12 روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه


12 روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه

مخاط ماده‌ای غلیظ و مرطوبی است که به حفظ رطوبت در برخی نواحی بدن نظیر بینی، گلو، و مجاری تنفسی کمک می‌کند؛ هم‌چنین این ماده هم‌زمان با ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها، آن‌ها را گیر می‌اندازد و از بین می‌برد. با وجود این، اگر بدن بیش از حد معمول، مخاط داشته باشد، ممکن است ناحیه‌ای مانند بینی دچار مشکل شود. اگر مخاط اضافه از بخش جلوی بینی خارج شود، به...

مخاط ماده‌ای غلیظ و مرطوبی است که به حفظ رطوبت در برخی نواحی بدن نظیر بینی، گلو، و مجاری تنفسی کمک می‌کند؛ هم‌چنین این ماده هم‌زمان با ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها، آن‌ها را گیر می‌اندازد و از بین می‌برد. با وجود این، اگر بدن بیش از حد معمول، مخاط داشته باشد، ممکن است ناحیه‌ای مانند بینی دچار مشکل شود. اگر مخاط اضافه از بخش جلوی بینی خارج شود، به آن آبریزش بینی گفته می‌شود؛ و اگر این مخاط از پشت بینی به پایین سرازیر شود، به آن ترشحات پشت حلق و بینی می‌گویند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۲ روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه را بدانید.

12 روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه

محرک‌های تولید مخاط

محرک‌های زیادی وجود دارند که به تولید بیش از اندازه‌ی مخاط منجر می‌شوند. این محرک‌ها می‌توانند شامل سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی‌ها (حساسیت‌ها)، سینوزیت، بارداری، مصرف برخی داروهای خاص، وجود جسم خارجی در بینی، انحراف تیغه‌ی بینی، تغییرات آب و هوایی، برخی مواد غذایی خاص تحریک کننده، و برخی مواد، بخارات، یا دودهای مربوط به محصولات شیمیایی باشند.

علائم شایع آبریزش بینی

علامت شایع مربوط به آبریزش پشت بینی شامل احساس آزاردهنده‌ای در گلو است که باعث می‌شود همیشه مجبور شوید گلوی‌تان را به اصطلاح صاف کنید. گاهی اوقات، آبریزش پشت بینی باعث تحریک سرفه نیز می‌شود. با وجود این، اگر آبریزش حلق و پشت بینی درمان نشود، ممکن است وضعیت‌اش وخیم‌تر شود و به سرفه‌های شدید، درد و گرفتگی گلو یا حتی عفونت گوش‌ها منجر شود. برخی دیگر از علائم این وضعیت می‌توانند شامل تورم غدد موجود در گلو، استفراغ، آبریزش بینی، بوی بد دهان، ترشح بیش از اندازه‌ی بزاق، خلط خونی، و مشکلات تنفسی باشند.

برخی درمان‌های رایج برای آبریزش حلق و پشت بینی معمولا شامل تجویز داروهایی نظیر آنتی هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها، داروهای نرم کننده‌ی مخاط، و هم‌چنین اقداماتی برای شستشوی بینی هستند. ولی اگر علاقه‌ای به مصرف دارو ندارید، می‌توانید با سایت بازده همراه باشید و درمان‌های خانگی برای آبریزش حلق و پشت و بینی و هم‌چنین سرفه را مطالعه کنید.

درمان های خانگی موثر و کاربردی برای درمان ترشحات پشت حلق و بینی که حتما باید بدانید

۱. آب نمک

12 روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه

اولین راه‌حل برای درمان ترشحات پشت حلق و بینی استفاده از آب نمک است. همان‌طور که می‌دانید، برخی علائم آبریزش حلق و پشت بینی را می‌توان با غرغره‌ی آب نمک تسکین داد، زیرا این محلول دارای خاصیت ضد التهابی است. آب نمک قادر است گلو درد را آرام کند و مخاط انباشته شده در گلوی‌تان را برطرف کند.

برای این کار می‌توانید نصف قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید. این محلول را روزی ۳ بار غرغره کنید. با این کار، علائم آبریزش حلق و پشت بینی‌تان بهبود خواهند یافت. می‌توانید با مطالعه‌ی ۱۱ کاربرد فوق العاده نمک در خانه از سایر فواید نمک نیز مطلع شوید.

۲. فلفل سیاه

12 روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه

فلفل سیاه یکی از ادویه‌های رایج در هر آشپزخانه، و دارای فواید بسیاری برای سلامتی است. استفاده از فلفل سیاه به عنوان یکی از بهترین درمان های خانگی برای درمان ترشحات پشت حلق و بینی شناخته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، فلفل سیاه حاوی مقدار زیادی مواد معدنی، ویتامین، و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای تقویت دستگاه ایمنی بدن بسیار ضروری هستند. به علاوه، فلفل سیاه دارای خواص ضد میکروبی است که می‌تواند به درمان انواع گوناگونی از عفونت‌ها و هم‌چنین بیماری‌ها کمک کند. یکی دیگر از فواید فلفل سیاه کمک به رفع سریع مخاط انباشته شده در گلو، و هم‌زمان، محدود کردن تولید مخاط اضافه است.

جهت درمان آبریزش حلق و پشت بینی‌، باید ۶ دانه‌ی فلفل سیاه را کمی بکوبید. سپس، حدود یک قاشق چای خوری روغن حیوانی را در ماهیتابه‌ی کوچکی بریزید و حرارت دهید، و دانه‌های خرد شده‌ی فلفل سیاه را داخل ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید. برای کسب نتیجه‌ی مطلوب، این ترکیب را با کمی قند خرده شده مخلوط کنید و روزی دو بار میل کنید. این ترکیب را قبل از آن‌که سرد شود نوش جان کنید. ولی به یاد داشته باشید، تا ۳۰ دقیقه بعد از آن، نباشد آب یا مایعات بنوشید. شاید جالب باشد بدانید، نوع سفید فلفل نیز وجود دارد؛ بنابراین، بهتر است خواص فلفل سفید: ۲۵ فایده فلفل سفید برای سلامتی، پوست و مو را نیز مطالعه کنید.

۳. پیاز

12 روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه

پیاز نوعی سبزی است که معمولا در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود و برای تهیه‌ی انواع مختلفی از غذاها به کار می‌رود. پیاز به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی شناخته می‌شود که به آسانی می‌تواند به مداوای عفونت‌ها و خارج کردن خلط از بدن کمک کند.

جهت درمان ترشحات پشت حلق و بینی و هم‌چنین سرفه به کمک پیاز، باید یک عدد پیاز را به خوبی خرد کنید. سپس تکه‌ای زنجبیل تازه را نیز رنده، و به آن اضافه کنید. آن‌ها را درون یک ماهیتابه بریزید و ماهیتابه را روی حرارت کم قرار دهید. حدود ۳ قاشق چای خوری شکر به آن اضافه کنید و مدت کوتاهی این مواد را روی حرارت به آرامی به هم بزنید. ظرف را از روی حرارت بردارید و به مدت ۱۰ دقیقه درب ظرف را بپوشانید. برای تسکین علائم آبریزش حلق و پشت بینی‌‌تان روزی یک مرتبه از این ترکیب میل کنید.

۴. سیر

12 روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه

یکی دیگر از ادویه‌های تند و هم‌چنین یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای آبریزش حلق و پشت بینی‌ و سرفه، سیر است. همه‌ی ما از فواید سیر برای سلامتی و غنی بودن آن از مواد مغذی باخبر هستیم. سیر دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی، و ضد باکتری است که به رفع بسیاری از انواع عفونت‌ها کمک می‌کند؛ اثرات درمانی سیر سریع و فوری هستند. سیر از طریق دفع مخاط انباشته شده، و هم‌زمان پیشگیری از تولید مخاط اضافه می‌تواند آبریزش حلق و پشت بینی‌‌تان را درمان کند. سیر دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به بهبود سرفه نیز کمک کند.

به این منظور، باید ۴ حبه سیر را خرد کنید. سپس آن را به همراه یک قاشق چای خوری روغن حیوانی در ماهیتابه‌ای بریزید و به مدت ۱ دقیقه کمی تفت دهید. این ترکیب را باید روزی دو بار به همراه یک لیوان شیر گرم میل کنید – بهتر است این کار را یک بار هنگام صبح، و یک بار شب، قبل از خواب، انجام دهید.

هم‌چنین می‌توانید بعد از مشورت با پزشک، از مکمل‌های سیر نیز استفاده کنید. البته سیر مضراتی نیز دارد که شاید علاقه‌مند باشید آن‌ها را بدانید؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم مضرات سیر: ۱۷ ضرر و عوارض جانبی سیر که باید بدانید را نیز مطالعه کنید.

۵. زنجبیل

12 روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه

زنجبیل نیز درست مثل سیر، به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای انواع متفاوتی از بیماری‌ها شناخته می‌شود. زنجبیل با خواص آنتی‌بیوتیکی و ضد التهابی‌اش قادر است خلط را کاهش دهد و از بدن خارج کند. به علاوه، زنجبیل به طور موثر به درمان گرفتگی صدا کمک می‌کند.

جهت استفاده از زنجبیل برای درمان ترشحات پشت حلق و بینی باید تکه‌ی بزرگی از زنجبیل تازه را رنده کنید و به مدت ۳ دقیقه در ظرف حاوی یک فنجان آب بجوشانید. سپس، آن را صاف کنید و یک قاشق چای خوری عسل نیز به آن اضافه کنید. این جوشانده را باید به آهستگی بنوشید تا آرام آرام سطح گلوی‌تان را آغشته کند. این کار را روزی ۳ مرتبه انجام دهید تا وضعیت گلوی‌تان بهتر شود. هم‌چنین می‌توانید تکه‌ای زنجبیل را بجوید. این کار نیز اثر مشابه‌ای خواهد داشت. زنجبیل نیز مانند سیر ممکن است دارای برخی مضرات باشد؛ برای آگاهی از آن‌ها بهتر است مضرات زنجبیل: ۱۱ جدی ترین مضرات و عوارض زنجبیل که باید بدانید را مطالعه بفرمایید.

۶. بخار درمانی با روغن‌ها و داروهای گیاهی

12 روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه

این روش درمانی قادر است به آسان و به طور موثر به درمان ترشحات پشت حلق و بینی کمک کند. برای این کار، ابتدا لازم است سرتان را با استفاده از حوله یا پارچه‌ای تمیز بپوشانید. سپس سرتان را با فاصله‌ای مناسب، روی ظرفی حاوی آب گرم – که از پیش تهیه کرده‌اید – قرار دهید. آن‌گاه در این حالت باید مقداری داروی گیاهی نظیر بابونه، نعناع، زنجبیل یا چند قطره روغن عصاره‌ی رزماری یا اسطوخودوس به آب اضافه کنید.

این روغن‌ها و داروهای گیاهی به خاطر فواید بی‌شمارشان برای سلامتی گزینه‌ی بسیار خوبی برای کمک به بهبود علائم آبریزش حلق و پشت بینی هستند. در ادامه، باید حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بخارات متصاعد از آب گرم را عمیقا استنشاق کنید و سپس هوا را از طریق بینی‌تان خارج کنید. این کار را باید روزی ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید. این روش درمانی برای کودکان توصیه نمی‌شود. اگر می‌خواهید سریع‌تر به نتیجه برسید، می‌توانید دوش آب گرم نیز بگیرید. این کار باعث نرم شدن مخاط موجود در بینی و گلوی‌تان می‌شود.

۷. سرکه سیب

12 روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه

استفاده از سرکه سیب نیز یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای علائم آبریزش حلق و پشت بینی و سرفه به شمار می‌رود. سرکه سیب قادر است مخاط موجود در گلوی‌تان را رقیق، و سپس به آسانی دفع کند. دو راه برای استفاده از سرکه سیب برای درمان علائم آبریزش حلق و پشت بینی و سرفه وجود دارد.

نخست، باید حدود ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید. سپس مقداری عسل خام نیز به آن‌ها اضافه کنید و خوب به هم بزنید. این نوشیدنی را روزی ۲ بار، به مدت چندین روز، بنوشید. در نهایت، مشاهده خواهید کرد وضعیت‌تان بهبود یافته است.

گزینه‌ی دیگر این‌که، مقداری سرکه سیب خام و تصفیه نشده را با مقدار مساوی آب رقیق کنید. این محلول را حرارت دهید تا بخار از آن خارج شود. باید این بخار را به مدت چند دقیقه استنشاق کنید؛ این کار را روزی چند دفعه، به مدت چندین روز، تکرار کنید تا وضعیت‌تان بهبود یابد.

۸. لیمو سنگی یا لیمو ترش

12 روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه

با استفاده از لیمو ترش می‌توانید علائم آبریزش حلق و پشت بینی‌تان را به آسانی بهبود ببخشید. لیمو ترش می‌تواند معده و کبدتان را پاکسازی کند، علائم آبریزش حلق و پشت بینی را تسکین دهد،‌ و هم‌زمان انرژی‌تان را در طول زیاد به مقدار زیادی افزایش دهد. برای بهره‌مندی از این همه فواید فقط یک لیوان بزرگ حاوی چای، آب داغ، عسل، و لیمو ترش سبز نیاز دارید. ابتدا، نصف لیمو ترش را در فنجان آب داغ بچلانید و مقداری عسل نیز به آن بیفزایید. سپس آن را به لیوان چای اضافه کنید؛ این نوشیدنی را هنگام صبح، بدون میل کردن هیچ غذایی، نوش جان کنید.

راه حل بعدی، ‌استفاده از ترکیب عسل خام و لیمو سنگی است. فقط کافی است عسل خام را با مقداری آب لیمو ترکیب کنید. اجازه دهید ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بماند، و به اندازه‌ی ۳ الی ۴ برابر آن، آب گرم اضافه کنید. این محلول نیز به درمان سریع آبریزش حلق و پشت بینی کمک می‌کند.

درمان ترشحات پشت حلق و بینی ۹: جوش شیرین

12 روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه

همه می‌دانیم جوش شیرین به طور گسترده‌ای برای مقاصد زیبایی و درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. بنابراین، عجیب نیست که استفاده از این ماده نیز به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای آبریزش حلق و پشت بینی و سرفه شناخته می‌شود.

ابتدا، باید یک قاشق چای خوری نمک و مقداری جوش شیرین را در یک فنجان آب گرم بریزید و آن‌قدر هم بزنید تا کاملا حل شوند. با استفاده از سرنگ شستشوی بینی این محلول را با فشار داخل سوراخ‌های بینی‌تان بریزید. بعد از آن، باید سقف دهان و گلوی‌تان را با زبان مسدود کنید. سپس سرتان را به مدت ۸ الی ۱۰ ثانیه به سمت جلو، عقب، و طرفین کج کنید. سپس بینی‌تان را خالی کنید. این کار را روزی ۶ مرتبه تکرار کنید تا آبریزش حلق و پشت بینی‌تان درمان شود؛‌ برای پیشگیری از این وضعیت نیز می‌توانید این کار را روزی ۲ بار انجام دهید.

۱۰. حفظ آبرسانی به بدن

آب همیشه برای درمان بسیاری از وضعیت‌ها از جمله آبریزش حلق و پشت بینی بسیار مفید بوده است. آب به نرم شدن مخاط کمک‌ می‌کند؛ از این رو، باید همیشه به بدن‌تان آبرسانی کنید. برای داشتن بدنی سالم باید حداقل روزی ۸ الی ۱۲ لیوان آب بنوشید. به علاوه، برای اجتناب از ابتلا به کم آبی، بهتر است مصرف کافئین را محدود و مصرف الکل را متوقف کنید. به جای نوشیدن آب معمولی می‌توانید نوشیدنی‌های دیگری از جمله لیموناد، چای سبز، آب سبزیجات و غیره بنوشید تا به بدن‌تان آبرسانی کنید.

