مطالبات صادقانه شهروندان از نگاه رهبری


مطالبات صادقانه شهروندان از نگاه رهبری

تهران- ایرنا- رهبر معظم انقلاب در سخنان دیروز خود پشت پرده ناآرامی های اخیر و توطئه تازه دشمنان کشور را برای همگان تشریح کرده و ضمن حمایت مجدد از مسوولان، رسیدگی جدی به حقوق و مطالبات صادقانه شهروندان را عنوان کردند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، بیانات دیروز (نوزدهم دی ماه) رهبر انقلاب در دیدار هزاران تن از مردم قم و به مناسبت سالگرد قیام خونین این شهر، نخستین موضع گیری مشروح ایشان در زمینه بروز اعتراضات و سپس اغتشاشات اخیر بود.
حضرت آیت الله خامنه ای یک هفته پیش از این سخنان در دیدار با خانواده شهدا بیان داشتند که «در قضایای چند روز اخیر، دشمنان ایران با ابزارهای گوناگونِ در اختیارشان از جمله پول، سلاح، سیاست و دستگاه امنیتی همپیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشکل ایجاد کنند.»
شرح جامع قضایای مذکور که رهبری بیان آن را وعده داده بودند شامل چهار پیام مهم و عمده بود که عبارتند از؛

1- رهبر انقلاب بخش مهمی از سخنان خود را به توطئه گری و فرصت طلبی دشمنان خارجی و سرسپردگان آنان اختصاص دادند. ایشان با برشمردن نقش و ماموریت سه ضلعی آمریکا- رژیم صهیونیستی، حکام وهابی مسلک منطقه و نیز گروهک تروریستی منافقین، از نقشه شوم آنان در دو جبهه عملیات مجازی و اغتشاشگری در خیابان ها پرده برداشتند.
رهبری با اشاره به تبیین واقعیات بر اساس اطلاعات و نه تحلیل صرف، حمله به اسلام و قرآن و هتاکی به مساجد و پرچم کشور را نمودهای بارز حرکات وحشیانه و تخریبگرانه فرمانبرداران بیگانه و عناصر وابسته یا تحریک شده از سوی دشمن دانستند.
رهبر انقلاب در ریشه یابی ناآرامی های اخیر قائل به مرزی آشکار میان مطالبه گری و اخلالگری شده و ویژگی هایی چون رشادت، بصیرت، همت، وفاداری و زمان شناسی مردم را عامل شکست توطئه دشمنان عنوان کردند.

2- جایگاه بنیادین و نقش اصیل ملت در دفاع از نظام اسلامی و رقم زدن سرنوشت کشور همواره از مهمترین تاکیدات رهبری بوده و بایسته های خدمت رسانی به آنان، پاسخگویی به مطالبات و احقاق حقوق مردم همواره در زمره دغدغه های جدی ایشان قرار داشته است.
رهبر انقلاب در سخنان روز گدشته خود بارها به حقوق ملت به ویژه «بیان صادقانه مطالبات» و نیز «برگزاری تجمع اعتراض آن عده ای که از حقی محروم مانده اند» اشاره کردند و از مسوولان خواستند تا به طور جدی خواسته های شهروندان را پیگیری کنند.
ایشان ایجاد و تداوم مشکلات و ضعف ها را زمینه ساز سوءاستفاده دشمنان معرفی و تصریح کردند تبلیغات و فضاسازی بیگانه و مداخله جویی کشوری چون آمریکا بدون وجود زخم های موجود بی اثر خواهد بود.

3- پشتیبانی رهبری از مساعی مسوولان برای برطرف کردن موانع پیش روی ملت و حرکت رو به جلوی کشور دیگر پیام مهم سخنان دیروز بود. ایشان بیان داشتند «مردم سالاری دینی را صادقانه و واقعاً قبول دارم. به همین علت به هر کسی که مردم رأی بدهند، کمک می‌ کنم همچنانکه درباره همه دولت ها از جمله این دولت، این کار را کرده ام و ادامه خواهم داد.»
حضرت آیت الله خامنه ای تعمیم خطا و کاستی معدودی را به هزاران مسوول کشور اقدامی خطا دانستند و از مسوولان خواستند در برابر خصومت ورزی بیگانگان و رسیدگی به مطالبات شهروندان به سمت هم افزایی گام بردارند.

4- بخش دیگر سخنان رهبری معطوف به الزامات اطلاع رسانی صحیح و کارآمد برای سد راه شایعه پراکنی به عنوان یکی از ابزارهای مهم دشمنان بود؛ سخنانی که اهمیت نقش آفرینی انواع رسانه را برای غلبه بر تهاجم تبلیغاتی و عملیات مجازی مثلث ضدایرانی نمایان می سازد.
همچنان که رهبر انقلاب بیان داشتند دشمنان با راه اندازی هزاران شبکه مجازی و دهها کانال تلویزیونی، بمباران گسترده ملت با دروغ، تهمت و شایعه را انجام داده اند و این هجوم یکپارچه تبلیغاتی برخی نقاط ضعف رسانه ها در حوزه خبررسانی سنتی و مجازی و نیز رسانه ای چون صدا و سیما را به تصویر کشید.
به این ترتیب، در جریان ناآرامی های اخیر برخی رسانه ها عملکردی را به نمایش گذاشتند که آسیب شناسی دقیق و عمیقی را می طلبد؛ آسیب شناسی که می تواند با فراهم ساختن زمینه ارتباط شفاف، واقعی، خردمندانه و صادقانه رسانه با مخاطب، جریانی از اعتماد را در این میان برقرار سازد و عرصه دسیسه گری و جولان تبلیغاتی علیه مردم و مسوولان را از دشمنان بستاند.

پژوهشم** 9279**1601** خبرنگار: سیدمحمد موسی کاظمی ** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان