غربی‌ها بر سر دور راهی‌اند


 غربی‌ها بر سر دور راهی‌اند

غربیان بر سر دوراهی‏اند و هیچ ‏نشان و راهنمایی در میان آنها نیست. اختلافات اخلاقی موجود در نظام اجتماعی ‏و فرهنگی غرب، رفع‌نا‏شدنی و پایان‏ناپذیر است. ]]>

غربی‌ها بر سر دور راهی‌اند
غربیان بر سر دوراهی‏اند و هیچ ‏نشان و راهنمایی در میان آنها نیست. اختلافات اخلاقی موجود در نظام اجتماعی ‏و فرهنگی غرب، رفع‌نا‏شدنی و پایان‏ناپذیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 غربی‌ها بر سر دور راهی‌اند
«السدیر مک ‏اینتایر»، نویسنده کتاب «در پی فضیلت» در سال 1929 در گلاسگو اسکاتلند متولد شد. بیشترین شهرت او به دلیل نظریاتش در فلسفة اخلاق و فلسفة سیاست است. کتاب در پی فضیلت او، از مهم‌ترین آثاری است که در دانشگاه‌های مشهور دنیا برای دوره‏های فلسفه اخلاق تدریس می‌شود.

این کتاب توسط حجج‌اسلام محمد علی شمالی و حمید حوالی شهریاری ترجمه شده و عنوان برگزیده «گروه علمی ترجمه چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه» را نیز به خود اختصاص داده است.

مؤلف در این کتاب بیان می‌کند اخلاق عملی و نظری در غرب دچار نابسامانی شدید است. این امر، تا حدی از لیبرالیسم فردگرایانه در عصر روشنگری و مدرنیسم ریشه می‌گیرد؛ زیرا غربیان پس از قرون وسطا نتوانستند از سنت‌های جاری فضایل ـ در شکل ‏ارسطویی یا مسیحی آن ـ نگهداری کنند. این امر در قرن شانزدهم و ‏هفدهم به رد فلسفة اخلاق و سیاست ارسطو منجر شد.

به نظر وی، هم‌اکنون غربیان در دوره‌ای زندگی می‏کنند که فضیلت برای اخلاقِ عمومی ‏ اهمیتی ندارد. اینک در فلسفة اخلاق معاصر و هم در اخلاقیات معاصر، ‏نزاع‌های حل‏ناشدنی در غرب پدید آمده ‌است. غربیان بر سر دوراهی‏اند و هیچ ‏نشان و راهنمایی در میان آنها نیست. اختلافات اخلاقی موجود در نظام اجتماعی ‏و فرهنگی غرب، رفع‌نا‏شدنی و پایان‏ناپذیر است.

نویسنده در چنین وضعیتی، با استقبال از سنت ارسطویی، معتقد است که جوامع پایبند به این سنت، از نابسامانی در امان مانده‏اند. او می‌کوشد بر مبنای سنت فضایل و دیدی تاریخی­نگر، تقریری بی­نقص از ارسطوگرایی نوین به‌دست دهد. ‏به باور مؤلف، اگر اخلاق ارسطوگرایانه درست ‏فهمیده شود، ‏اشکالات نیچه بر کانت و سودگرایان، آن را سست نخواهد کرد. ‏

کتاب در پی فضیلت از سوی انتشارات سمت ( سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها)منتشر شده است.




منبع: خبرگزاری رسمی حوزه


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی