انتشار کتاب «چهارده قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی»


انتشار کتاب «چهارده قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی»

به کوشش کرم میرزایی، لیلا خاموشی و ام‌البنین غفوری،کتاب «چهارده قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی» توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ شد.

انتشار کتاب «چهارده قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این کتاب در بخش کاتالوگ، مشتمل بر 165 عکس از اشیای به‌نمایش درآمده در این نمایشگاه به‌همراه معرفی آنها و مقدمه‌ای بر هنر اسلامی است.

در مقدمه‌ای بر هنر اسلامی به نگارش لیلا خاموشی و کرم میرزایی آمده است: «با ظهور اسلام تحولی شگرف در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران به ویژه در نواحی شرق یعنی خراسان و ماوراءالنهر رخ داد با این وجود نمی‌‎توان دستاوردهای هنر ساسانی و تأثیر آن در دوره اسلامی را نادیده گرفت.

در اواخر سده دوم و اوایل سده سوم هجری قمری استفاده از خط کوفی که در آن زمان خط کتابت قرآن بود به‌عنوان نخستین عنصر فرهنگ اسلامی در آثار مختلف رایج شد و هنرمندان با بهره‌گیری از آیات قرآن، احادیث، اشعار و ضرب‌المثل‌ها به خلق آثار بدیعی پرداختند.»

نمایشگاه چهارده قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی به مناسبت انتخاب مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2017 در موزه بزرگ خراسان برگزار شد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هتل جیزرو قشم ، هتلی مریخی در قشم