سفین، ظرفیتی تازه برای کیش


سفین، ظرفیتی تازه برای کیش

محله تاریخی سفین یکی از بافت‌های سالم کیش محسوب می‌شود که زندگی گذشته بومیان کیش در این محله همچنان در جریان است.

سفین، ظرفیتی تازه برای کیش

به‌گزارش میراث‌آریا به‌گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، این بافت تاریخی که از توسعه شهری و ساخت‌وسازهای بی‌امان کیش جان سالم به‌در برده است، دارای 8 تا 11 پلاک ارزشمند تاریخی است که به گفته معاون میراث فرهنگی استان هرمزگان و مسئولان گردشگری منطقه آزاد کیش می تواند پتانسیل مناسب برای جذب گردشگر باشد.

کیش یکی از جزایر دیدنی ایران محسوب می‌شود که سالانه پذیرای یک‌میلیون و 200هزار گردشگر است. هرچند که جزیره در سال‌های گذشته با توسعه و ساخت‌و‌سازهای گسترده‌ای مواجه بوده و زیرساخت‌های متنوع گردشگری مقصد مناسبی را برای گردشگران داخلی و خارجی به‌وجود آورده است اما توسعه سبب شده که برخی از محلات و بافت‌های قدیم این جزیره از سکنه خالی و تقریبا از بین برود.

محله تاریخی سفین یکی از قدیمی‌ترین محلات کیش است که با وجود برخی مداخلات همچنان بافت سنتی خود را با معابری که رو به دریاست حفظ کرده است. از جمعیت 800 نفری این محله، 400 نفر بومی هستند که زندگی خود را به دور از هیاهو و با حفظ سنت‌های قدیم گره زده‌اند و با صید و ماهیگیری گذران زندگی می‌کنند.

اشکان مختاری معاون میراث‌فرهنگی استان هرمزگان دراین‌باره می‌گوید: «محله تاریخی سفین یکی از قدیمی‌ترین محلات کیش است از تغییرات شهری دور مانده است و نیازمند مرمت و سامان‌دهی است.»

مختاری می‌افزاید: «به دلیل بافت و معماری ارزشمند محله تاریخی سفین سال گذشته طرح سامان‌دهی بافت تاریخی سفین را در جزیره کیش در دستور کار قرار دادیم به طوری که تهیه و تدوین ضوابط و مقررات منظر عمومی، معابر و سامان‌دهی بافت تاریخی از جلمه اقداماتی بود که انجام گرفت.»

او ادامه داد: «8 تا 11 پلاک ارزشمند تاریخی از اواخر قاجار تا اوایل دوره پهلوی وجود دارد که درصورت سامان‌دهی و تبدیل به کاربری‌های بومی‌گردشگری، این منطقه را تبدیل به ظرفیتی ارزشمند برای جذب گردشگر به این منطقه خواهد کرد.»

مختاری معتقد است کاربری‌های گردشگری تا حدودی ضعیف است و ضروری است که زیرساخت‌های گردشگری با حفظ سنت‌ها و ایجاد کاربری‌های بومی در محله سفین تقویت شود.

این درحالی است که علیرضا قائدیان معاون گردشگری منطقه آزاد کیش نیز به طرح سامان‌دهی و باززنده‌سازی محله سفین قدیم اشاره می‌کند. او نیز معتقد است حفاظت از ارزش‌های فرهنگی و طبیعی بافت موجود، بهبود شرایط معیشتی ساکنان این منطقه و احیای پتانسیل‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی به‌عنوان جاذبه گردشگری از جمله برنامه‌های سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد که سبب بازگرداندن هویت روستایی ومعماری سنتی سفین قدیم کیش می‌شود.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سندی از آزادی خلیج فارس در مسیر نابودی