ثبت سوزن‌دوزی سنتی لائین در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس کشور


ثبت سوزن‌دوزی سنتی لائین در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس کشور

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی از ثبت سوزن‌دوزی سنتی لائین در فهرست میراث ناملموس فرهنگی خبر داد.

ثبت سوزن‌دوزی سنتی لائین در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس کشور

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، مرجان اکبری سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی این استان امروز چهارشنبه 23 اسفندماه اظهار کرد: «مهارت سوزن‌‏دوزی سنتی، از گذشته تا کنون در میان مردم روستای لایین و روستاهای اطراف که اشتراک فرهنگی دارند، رواج داشته است. این نقش‌ها بر روی کلاه، یقه و جلوی پیراهن زنانه کردی، نوارهای زینتی لباس کردی زنانه، بازوبند، سربند، جوراب و کیف زده می‌شود.»

او افزود: «در سوزن‌دوزی سنتی در گذشته بیشتر از نخ ابریشم استفاده می‌شد، اما امروزه بیشتر نخ کاموا مورد استفاده است. همچنین روش سوزن دوزی سنتی که عمدتا از تکنیک زنجیره استفاده می‌شود، امروزه شماره‌‏دوزی نیز بدان اضافه شده و روبه گسترش است.»

اکبری تصریح کرد: «سوزن‌دوزی به‌همراه مداخل‌بافی از جمله هنرهای دستی بوده است که زنان و دختران لایین برای تکمیل پوشاک کردی زنانه آموخته و اجرا می‌کرده‌‏اند. از گذشته تا کنون مهارت سنتی سوزن دوزی مورد استفاده قرار ‏گرفته است.»

او افزود: «برای تهیه قطعات سوزن‌دوزی همچون بازوبند، مچ‌‏پیچ و عرقچین، ابتدا روی قطعه پارچه‌‏ای مناسب، نقش بصورت ذهنی سوزن‌دوزی شده و سپس قطعه آستردوزی و مطابق مدل سنتی آماده می‏‌شود. سوزن‌دوزی روی یقه لباس و لبه‌های کت نیز جزو مراحل پایانی کار محسوب می‏‌شود. در مورد جوراب سنتی زنانه، ابتدا جوراب با پنج میل بافته شده و در نهایت با سوزن دوزی تزیین می ‏شود. برای نوارهای زینتی سوزن دوزی شده همچون قاش و قیاغ، پارچه مناسب بصورت نوارهایی برش خورده و سپس روی آن سوزندوزی می‌شود.»

اکبری گفت: «پس از پایان کار با دوخت نوارهای دستبافت مداخل در دو طرف نوار سوزن‌دوزی شده، یک قطعه نوار سه‌تکه برای تزیین لبه‌های کت سنتی آماده می‌شود.»



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ونیز نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد