پوشش شما نشانگر شخصیت حرفه ای شماست


پوشش شما نشانگر شخصیت حرفه ای شماست

ماهنامۀ معیشت با آن‌که توجه بیش از اندازه به ظاهر اشخاص از نظر اخلاقی و شخصیتی کار چندان درستی نیست، اما در محیط‌های کاری و حرفه‌ای مسأله به‌گونه دیگری معنا پیدا می‌کند. به همین جهت، در بسیاری از مراکز و مؤسسات دستورالعمل‌هایی برای نحوه پوشش کارکنان صادر می‌شود و همه موظف به تبعیت از این دستورالعمل‌ها هستند. به‌طور مثال، پوشش...

با آن‌که توجه بیش از اندازه به ظاهر اشخاص از نظر اخلاقی و شخصیتی کار چندان درستی نیست، اما در محیط‌های کاری و حرفه‌ای مسأله به‌گونه دیگری معنا پیدا می‌کند. به همین جهت، در بسیاری از مراکز و مؤسسات دستورالعمل‌هایی برای نحوه پوشش کارکنان صادر می‌شود و همه موظف به تبعیت از این دستورالعمل‌ها هستند. به‌طور مثال، پوشش خاصی با رنگی خاص پیشنهاد می‌شود که به‌صورت رسمی باید مورد استفاده قرار گیرد.

البته این رویه رسمی و جدی برای پوشش در محیط کار، در سال‌های اخیر، با تغییراتی مواجه شده است. در عرصه جهانی، شرکت‌های تازه وارد و موفق که توسط مدیران جوان هدایت می‌شوند، دستورالعمـل‌های پوشــش خــود را به‌صـــورتی آسان تری اعمال می‌کنند و به همین دلیل کارکنان آزادانه‌تر لباس می‌پوشند. این مسأله در خصوص بسیاری از شرکت‌های خصوصی در کشور ما نیز صادق است. این مراکز تجاری با تعداد کمتری از کارکنان به فعالیت مشغول‌اند و به همین دلیل دایره لباس پوشیدن کارمندان آنها گسترده‌تر است.

اما صرف‌نظر از قوانین رسمی مرتبط با پوشش حرفه‌ای، میزان آزادی عمل ما در لباس پوشیدن تا چه حدی است؟ به بیان دیگر، حتی اگر در انتخاب پوشش خود آزادی کامل داشته باشیم، باز هم می‌توانیم هرچه خواستیم را بپوشیم و به هر شکل دلخواه در محیط کار خود حاضر شویم؟ یقیناً پاسخ این پرسش منفی است. چراکه لباس مناسب، صرف‌نظر از رسمی یا غیررسمی بودن آن، یکی از رموز موفقیت در موقعیت‌های شغلی است. بی‌توجهی به این عامل مهم می‌تواند نتایج ناگواری را به بار آورد. نتایجی که با رعایت چند نکته ساده زیر به سادگی قابل کنترل هستند.

۱- ظاهر شما اهمیت دارد

نخستین مسأله‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پوشش و ظاهر شما اهمیت زیادی دارد. برخی افراد توجه چندانی به آراستگی ظاهری ندارند و به همین جهت، علی‌رغم توانایی‌های حرفه‌ای سطح بالا، در یافتن مشاغل مناسب و موفقیت کاری ناکام می‌مانند. واقعیت این است که در جهان واقعی، شکل ظاهری شما یکی از ابزارهای اصلی ارزیابی است؛ چراکه مخاطبان شما به درون ذهن و مهارت‌های شما دسترسی مستقیم دارند. از این‌رو در نگاه اول براساس آنچه مشاهده می‌کنند به قضاوت می‌پردازند. طبیعی است که پوشش، لباس و آراستگی ظاهری نخستین نکته‌ای است که در این مواقع نظر فرد مقابل را به خود جلب می‌کند. لذا اگر به دنبال تأثیرگذاری بر کارفرما،مصاحبه‌کننده یا مشتریان خود هستید، هرگز آراستگی را دست‌کم نگیرید.

۲- شــرایط متفاوت پوشش‌هــای متفاوتی را طلب می‌کند

اگر کارفرمای شما دستورالعمل خاصی برای پوشش صادر نکرده است، دایره انتخاب‌های شما گسترده است. اما این گستردگی نباید مانع دقت‌نظر در انتخاب پوشش مناسب در نسبت با موقعیت‌های متفاوت شود. به‌طور مثال، آراستگی ظاهری کارگری که در کارگاه به فعالیت مشغول است، مسئول بازاریابی و فروش و یا مدیر مالی با معیارهای متفاوتی سنجیده می‌شود. بی‌توجهی به این معیارها می‌تواند به وجهه شما آسیب بزند.

۳- از رویه‌هـای معمول پیروی کنید

برای انتخاب پوشش مناسب، پیش از هر چیز سعی کنید مطابق با سلیقه کلی حاکم بر محل کار خود عمل کنید و یا آن‌که قواعد مرسوم بر کل حوزه کاری خود را مورد توجه قرار دهید. به‌طور مثال، اگر میان کارکنان مرتبط با شغل شما، پوشیدن لباس رسمی رایج است، شما نیز در ابتدا همین پوشش را برای خود انتخاب کنید و به سلیقه عمومی احترام بگذارید. چراکه قضاوت عمومی درباره آراستگی، اغلب بر اساس همین کلیشه‌های رایج صورت می‌گیرد. البته در ادامه می‌توانید با توجه به دیگر معیارها، تغییرات دلخواه خود را به‌صورت محدود در قالب همین کلیشه‌های مرسوم اعمال کنید.

۴- راحتی را مـورد توجه قـرار دهید

نکته مهم دیگر در ارتباط با انتخاب پوشش مناسب توجه به آسایش و راحتی در حین کار است. این نکته نیز در نسبت با مشاغل گوناگون تغییر می‌کند. سعی کنید براساس سلیقه عمومی و استانداردهای موجود، راحت‌ترین پوشش را برای حضور در محیط کاری خود انتخاب کنید. پوشش راحت پوششی است که بتوانید به آسانی در آن کار کنید، نشستن و برخاستن شما را محدود نکند و البته بیش از اندازه جلب توجه نکند.

۵- لباس‌های خود را پاکیزه نگاه دارید

بهترین انتخاب‌ها و باکیفیت‌ترین لباس‌ها نیز اگر کثیف و نامرتب باشند، باعث تخریب آراستگی و وجهه حرفه‌ای شما خواهند شد. در مقابل، اگر لباسی ساده و تمیز بپوشید، تأثیری دلپذیر در مخاطبان خود بر جای خواهید گذاشت. سعی کنید به‌صورت منظم لباس خود را بشویید و آن را تا حد ممکن تمیز و خوشبو نگاه دارید. به‌علاوه اتو کردن را نیز دست‌کم نگیرید، چراکه بدون این کار لباس شما آشفته و زشت به نظر خواهد رسید.

ماهنامه معیشت، شماره ۱۷و۱۸، اسفند ۱۳۹۴ و فروردین ۱۳۹۵


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه اینترنت رایگان دریافت کنیم؟