دانستنی هایی از برش پارچه برای هنرجویان خیاطی


برای دوخت و دوز، احتیاج به پارچه و الگوی مناسب دارید. اما این تازه شروع خیاطی و دوخت لباس است. برش پارچه یکی از مهم ترین نکاتی است که در خیاطی لباس وجود دارد. به طور معمول هر پارچه ای با توجه به راه پارچه برش زده می شود به این ترتیب شستشوی لباس و آب رفتن احتمالی پارچه تاثیری روی آن نخواهد داشت. اغلب پارچه ها در راه ثابت...

برای دوخت و دوز، احتیاج به پارچه و الگوی مناسب دارید. اما این تازه شروع خیاطی و دوخت لباس است. برش پارچه یکی از مهم ترین نکاتی است که در خیاطی لباس وجود دارد. به طور معمول هر پارچه ای با توجه به راه پارچه برش زده می شود به این ترتیب شستشوی لباس و آب رفتن احتمالی پارچه تاثیری روی آن نخواهد داشت.

اغلب پارچه ها در راه ثابت بوده و به اصطلاح کش نمی آیند ولی همین پارچه ها در بی راه دچار کشیدگی شده و کش می آیند. راه پارچه به موازات ترکی پارچه، حاشیه پارچه و همان طول پارچه قرار دارد. بی راه پارچه عرض پارچه است. پیدا کردن راه و بی راه و اریب پارچه در دوخت لباس و برش زدن اهمیت دارد.

دانستنی هایی از برش پارچه برای هنرجویان خیاطی

برش پارچه آهاردار

برای برش زدن، پارچه را روی یک سطح صاف یا میز پهن کنید. پارچه را از طول لا بزنید به این ترتیب دو قسمت حاشیه روی هم قرار می گیرد. قبل از وصل الگو برش زدن دقت کنید که پارچه دارای پیچ خوردگی نباشد. اکنون با توجه به راه پارچه و خطوط عمودی، الگوها را به طور صحیح قرار دهید. خط حاشیه راه پارچه و خطا عمود بر آن بی راه است.

برش و خواب پارچه

پارچه های مخمل، جیر، پشمی و حتی ساتن دارای خواب هستند. دقت کنید این پارچه ها را در جهت خواب برش دهید در غیر این صورت، تکه های لباس دوخته شده نامناسب و سایه دار خواهد شد.در واقع قسمتی از لباس تیره تر و قسمتی براق تر دیده می شود. همیشه خواب پارچه باید رو به پایین باشد. چیدمان الگوی لباس به طرز صحیح روی پارچه اهمیت دارد.

برش پارچه گلدار

پارچه های گلدار و طرح دار، همگی از الگوی مشخصی پیروی می کنند. پس از پهن کردن پارچه روی میز باید به طرح ها و گل های آن توجه کنید. همه برش ها را از یک جهت بزنید. در واقع گل ها باید به سمت بالا باشند. دقت کنید که اکثر الگوها به صورت دولا برش می خورند ولی حتما باید گل ها در یک جهت دیده شوند. در دوخت نهایی لباس، طرح ها و گل ها به وضوح دیده می شوند پس دقت بیشتری کنید.

نکته: وقتی مجبورید یک پارچه را به صورت باز برش دهید دقت کنید تا راه پارچه، خواب پارچه طرح ها و گل پارچه، برای همه قسمت ها به طور صحیح الگو گذاری برش داده شود. برای مثال برای برش آستین از پارچه یک لا، یکبار الگو به رو و یکبار به پشت روی پارچه قرار می گیرد.




فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!