تفریحات لذت‌بخش خود را به کسب و کار تبدیل کنید


تفریحات لذت‌بخش خود را به کسب و کار تبدیل کنید

ماهنامۀ معیشت رشد جمعیت و پیچیدگی جوامع امروزی شرایطی را به‌وجود آورده که در آن، نیازهای متنوع مردم با تفکر و تلاش قابل برآورده شدن است. این وضعیت باعث تنوع فوق‌العاده‌ای در کسب و کارها شده است؛ به‌نحوی که هر کس می‌تواند از طیف گسترده‌ای از راه‌های جدید و جذاب به کار و کسب درآمد بپردازد. در این مسیر، شما می‌توانید از...

رشد جمعیت و پیچیدگی جوامع امروزی شرایطی را به‌وجود آورده که در آن، نیازهای متنوع مردم با تفکر و تلاش قابل برآورده شدن است. این وضعیت باعث تنوع فوق‌العاده‌ای در کسب و کارها شده است؛ به‌نحوی که هر کس می‌تواند از طیف گسترده‌ای از راه‌های جدید و جذاب به کار و کسب درآمد بپردازد. در این مسیر، شما می‌توانید از توانایی‌های فرعی و حتی تفریحات خود نیز برای به‌دست آوردن پول استفاده کنید. از دوختن لباس برای کودکان گرفته تا طراحی، نقاشی، عکاسی و دیگر فعالیت‌هایی که اگر در زمان فراغت انجام دهید، همگی امکان پول‌سازی و تبدیل شدن به کسب و کاری سودآور را دارند.

مزیت این گونه کسب و کارها در آن است که می‌توانید بدون سرمایه زیاد و صرف زمان طولانی، از دیگر قابلیت‌های فرعی خود نیز استفاده کنید؛ زیرا انجام این کارها را در طول زمان و با تجربه آموخته‌اید و برای تسلط روی آن‌ها نیاز به تلاش زیادی ندارید. به‌طور مثال، اگر عکاس هستید، می‌توانید در اینترنت قابلیت‌های خود را برای استفاده دیگران معرفی کنید و به‌تدریج مشتریانی بیابید. این روش تقریباً هیچ هزینه‌ای ندارد و مجبور نیستید برای تأمین هزینه‌ها و جلوگیری از زیان، دست به فعالیت‌های اضافی بزنید. در شرایطی که سرعت یافتن مشتریان جدید اندک باشد، باز هم آسیبی به شما نخواهد رسید؛ چراکه به‌هرحال این کار را برای تفریح انجام می‌دهید و لذت شما در هر شرایطی تأمین می‌شود.

البته نباید در تبدیل تفریح جنبی خود به یک کسب و کار کامل عجله کنید. این گونه فعالیت‌ها در اغلب موارد با سطح کیفی متوسطی ارائه می‌شود که برای ایجاد یک کسب و کار وسیع نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری هستند. سعی نکنید در ماه‌ها و سال‌های ابتدایی تفریح خود را از قالب پاره‌وقت خارج کنید و به‌هیچ‌عنوان با تکیه بر این توانایی‌ها شغل فعلی خود را از‌ دست ندهید. البته اگر با گذشت زمان، رونق خوبی را تجربه کردید، می‌توانید به جدی‌تر کردن این فعالیت هم فکر کنید. در این شرایط، باید مسیر طراحی و اجرای یک کسب و کار را طی کنید که چندان آسان نیست.

با توجه به این نکات، توصیه ما این است که در ابتدا فهرستی از توانایی‌های غیرمرتبط با کار اصلی خود تهیه کنید. در این فهرست، مهارت‌ها و قابلیت‌های خود را بگنجانید. این موارد می‌تواند شامل هر چیزی باشد. مثلاً اگر کتاب‌خوان حرفه‌ای هستید، این امکان برای شما وجود دارد که خدماتی را درباره معرفی کتاب و نقد آن در اینترنت عرضه کنید. پس از تهیه این فهرست باید گام بعدی را بردارید و برای تبدیل این قابلیت‌ها به مسیری برای کسب درآمد برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید گزینه‌های مختلف را بر اساس علاقه، استعداد و تمایل خود مورد آزمایش قرار دهید. به‌ هرحال، این تلاش‌ها قرار نیست زمان و پول زیادی را صرف خود کند (زیرا اگر چنین باشد در اشتباه هستید). بنابراین می‌توانید تک‌تک استعدادها و تفریحات خود را در طول زمان بیازمایید و امکان پول‌سازی هر یک را بررسی کنید.

البته به یاد داشته باشید که پیش از پول باید تولید ارزش را مورد توجه قرار دهید. بدین معنا که قبل از هر چیز به این فکر کنید که مخاطب چه از شما خواهد آموخت و چه لذت مشترکی را با شما تجربه خواهد کرد. مثلاً اگر می‌خواهید سرویسی اینترنتی برای اخبار و نقد کتاب راه‌اندازی کنید، در ابتدا به پول فکر نکنید. به یاد داشته باشید که این کار تفریح شما بوده است و می‌توانید لذت حاصل از این تفریح را با دیگران سهیم شوید. مطمئن باشید که با مشارکت صادقانه تجربیات خود با دیگران پول نیز آرام‌آرام به‌دست خواهد آمد.

ماهنامه معیشت، شماره ۲۴، مهر ۱۳۹۵



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هشدار سیلاب در خراسان شمالی/خطر سقوط سنگ با وزش باد شدید