پاسخگوئی به سوالات جنسی کودکان 1


پاسخگوئی به سوالات جنسی کودکان 1

پاسخگوئی به سوالات جنسی کودکان1 کودکان سرشار از کنجکاوی و سوال هستند. سوال هایی که با پاسخگوئی مناسب می تواند دریچه تازه ای در دنیای تفکر آنان ایجاد کند. اما پاسخوئی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟ همچنین لازم است بدانیم آگاهی رسانی در خصوص مسائل جنسی چگونه باشد؟ آیا منتظر باشیم تا کودک سؤال بپرسد یا خود طرح موضوع کنیم؟ چالش هایی نظیر...

پاسخگوئی به سوالات جنسی کودکان1
کودکان سرشار از کنجکاوی و سوال هستند. سوال هایی که با پاسخگوئی مناسب می تواند دریچه تازه ای در دنیای تفکر آنان ایجاد کند. اما پاسخوئی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟ همچنین لازم است بدانیم آگاهی رسانی در خصوص مسائل جنسی چگونه باشد؟ آیا منتظر باشیم تا کودک سؤال بپرسد یا خود طرح موضوع کنیم؟
چالش هایی نظیر سوالات بالا روزانه ذهن بسیاری از والدین را مشغول می کند. والدین می بایست روحیه پرسشگری کودک را تقویت کنند و ضمن آن نیز بتوانند مهارت جستجوگری و کسب اطلاعات از منابع مختلف برای یافتن پاسخ مناسب را هم مورد نظر قرار دهند ضروری است والدین دقیقا متوجه سوال کودک شوند و بعد اقدام به پاسخ کنند. نقل است کودکی از پدر خود سوال پرسیده که ” ما از کجا آمدیم؟” و پدر با برداشت شخصی از مفهوم سوال شروع به توضیح مسایل لقاح و بارداری و تولد نموده و در انتها متوجه شده که منظور کودک از سوال این بوده که ما از کدام شهر آمده ایم چراکه دوست کودک از شهر کرمان آمده اند!!!
برای این منظور در پاسخ به هر سوال کودک در ابتدا با استفاده از تکنیک تشویق، سوال پرسیدن او را مورد توجه قرار می دهیم. جمله ای نظیر ” چه سوال خوبی” می تواند تشویق کننده روحیه پرسشگری کودک باشد. در قدم بعدی با سوالاتی نظیر “چی شد که این سوال به ذهنت رسید” یا ” خودت در این باره چه فکر می کنی؟” ذهن کودک را به چالش می کشیم.
در خصوص سوالاتی که پاسخ مناسب یا نحوه بیان پاسخ آن را نمی دانید، بهتر است با طرح جملاتی نظیر” خب بذار ببینیم از چه منابع اطلاعاتی می توانیم پاسخ را بیابیم” به خود فرصت دهید تا پاسخ مناسب را یافته و بر خود مسلط شوید. شایان ذکر است این تکنیک به استقلال فکری و تقویت مهارت حل مسأله کودک نیز کمک می کند.

کودک قوی من
مریم رضایی
مشاور و درمانگر سیستمی کودک و خانواده

تفکر، تکنیک تشویق، ذهن، سوالات جنسی کودکان، کنجکاوی

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان