رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در واکنش به کشته شدن سه جوان در تیراندازی نیروی انتظامی: این اولین حادثه از این نوع نبود/ مسلم بامری مجرم نبود، متهم بود/ منتظر گزارش شورای تامین استان هستیم/ استفاده از نیروهای بومی ضریب خطاهای پلیسی را کاهش می


رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در واکنش به کشته شدن سه جوان در تیراندازی نیروی انتظامی: این اولین حادثه از این نوع نبود/ مسلم بامری مجرم نبود، متهم بود/ منتظر گزارش شورای تامین استان هستیم/ استفاده از نیروهای بومی ضریب خطاهای پلیسی را کاهش می

محمد نعیم امینی فرد نماینده ایرانشهر و دلگان در واکنش به حادثه ای که منجر به کشته شدن سه جوان و یک کودک شد، گفت: همه جای دنیا در عملیات پلیسی امکان بروز خطا وجود دارد اما ما باید تعداد این خطاها را کم کنیم.

ماموران انتظامی در شهرستان دلگان پنج شنبه گذشته به سوی یک خودرو که سرنشینان سه جوان و یک کودک سه سال بودند تیراندازی کرده و متاسفانه در جریان این حادثه هر چهار نفر کشته شدند. معاون امنیتی استانداری در توضیح این رویداد گفته است که در جریان اتفاق پنجشنبه گذشته عوامل حمله به پاسگاه انتظامی به هلاکت رسیده‌اند اما روایت های غیر رسمی منابع محلی با چیز دیگری است. بومی ها از تکرار این نوع درگیری ها با پلیس که موجب کشته شدن مردم این منطقه می شود گلایه دارند و محمد نعیم امینی فرد نماینده ایرانشهر و دلگان در گفت و گو با اعتماد تایید کرده که پیش تر نیز اتفاقاتی از این دست رخ داده است. او ضعف آموزش در نیروهای پلیس منطقه و عدم مهارت های ادراکی ، همچنین عدم استفاده از نیروهای بومی در کادر انتظامی را علت این ماجرا می داند.

امینی فرد همچنین تاکید کرده است که برای پیگیری حادثه اخیر منتظر گزارش استانداری و شورای تامین استان است.


به گزارش نامه نیوز مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:

فرماندار و مقامات استانی تایید کرده‌اند که ماموران امنیتی پنجشنبه گذشته در شهرستان دلگان به سوی یک خودرو تیراندازی کرده‌اند که طی این اتفاق چهار سرنشین خودرو که یکی از آنها کودک سه ساله بوده است کشته شده‌اند. روایت‌های متناقض و متفاوتی از این حادثه شنیده می‌شود. شما به عنوان رییس مجمع نمایندگان استان بفرمایید که ماجرا از چه قرار است؟

ما نیز مثل شما هر دو روایت را شنیده‌ایم. مساله این است که اخیرا بی‌‌مبالاتی‌هایی در استان مشاهده می‌شود. شکی نیست که نیروی انتظامی برای تامین امنیت منطقه زحمت بسیاری می‌کشد و شهدایی را نیز تقدیم کرده است اما مسائل مختلفی در استان وجود دارد. بیکاری گسترده و وسیع، فقر شدیدی که در مناطق مرکزی و جنوبی بلوچستان حاکم است، تردد باندهای سازمان‌یافته مواد مخدر و مضاف بر همه اینها درگیری‌های قومی و طایفه‌ای کار تامین امنیت را برای دولت و نیروی انتظامی خیلی سخت می‌کند. به نظر من اگر به این موئلفه‌ها توجه جدی نشود در آینده از این نوع مشکلات بیشتر خواهیم داشت.

اجازه دهید ابتدا در مورد حادثه اخیر صحبت کنیم.

این حادثه در یک عملیات قانونی توسط نیروی انتظامی رخ داده است.

جرم مسلم بامری که عملیات برای دستگیری او انجام شد، چه بوده است؟

جرم او اثبات نشده و اتهام وارد است. جرم وقتی ثابت می‌شود که متهم به دادگاه صالحه فرستاده شود. او متهم بوده است و نیروی انتظامی باید با درایت بیشتری عمل می‌کرد. به هر حال دلگان یک شهر مرزی نیست. شهری است که در منتهی علیه غربی استان و در مجاورت کرمان قرار گرفته است. به نظر من می‌شد با درایت بیشتری عملیات تعقیب و مراقبت را انجام داد.

اتهام او چه بوده است؟ در اخباری که از قول فرماندار و معاون امنیتی استان منتشر شده او را شرور خوانده‌اند.

متهم به حمله به یک پایگاه پلیس. ظاهرا دو ماه قبل یک درگیری میان ساکنین روستا و پاسگاه انتظامی صورت گرفته و او نیز در این جریان متهم بوده است.

بامری در این حمله مسلح بوده است؟

مردم می‌گویند که با سنگ حمله شده است.

در این حمله کسی هم آسیب دیده است؟

بله، آسیب‌هایی به پاسگاه وارد شده است.

مجروح یا کشته چطور؟

یکی از ماموران نیروی انتظامی زخمی شده است.

توسط مسلم؟

توسط همان گروهی که به پاسگاه حمله کرده بودند.

الان وضعیت سلامتی مامور انتظامی چطور است؟ جراحت جدی بود؟

اطلاعی ندارم اما مطمئنم که منجر به فوت نشده است.

بامری و همراهانش از آن حمله به بعد متواری بودند؟

ظاهرا متواری بودند. این را من از فرمانداری استفسار کردم. من نیز در منطقه نبوده و بر اساس گزارشات تلفنی مردم پاسخ می‌دهم لذا ممکن است که درجاتی از غلو داشته باشد.

شما به عنوان نماینده ایرانشهر، دلگان و رییس مجمع نمایندگان استان برای پیگیری این ماجرا و روشن شدن مساله چه اقداماتی انجام داده اید؟

از استاندار و معاون امنیتی او توضیح خواسته‌ایم. در مجمع نمایندگان نیز بحث شده و منتظر ارایه توضیحات شورای تامین استان هستیم. تلاش می‌کنیم مساله را از شورای امنیت کشور و فرماندهی محترم ناجا پیگیری کرده و بعد از روشن شدن موضوع، تصمیم‌گیری‌هایی داشته باشیم. اکنون با وجود فداکاری‌هایی که نیروی انتظامی برای تامین امنیت منطقه انجام می‌دهد یک جو روانی منفی علیه نیروی انتظامی ایجاد شده لذا باید در این باره روشنگری شود.

فرماندار دلگان می‌گوید که فرد شرور بوده است...

مساله شرور بودن را که باید مقامات قضایی مشخص کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت که گروهی را مامور پیگیری موضوع می‌کنند. آیا این گروه کار خود را شروع کرده است؟ از ترکیب آن خبر دارید؟

من از ایشان خواستم که یک تیم حقیقت یاب را به منطقه بفرستند و نتیجه را به ما اعلام کنند. ترکیب تیم حقیقت یاب به عهده استاندار است. ما فقط تاکید کردیم که با معتمدین و مردم منطقه دیدار داشته باشند.

تصویری از پاسخ پیامکی شما به مردم موجود است که گفته‌اید مردم خودشان نامه بنویسند و موضوع را پیگیری کنند. این تصویر را تایید می‌کنید؟ راهکار شما این است؟

من در تماس‌های تلفنی گفتم که از مراجع قانونی موضوع را پیگیری کنید. گفتم اگر واقعا بر این باور هستید که ظلمی در کار است یا سوءرفتاری شده به مراجع قانونی مثل دادگستری و دادسراهای انتظامی که وظیفه رسیدگی به این موضوعات را دارند مراجعه کنید.

به نظر شما چطور باید مانع از تکرار این اتفاقات تلخ شد؟

وضعیت امنیت در استان به‌طور کلی مناسب است و ناامنی‌های صورت گرفته نیز چند دلیل دارد. ما در آنجا ناامنی سیاسی نداریم. ناامنی‌های اجتماعی است. برخی از مشکلات را ابتدای صحبت ذکر کردم اما نکته دیگر این است که ما در نیروهای پلیس با کمبود آموزش مواجه هستیم. در واقع اگر میزان مهارت‌های ادراکی و مدیریتی آنها افزایش یابد و بهینه شود می‌توان موارد اینچنینی را راحت‌تر و بدون تحمیل هزینه به دولت و نظام مدیریت کرد. مساله دیگر عدم به‌کارگیری نیروهای بومی در نیروهای انتظامی منطقه است.

پس در این حادثه نیز ماموران بومی نبودند؟

نه در این عملیات، بلکه بطور کلی ماموران بومی نیستند. رویه غالب این است و تنها در یکی دو سال اخیر بعد از تذکرات بسیار درصد کمی تغییر ایجاد شده است. قطعا اگر از نیروهای بومی استفاده شود ضریب خطا پایین می‌آید. ارتباط‌گیری موثر با مردم لازمه کار است و درصد موفقیت را افزایش می‌دهد. مجموعا باید یک بررسی همه‌جانبه انجام شود زیرا این اولین حادثه از این نوع نبوده است و در صورت ادامه رویه موجود امکان تکرار آن نیز وجود دارد.

آماری از تکرار این اتفاقات در ماه‌های اخیر دارید؟

آمار دقیق ندارم اما مثلا در فرودین ماه یک مورد اتفاق افتاد.

منظورتان از فروردین سال گذشته است یا همین امسال؟ ماجرا چه بود.

همین امسال. یک متهم در جریان دستگیری مورد اصابت قرار گرفت و کشته شد.

اتهامش چه بود؟

حمل چند کیسه برنج.

برنج؟

به هرحال کالای قاچاق محسوب می‌شود و متاسفانه به جای برخورد با قاچاق‌های سازمان‌یافته اقدام به برخوردهای خشن با جوانانی می‌کنیم که از سر اضطرار و برای قوت لایموت اقدام به بدوکی – بدوکی معادل کوله‌باری است- به این کار روی آورده‌اند.

ماجرایی که گفته می‌شد ماموران به خانه‌ای تیراندازی کرده‌اند که یک بچه چهار ساله در آن بوده است را تایید می‌کنید؟ کی اتفاق افتاده است؟

مهر ماه سال گذشته این حادثه در ایرانشهر اتفاق افتاد. در آن مورد نیز ماموران حکم قضایی داشتند. توجه داشته باشید که حکم قضایی به تنهایی کافی نیست و هم قاضی حکم‌دهنده و هم نیروی عملیاتی باید نوعی از مهارت‌های پلیسی داشته باشند و بتوانند صدماتی که موجب ایجاد جو روانی شدید و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی است را کاهش دهند.

شما این حوادث را ناشی از خطاهای غیر‌عمد می‌دانید اما تعداد این خطاها بیش از آن است که بتوان آن را نادیده گرفت.

همه جای دنیا در عملیات پلیسی امکان بروز خطا وجود دارد اما ما باید تعداد این خطاها را کم کنیم. باید ضمن بررسی این مساله به مولفه‌های ریشه‌ای مثل بیکاری گسترده، تردد باندهای مواد مخدر، سختی کار نیروی انتظامی با حداقل امکانات نیز توجه داشت. پلیس در مناطق غیر مرکزی استان از کمبود کادر تخصصی رنج می‌برد. ما پیگیری‌های بسیاری انجام داده‌ایم و حتی پیشنهاد دادیم که یک مقر فرماندهی انتظامی در جنوب استان به مرکزیت ایرانشهر تشکیل شود اما تاکنون به دلیل پاره‌ای ملاحظات محقق نشد. یقینا نیازمند بازنگری در توان تخصصی پلیس در جنوب استان هستیم. زحمات نیروی انتظامی را نادیده نمی‌گیریم اما مشکلاتی که وجود دارد را باید با پیگیری وزارت کشور، خود ما در مجمع نمایندگان استان و... حل و فصل شود.





حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا