حوادث طبیعی سالانه 40 هزار واحد مسکونی را غیرقابل استفاده می‌کند


حوادث طبیعی سالانه 40 هزار واحد مسکونی را غیرقابل استفاده می‌کند

کرمانشاه- مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: حوادث طبیعی سالانه 40 هزار واحد مسکونی را در کشور از گردونه مسکن قابل استفاده خارج می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید جودی در سومین نشست علمی دانشگاه رازی با موضوع «زلزله ازگله - سرپل‌ذهاب» که امروز در سالن اجتماعات شهید دکترعلیمحمدی دانشکده علوم رازی برگزار شد، به تبیین موضوع بازسازی و مدل بازسازی در ایران پرداخت.

وی با اشاره به جایگاه متخصصان، مجامع علمی و دانشگاه‌ها در بحث بازسازی مناطق زلزله‌زده افزود: خوشحال خواهیم شد که تمام دست‌اندرکاران فن ساختمان را در امر بازسازی شریک کنیم و پا به‌پای همدیگر با هم‌افزایی بیشتر، مردمی را که در اثر سانحه بزرگ زلزله خانه و کاشانه خود را از دست دادند، ساماندهی کنیم تا به سرپناه برسند.

جودی ایران را کشوری حادثه‌خیز دانست و بیان کرد: هر ساله بر اثر سوانح طبیعی مختلف، آسیب‌های فراوانی به بخش مسکن در کشور وارد می‌شود و وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله در کشور، سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد مسکونی را از گردونه مسکن قابل استفاده خارج می‌کند و مجبور به نوسازی دوباره می‌شویم.

وی بیان کرد: طی ۵۰ سال اخیر، تقریباً هر ۱۴ یا ۱۵ سال یک زلزله بزرگ در کشور داشتیم، زلزله سال ۱۳۴۲ بوئین‌زهرا، زمین‌لرزه ۱۳۵۷ طبس، زمین‌لرزه ۱۳۶۹ رودبار و منجیل، زلزله ۱۳۸۲ بم و زلزله ۹۶ سرپل‌ذهاب را داشتیم.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه قبل از انقلاب مدل خاصی برای بازسازی در کشور وجود نداشت، گفت: در زلزله ۱۳۴۲بوئین‌زهرا و ۱۳۵۷ طبس مدال تعریف شده‌ای برای بازسازی نداشتیم.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی و پایان دفاع مقدس، بنیاد مسکن به‌عنوان متولی بازسازی مناطق جنگ‌زده، مدل‌های مختلفی را برای بازسازی در مناطق زلزله‌زده شروع کرد، ابتدا با مصالح رایگان برای مردم خانه می‌ساختیم بدون اینکه مردم نقشی در بازسازی داشته باشند و لذا بعد از بازسازی با نارضایتی مردم مواجه بودیم و مردم از خانه‌ای که دولت برایشان ساخته بود احساس رضایت نداشتند زیرا ما باسلیقه و نیاز مردم آشنا نبودیم.

جودی یادآور شد: بازسازی مناطق زلزله‌زده باید با مشارکت و با محوریت مردم انجام شود و دولت و مجریان بازسازی نیز نقش حمایتی، هدایتی و کنترل‌کننده داشته باشد و اجازه بدهیم مردم روی پای خود بایستند.

وی تأکید کرد: ما معتقدیم که حادثه فقط خانه مردم و روستاها و شهرها را خراب نمی‌کند بلکه زندگی مردم را در ابعاد مختلف با مشکل مواجه می‌کند و مردم ازنظر اقتصادی و اجتماعی صدمه می‌بینند و بنیان اقتصادی و اجتماعی جامعه به هم می‌خورد.

این مسئول گفت: ساختن خانه نگاه تک‌بعدی به بازسازی است اما ما می‌خواهیم همراه با ساخته شدن مسکن در روستاها و شهرهای مناطق حادثه‌دیده، زندگی مردم نوسازی شود و مردم را عناصری پویا در بازسازی مناطق حادثه دیده می‌بینیم.

جودی با بیان اینکه ۲۹ هزار واحد مسکونی در ۹ شهرستان استان کرمانشاه در زلزله ۲۱ آبان از بین رفت، گفت: باید این تهدید زلزله تبدیل به یک فرصت شود.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: ما هم بازسازی دولت‌محور را تجربه کردیم و هم بازسازی مردم محور را؛ اما نتیجه‌ای که از بازسازی مردم محور گرفتیم رضایت‌بخش بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)