مسیرهای اشتباه در آموزش زبان انگلیسی


مسیرهای اشتباه در آموزش زبان انگلیسی

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: تمرکز بیش از حد روی نکات گرامری و دستوری زبان انگلیسی در مدارس، مجالی برای آموزش مکالمه به عنوان اصلی ترین محصول مورد انتظار یادگیری باقی نگذاشته و باعث شده دانش آموزان نسبت به فراگیری این زبان بی انگیزه شوند.

حفیظ اله مشهور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با بیان اینکه محتوای آموزشی درس زبان انگلیسی که در طول این سال ها در اختیار دانش آموزان قرار گرفته همواره از سوی دبیران و متخصصان مورد انتقاد بوده است، اظهار داشت: یاددهی نکات دستوری قبل از مکالمه همانند این است که بخواهید در خانه به فرزند کوچک خود که هنوز حرف زدن و زبان مادری را نیاموخته، ابتدا فعل، فاعل و ضمیر آموزش دهید تا کودک با یادگیری این موارد و استفاده صحیح از آنها، فارسی حرف زدن را بیاموزد که البته در عمل چنین چیزی ممکن نیست.
وی ادامه داد: تا قبل از شروع طرح تحول آموزش و پرورش، آموزش زبان انگلیسی از دوره راهنمایی آغاز می شد و برای هر پایه در هفته چهار ساعت به آموزش این درس اختصاص می یافت که به نظر زمان معقولی می رسید.
مشهور ادامه داد: پس از اجرای طرح تحول و با تبدیل مدارس راهنمایی به دبیرستان های متوسطه اول، برنامه و محتوای آموزشی در بسیاری از دروس دستخوش تغییراتی شد کتاب های آموزش زبان انگلیسی نیز در این میان شاهد تغییرات مثبتی بود و به جای اصل قرار گرفتن گرامر و دستور زبان در کتاب های جدید، بیشتر بر شنیدن و مکالمه تاکید شد اما این تغییر مثبت با کاهش ساعت درسی به 2 ساعت در هفته موجب شد معلمان از نداشتن وقت کافی برای تدریس گلایه داشته باشند و یکی از مولفه های اصلی در آموزش این درس که همانا ساعت آموزشی بود، مورد توجه قرار نگرفت.
وی یادآورشد: اگر به سایر پیش نیازها و مولفه ها نیز نظری کرده و به دنبال کم و کیف آن در مدارس باشیم، در می یابیم که دستگاه های صوتی و تصویری به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای آموزش زبان های خارجی هیچ گاه در مدارس ما وجود نداشته است که این امر موجب شده آموزش بدون استفاده از فناوری در یک کلاس شلوغ و پرجمعیت انجام شود از این رو کارایی و کیفیت تدریس به حداقل رسیده است.
به عقیده این کارشناس آموزشی کمبود نیرو در بسیاری از مناطق نیز عامل دیگری بر ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مدارس است به این معنا که باعث شده یک دبیر، آموزش چند درس غیر مرتبط با رشته تخصصی خود را بر عهده بگیرد و حتی نبودن دوره های آموزشی و ضمن خدمت موثر، موجب شده در شیوه های تدریس متناسب با محتوای جدید نیز تغییری صورت نگیرد.
مشهور بیان داشت: تجربه نشان داده تحول در آموزش و پرورش همواره در سطح تغییر محتوای کتب درسی متوقف شده و بدون فراهم کردن سایرعوامل و زمینه های لازم انتظاری بیهوده برای بهبود کیفیت را به دنبال داشته باشد این در حالیست که توجه همزمان به مولفه های یاد شده بر شیرینی یاددهی و یادگیری زبان های خارجی می افزاید.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: در یک آموزش کیفی همراه با خروجی کارآمد چندین مولفه از جمله محتوای آموزشی مناسب، زمان اختصاص یافته برای آموزش این محتوا، ابزارهای کمک آموزشی و معلم متخصص و آشنا با فنون تدریس نقش اساسی دارد.
مشهور اضافه کرد: ناکامی آموزش زبان های خارجی در مدارس کشور نیز تا حدود زیادی به همین مولفه ها مرتبط است و اینکه در سالیان دراز هیچ گاه نهاد آموزش و پرورش نتوانسته همگی و یا حداقل چند مولفه را همزمان با هم در مدارس تامین کند.
وی درباره آموزش زبان خارجی دیگری غیر از انگلیسی در مدارس نیز اظهار داشت: وقتی سیستم آموزشی یک کشور آموزش یک زبان خاص را در برنامه درسی خود قرار می دهد در واقع هزینه بسیاری باید برای آموزش آن متقبل شود در این صورت باید انتخاب این زبان به گونه ای باشد که نه تنها باعث هدر رفت سرمایه نشود بلکه بتواند در آینده ارزش افزوده ای برای کشور داشته باشد.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش یادآورشد: کشورهای مختلف سعی می کنند زبان یا زبان هایی را در اولویت آموزش مدارس و دانشگاه های خود قراردهند که در مبادلات اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی کشورشان بیشترین ثمر را داشته باشد.
مشهور به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش برای آموزش زبان روسی در مدارس ایران و متعاقب آن آموزش زبان فارسی در روسیه اشاره کرد و بیان داشت: یک بررسی ساده نشان می دهد در مقایسه زبان روسی با سایر زبان های زنده دنیا، به طور قطع زبان های دیگری هم هستند که ما را به کشورهای بیشتری متصل خواهند کرد و امکان استفاده از فرهنگ و اقتصاد غنی آنها را برای پژوهشگران و آحاد جامعه ایجاد و براساس اعتبار منابع علمی، شرایط را برای استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی که به این زبان ها در دنیا عرضه می شود، فراهم می کنند.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این پیشنهاد هزینه های بسیاری از جمله ایجاد یک گروه تالیف کتاب جدید، همچنین آموزش و جذب دبیران متخصص این زبان با هزینه آموزش و پرورش را در پی خواهد داشت و این خود نمونه بارزی از هدر رفت سرمایه کشور است.
علمی**1883**1440


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر