرار کنند .

زمانی تکنولوژی کشور هندوستان را پیشرفته دانست و اظهار کرد : این کشور در حوزه‌های آی تی، نساجی، پوشاک و صنایع الکترونیک پیشرفته است و حتما در حوزه‌های دیگر نیز امکانات و پیشرفت‌های خوبی را دارد که در فرصت‌های مناسب به ما معرفی خواهند کرد .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از سفیر هند خواستار افتتاح کنسولگری آن کشور در این منطقه شد و گفت: امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد افتتاح کنسولگری هند در منطقه آزاد اروند باشیم البته این اقدام نیازمند مقدماتی نیز است و ما برای تحقق این خواسته همکاری و حمایت‌های لازم را اجرایی خواهیم کرد .

زمانی افزود : قبل از هشت سال جنگ تحمیلی، کنسولگری هند در خرمشهر دایر بود اما در زمان جنگ این کنسولگری بسته شد و ما خواهان آن هستیم که این اقدام هرچه زودتر اجرایی شده و باعث آن شود که روابط اقتصادیمان با کشور هندوستان هرچه بیشتر توسعه یابد .

همچنین در این نشست دکتر سیدان ، رییس انجمن دوستی ایران و هند، گفت: انجمن دوستی متشکل از ۸۵ کشور دنیاست که با هدف ایجاد پل ارتباطی بین مردمان کشورها تشکیل شده است .

وی افزود : این انجمن ۱۱ سال در ایران فعالیت دارد و آمادگی تشکیل دفتر نمایندگی در منطقه آزاد اروند است . انجمن دوستی ایران و هند آمادگی عضویت و پذیرش تجار و بازرگانان این منطقه را دارد .

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق