چه عواملی در تند خویی و عصبانیت افراد موثرند؟


چه عواملی در تند خویی و عصبانیت افراد موثرند؟

چه عواملی در تند خویی و عصبانیت افراد موثرند؟ تحریک اعصاب پاراسمپاتیک باعث کند شدن حرکات قلب، گشاد شدن رگهای خونی، تحریک روده و حرکت دادن مواد مدفوعی از بالای روده به پایین برای تخلیه و با ترشح ماده ای به نام استیل کولین و منقبض کردن کیسه صفرا برای تخلیه صفرا جهت هضم کردن غذاهای خورده شده، تحریک لوزالمعده برای ترشح سه آنزیم هضم کننده...

چه عواملی در تند خویی و عصبانیت افراد موثرند؟

تحریک اعصاب پاراسمپاتیک باعث کند شدن حرکات قلب، گشاد شدن رگهای خونی، تحریک روده و حرکت دادن مواد مدفوعی از بالای روده به پایین برای تخلیه و با ترشح ماده ای به نام استیل کولین و منقبض کردن کیسه صفرا برای تخلیه صفرا جهت هضم کردن غذاهای خورده شده، تحریک لوزالمعده برای ترشح سه آنزیم هضم کننده غذاها یعنی «آمیلاز» و «لیپاز» و «ترپسین» برای هضم مواد نشاسته ای، چربی و پروتئین، تنگ کردن مردمک چشم، پایین آوردن فشار خون و خیلی چیزهای دیگر می شود و به خصوص سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک باهم به طور متعادل و هم آهنگ کار می کنند.

حالا فکر می کنید که شخصی یک مرتبه عصبانی شود از کوره به در رود و تعادلش را از دست بدهد. باصطلاح خون جلوی چشمانش را بگیرد و به این حالت یعنی عصبانیت شدید و خطرناک مرتباً و به طور زیاد دچار شود. بدین ترتیب بسیار امکان دارد که در یکی از این موارد که دیگر اعصاب مرکزی روی سیستم اعصاب سمپاتیک کاملاً کنترل خود را از دست داده است چنین شخص، شخص دیگری را چاقو بزند، آدم بکشد، ظروف و اشیاء قیمتی را بشکند، خانه را آتش بزند، خودش را از بالای پشت بام پایین پرتاب کند، به سوی مردم تیراندازی کند و کارهای بسیار خطرناک و باورنکردنی دیگری انجام دهد.

در چنین حالاتی معمولاً بر اثر ترشح مقادیر زیادی آدرنالین فشار خون بیمار به شدت بالا می رود. نبض تند می شود، قلب با قدرت زیاد ضربان پیدا می کند.به اصطلاح خون جلوی چشم آن شخص را می گیرد. فریاد می زند، نعره می کشد، حریف و رقیب می طلبد، دیگران را دعوت به جنگ و آشوب می کند.

اگر در میان فامیل و دوستان خود چنین افرادی سراغ دارید باید به آنها توصیه کنید غذاهایی بخورند که در بدنشان باعث ترشح آدرنالین زیاد نشود که یکی از این غذاها پنیر، به خصوص پنیرهای مانده است که دارای تیرامین Tyramin فراوان بوده و این ترامین یکی از مواردی است که باعث تحریک مرکز عصبی و ترشح مقادیر زیادی آدرنالین و نورآدرنالین می شود و حالات عصبی چنین افرادی را صدچندان می کند. بنابراین بهتر است این گروه از افراد از خوردن پنیر بهرقیمت پرهیز کنند. به خصوص آنکه تیرامین در افرادی که زمینه ابتلای به میگرن دارند نیز باعث پیدایش سردردهای میگرنی می شود و همین سردرد بیشتر باعث عصبانیت آنها می شود.

در چنین مواردی استفاده از داروهای آرام بخش ، منحرف کردن فکر شخص عصبانی از موضوعی که باعث ناراحتی او شده به سوی دیگر کمک گرفتن از وجود افرادی که به شدت مورد علاقه و عشق فرد عصبانی هستند. خورانیدن آب بسیار سرد به بیمار و حتی پاشیدن آب سرد به صورت او و دعوت شخص به آرامش و تعادل بسیار موثر است. بعضی از محققین عقیده دارند که غذاهای خیلی شور نیز به پیدا شدن چنین عصبانیت هایی کمک می کند بنابراین حساب کنید که اگر چنین پنیر زیاد می خورد و آن هم پنیر خیلی شور چه اتفاقی می افتد.

بهرحال بهتر است این گروه از مبتلایان از نمک زیاد نیز پرهیز کنند و یادشان باشد که گاهی در بعضی نان ها مخصوصاً نمک زیادی می ریزند و یا بعضی از خوراکیها مثل پفک نمکی، خیارشور، هویج و گل کلم و لوبیا شور و خیلی خوراکیهای شور دیگر مملو از نمک هستند که باعث تندخوبی می شود.

چه عواملی در تند خویی و عصبانیت افراد موثرند؟


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آلودگی هوا ریسک آریتمی قلب را افزایش می‌دهد