۱۱. دوری کردن از مواد غذایی و شرایط محرک آبریزش حلق و پشت بینی

در میان فهرست داروهای خانگی برای درمان ترشحات پشت حلق و بینی و سرفه، دوری کردن از مواد غذایی و شرایط تحریک کننده‌ی این وضعیت نیز یکی از بهترین راه‌حل‌هایی است که باید انجام دهید. در واقع، برخی مواد غذایی و شرایط وجود دارند که می‌توانند آبریزش حلق و پشت بینی را تشدید کنند؛ به همین دلیل باید از آن‌ها دوری کنید. غذاهای سرد و تند می‌توانند آبریزش حلق و پشت بینی را وخیم‌تر کنند، زیرا بر تولید مخاط تاثیر می‌گذارند و علائم این وضعیت را بدتر می‌کنند.

هم‌چنین اگر از آبریزش حلق و پشت بینی رنج می‌برید، ‌باید از کافئین و الکل نیز دوری کنید. به علاوه، سایر عوامل نظیر شرایط آب و هوایی سرد، و مواد آلرژی‌زا نیز تاثیر بدی بر آبریزش حلق و پشت بینی خواهند داشت. بنابراین، لازم در فصول سرد سال، گلوی‌تان را گرم نگه دارید. برخی مواد آلرژی‌زا نظیر شوره‌ی بدن حیوانات خانگی، گرد و خاک، کپک، و گرده‌ی گیاهان را باید از خانه‌تان پاک کنید. در صورتی که محیط زندگی‌تان مملو از این مواد آلرژی‌زا است، استفاده از دستگاه‌های تهویه‌ی هوا برای محدود کردن علائم این بیماری ضروری است.

۱۲. مصرف بیش‌تر ویتامین C

در صورت ابتلا به آبریزش حلق و پشت بینی، مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند، ویتامین C آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده‌ای است که برای تقویت دستگاه ایمنی بدن و مبارزه علیه انواع مختلف عفونت‌ها بسیار ضروری است. وجود ویتامین C برای کاهش تولید هیستامین، ماده‌ی عامل واکنش‌های آلرژیک (حساسیتی) لازم است. با افزایش مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C نظیر مرکبات، میوه‌ی پاپایا، گوجه فرنگی، بروکلی، سبزیجات پهن برگ، انواع توت‌ها، کیوی، و غیره یا با مصرف مکمل‌های ویتامین C – البته با مشورت پزشک – می‌توانید میزان ویتامین C مصرفی‌تان را افزایش دهید.

آن‌چه در این مقاله گفته شد، برخی درمان های خانگی برای درمان ترشحات پشت حلق و بینی و سرفه بودند که لازم بود به خوانندگان عزیز معرفی کنیم. با وجود این، اگر احساس می‌کنید دچار تب شده‌اید، مخاط بینی‌تان دارای بوی بدی است، به خس خس سینه مبتلا شده‌اید، یا علائم آبریزش حلق و پشت بینی و سرفه بیش‌تر از ۱۰ روز در بدن‌تان ماندگار شده‌اند، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی

منبع: allremedies

۱۲ روش طبیعی درمان ترشحات پشت حلق و بینی در خانه

سیر و عسل را ۷ روز ناشتا بخورید و اثرات شگفت‌اش را ببینید
انجیر: ۱۵ خاصیت انجیر برای سلامتی و درمان
سیاهی لب ها: ۳۰ موثرترین درمان خانگی سیاهی لب ها
خواص روغن نارگیل: 66 فایده شگفت‌انگیز روغن نارگیل برای سلامتی
درمان پیسی :۴۶ درمان خانگی بیماری پیسی که واقعا موثر هستند
لک صورت: ۱۸ درمان خانگی کک و مک صورت که بسیار ساده هستند
یبوست بارداری: ۱۵ درمان خانگی بسیار موثر یبوست در بارداری
۴۴ درمان خانگی درد سیاتیک که بسیار موثر است
درمان سرطان: ۱۰ درمان خانگی و طبیعی سرطان کشف شد
۲۶ درمان خانگی زخم لثه بعد از کشیدن دندان
درمان سلولیت: ۲۵ درمان خانگی سلولیت یا عفونت بافت
درمان خشکی دهان: ۱۶ درمان خانگی برای رفع خشکی دهان

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان