به گزارش تبیان به نقل از زومیت، استیو جابز، بنیانگذار اپل (Apple)، به منظور متقاعد کردن خریداران و پذیرفتن مشکلات آیفون از شیوهی نادرست «تحریف واقعیت» استفاده میکرد، طوری که خریداران تصور میکردند ایراداتی که گوشی آنها با آن مواجه است، در حقیقت ایراد نیست و از مزایای آن به حساب میآید؛ اما پس از مرگ استیو جابز، اپل در شرایط دیگری قرار گرفته است.
امروزه با افزایش رقابت میان کمپانیها و توسعهی دانش فناوری کاربران و تأثیرگذاری رسانهها در افشای حقایق دیگر نمیتوان از شیوهی تحریف واقعیت همانند گذشته استفاده کرد، از اینرو انتقادات خریداران محصولات اپل نسبت به گذشته نمود بیشتری پیدا کرده است. البته ممکن بود در صورت زنده بودن استیو جابز فقید، اپل راهی برای این مشکل نیز پیدا کند.
در این مقاله به برخی از این مشکلات نگاهی میاندازیم و میبینیم که اپل این مشکلات را چگونه توجیه کرده است:
۱. اپل سرعت پایین آیفونهای قدیمی را به عنوان یک ویژگی به خریداران تحمیل میکرد
اخیرا بحث بر سر این است که شرکت اپل به خاطر نقص باتری آیفونهای قدیمی مجبور به کاهش سرعت این گوشیها بوده است. هدف از این کاهش سرعت، حفظ عملکرد باتری آیفونهای قدیمی بوده است؛ اما اپل هرگز کاربران را از این موضوع مطلع نساخت.
این نقص آیفون کاربران را مجبور میکند تا گوشیهای قدیمی خود را ارتقاء دهند و با جایگزینی باتری این مشکل را حل کنند. قسمت بد ماجرا این است که اپل پس از انتشار شواهدی دربارهی این موضوع در فضای مجازی، به این ترفند اعتراف کرد.
پاسخ اپل به این موضوع چه بود؟ آنها ادعا کردند که این ویژگی در آیفونهای قدیمی به منظور صرفهجویی در عمر باتری آیفونها عرضه شده است.
بعد از یک جدال طولانی، سرانجام شرکت اپل تصمیم گرفت تا باتریهای قدیمی را با قیمتی ارزانتر با باتریهای جدید تعویض کند و به زودی برای رفع این مشکل بزرگ یک بهروزرسانی را برای کاربران ارائه دهد. شما چه فکر میکنید؟ آیا این یک ویژگی به حساب میآید؟
۲. آنتندهی به شیوهی جدید؛ مشکل از نحوهی در دست گرفتن گوشی توسط کاربران است
آیفون ۴ با یک طراحی کاملا جدید با یک آنتن خارجی که در اطراف گوشی به صورت نوارهای فولادی پیچیده شده بود، عرضه شد. این ویژگی آیفون ۴ (iPhone 4) در بسیاری از موارد باعث سهولت در برقراری ارتباط میشد، اما اگر کاربر هنگام صحبت کردن، این نوارهای فولادی را با دست خود میپوشاند، برقراری ارتباط با مشکل مواجه میشد.
البته باید گفت که این نوع طراحی آیفون ۴ باعث کاهش فروش این گوشی نشد؛ اما در نوع خود اشتباه بزرگی در طراحی این گوشی بود. اپل میتوانست این اشتباه را بلافاصله بپذیرد؛ اما متأسفانه به جای پذیرش اشتباه، پاسخ این شرکت ناامیدکننده بود. حتی استیو جابز خود در پاسخ به یکی از خریداران گفت؛ «گوشی را طور دیگری در دست بگیر».
در نهایت اپل با انتشار بیانیهای به کاربران خود اعلام کرد که با دست گوشهی پایین سمت چپ گوشی را نپوشانند و همچنین از محافظ بامپر استفاده نکنند.
عبارت «شما آن را اشتباه در دست میگیرید» در نهایت تبدیل به نَقل محافل شد که در نتیجهی تلاش اپل برای شانه خالی کردن از زیر بار این مشکل بهوجود آمده بود.
به تدریج، اپل و جابز اعلام کردند آنها در بخشی از طراحی این محصول اشتباه کردهاند. اپل حتی برای جبران اشتباه خود محافظ بامپر رایگان را به کاربران آیفون ۴ پیشنهاد داد. البته در حالی که طراحی آیفون بعدی یعنی آیفون 4S دستنخورده باقی ماند، کاربران توانستند این گوشی را هر طور که دوست داشتند در دست بگیرند و همچنان آنتندهی خوبی داشته باشند.
۳. اپل میداند که USB-C بهتر از کابل لایتنینگ است
زمانیکه پورت کابل لایتنینگ (Lightning)آیفون برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ عرضه شد، در واقع یک فناوری انقلابی و کاربردی و به عنوان یک ویژگی واقعی محسوب میشد. اپل در این فناوری، پورت شارژر را به طور چشمگیری کوچکتر کرد. اما از آن زمان به بعد، علیرغم قولی که اپل در استفاده از پورت رایجتر جهانی USB-C داده بود، همچنان از پورت لایتنینگ در آیفون و آیپدهای خود استفاده میکند.
در اینجا خلاصهای از رویدادها را میبینید:
سال ۲۰۰۹: اپل، سامسونگ و سایر تولیدکنندگان عمدهی تلفن هوشمند تفاهمنامهای امضا میکنند که بر اساس آن تلفنهای هوشمندی را که با این کابل (USB-C) شارژ میشوند، تولید کنند.
سال ۲۰۱۲: اپل اولین پورت کابل لایتنینگ در آیفون 5 را عرضه میکند، این درحالی اتفاق میافتد که سرعت پایین توسعهی کابلهای USB-C اپل را ناامید کرده است.
سال ۲۰۱۴: سرانجام USB-C عرضه میشود و به کندی پیش میرود.
سال ۲۰۱۶: USB-C به عنوان پورت استاندارد در تمام گوشیهای اصلی اندروید استفاده میشود؛ اما اپل همچنان از پورت لایتنینگ استفاده میکند. در همان زمان، اپل جک استاندارد ۳.۵ میلیمتری هدفون را از گوشیهای خود حذف میکند.
سال ۲۰۱۷: حتی نینتندو که در کنسولهای قبلی خود از پورتهای شارژ اختصاصی و عجیبوغریب استفاده میکرد در نینتندو سوئیچ به پورت USB-C روی میآورد.
ناامیدی اولیهی اپل از سرعت پایین USB-C قابلتوجیه است. اما در حال حاضر، از دید مصرفکنندگان این دیدگاه ناعادلانه است. به طور کلی USB-C نسبت به لایتنینگ برای یک کاربر معمولی بهتر است. USB-C نیز مانند لایتنینگ قابلیت شارژ گوشی را دارد و برای شارژ کردن هدفونهای بیسیم نیز قابل استفاده است. USB-C همچنین این امکان را فراهم میکند تا گوشی خود را به تلویزیون یا صفحهنمایشهای دیگر وصل کنید.
به همین دلیل است که اپل در مکبوکهای جدید یک پورت USB-C تعبیه کرده و خود را از پورتهای استاندارد USB، مینی دیسپلی و HDMI خلاص کرده است. در واقع یک پورت کار همه را انجام میدهد.
حقیقت تلخ این است که پورت لایتنینگ یک جریان درآمد اضافی برای اپل ایجاد کرده است. زیرا تولیدکنندگان ثالث به اپل پول پرداخت میکنند تا لوزام جانبی بسازند که از پورتهای اختصاصی اپل استفاده میکند.
این به عنوان یک استدلال مطرح میشود که استفادهی اپل از پورت USB-C سبب میشود لوازم جانبی که کاربران آیفون از پیش خریدهاند و به پورت لایتنینگ مجهز هستند به وسایلی غیر قابل استفاده تبدیل شوند. اما به نظر نمیرسد استفاده از پورت USB-C توسط اپل به دلیل ناراحتی کاربران از غیرقابل استفادهشدن لوازم جانبی خود باشد، چراکه اپل یک بار زمانی که به سمت پورت لایتنینگ رفت این کار را انجام داد، سپس جک ۳.۵ میلیمتری هدفون را حذف کرد، مواردی که سبب شدند بسیاری از لوازمجانبیهای پیشین کاربران از رده خارج شوند.
۴- اپل میگوید نباید تبلیغاتش را باور کنید
اپل در دادگاهی گفت:
هیچ انسان عاقلی به طور منطقی به اظهارات اپل به عنوان ادعاهایی واقعی در تبلیغاتش تکیه نمیکند و اینکه نباید بهواسطهی آنها دچار سوءتفاهم شود. به عبارت دیگر، همانطور که Wired از قول اپل میگوید؛ تبلیغات ما دروغ نیستند؛ اما شما احمق هستید اگر آنها را باور کنید.
این سخنان اپل در جریان نبردی در دادگاه پس از عرضهی آیفون 3G که در تبلیغ آن ادعا شده بود «دو برابر سریعتر، فقط با نصف قیمت» به بیرون درز کرد. البته کاربران به سرعت متوجه شدند که ادعاهای اپل دربارهی آیفون 3G حقیقت ندارند. این گوشی نه تنها دو برابر سریعتر نبود، بلکه قیمت آن از نسل قبلی خود بیشتر نیز بود.
این آخرین باری نخواهد بود که اپل از محتوای تعجببرانگیز در تبلیغات خود استفاده میکند. به عنوان مثال کمپین جدید «با آیفون عکس بگیرید» را به یاد بیاورید. تعداد عظیمی از بیلبوردهای تبلیغاتی و پیامهای بازرگانی ساخته شدند تا شما را متقاعد کنند که عکسهای مشابه آن چیزی که در بیلبوردها میبینید با هیچ گوشی دیگری غیر از آیفون قابل ثبت نیستند. این درحالی است که در بخشی از همین بیلبوردها با فونت بسیار کوچک نوشته شده «برای ثبت این تصاویر از نرمافزارها و تجهیزات دیگری نیز استفاده شده است».
این ویدئو به شما نشان میدهد که از چه لوازم جانبی پیشرفتهای برای گرفتن این عکسها استفاده شده است؛ ابزاری که کاربران عادی قادر به تهیه آنها نیستند. با اینکه اپل دربارهی گرفتن این عکسها با آیفون درست میگوید، در حقیقت به نوعی واقعیت را تحریف کرده است.
انتظار تغییر در سیاستهای اپل نداشته باشید
همانطور که اپل میگوید، اگر ادعاهای بازاریابی را باور میکنید، یک احمق هستید؛ اما این موضوع سبب نمیشود که آنها از تولید بیشتر این نوع از محتوای بازاریابی بیشتر از پیش استفاده نکنند. منبع:زومیت
چهار دروغ بزرگ اپل
شرکت اپل برخی از بهترین گجتهای جهان را تولید میکند؛ اما زمانی که اپل در محصولات خود با مشکلی مواجه میشود، این شرکت به نحوی آن مشکل را بهعنوان یکی از ویژگیهای آن محصول نمایش میدهد. ]]>
شرکت اپل برخی از بهترین گجتهای جهان را تولید میکند؛ اما زمانی که اپل در محصولات خود با مشکلی مواجه میشود، این شرکت به نحوی آن مشکل را بهعنوان یکی از ویژگیهای آن محصول نمایش میدهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ :
چهارشنبه 1396/12/16 ساعت 11:52