اساسنامه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، نقشه راه ما است


اساسنامه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد،  نقشه راه ما است

دبیر ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: اساسنامه کانون‌های فرهنگی و هنری به مثابه نقشه راه این ستاد و همه اعضای کانون‌ها در سراسر کشور خواهد شد.

خبرگزاری شبستان، مسجد و کانون‌های مساجد: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که روز سه‌شنبه (اول خردادماه) به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی؛ رئیس جمهور اسلامی ایران برگزار شد، اساسنامه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.

خبرنگار ما به منظور اطلاع از روند تصویب این اساسنامه، گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی؛ دبیر ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور داشت که مشروح آن در ادامه می‌آید:

ـ روند تصویب اساسنامه «ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور» چگونه بود و در این اساسنامه چه اهداف و راه‌کارهایی برای ادامه فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، پیش‌بینی شده است؟

در ابتدا بر خود لازم می‌دانم از تلاش و ممارست اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی به خاطر تصویب این اساسنامه، کمال تشکر و امتنان را داشته باشم قطعا این مهم مقدور و میسور نبود مگر با همکاری مجدّانه، جهادی و کارشناسانه اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی که پس از گذشت سال‌ها از تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، که آن ‌هم با مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام پذیرفته بود، بستر و مسیر را برای فعالیت‌های مؤثرتر کانون‌های فرهنگی و هنری حول محور مساجد؛ این خانه‌های خداوند روی زمین، فراهم کردند.

ان‌شاالله این اساسنامه، به مثابه نقشه راه این ستاد و همه اعضای کانون‌ها در سراسر کشور خواهد شد که با نصب‌العین قرار دادن آن در جهت اعتلای بیش از پیش کانون‌ها و محوریت قرار دادن مساجد در امور فرهنگی، تمام توان خود را به‌ کار گیرند تا به حول و قوه الهی، بستر و مسیر را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز هست و همچنین احیای مسجد تراز اسلامی که دربرگیرنده تمام نقش‌های واقعی مساجد در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، قضایی و ... است، هر چه بیشتر فراهم کنند.

همچنین جا دارد از تلاش و پیگیری وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ جناب آقای دکتر صالحی، اعضای محترم شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و همکارانم در ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که با تلاش بی‌وقفه و کارِ کارشناسی، موجبات تدوین و تصویب این اساسنامه را فراهم کردند، تشکر و قدردانی کنم.

اما در مورد اساسنامه فوق، باید گفت که ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به منظور احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی، کادرسازی، کارآفرینی، توانمندسازی و هدایت ظرفیت‌های موجود به سمت اهداف بلندمدت استقرارِ ارزش‌های دینی و استفاده از اعتبارات و امکانات وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، در راستای تحقق منویات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و اصول و سیاست‌های فرهنگی کشور، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأسیس می‌شود.

از جمله اهداف اصلی این ستاد، احیای نقش واقعی فرهنگی، آموزشی، هنری و تبلیغی مساجد، تربیت و رشد نیروهای متعهد، انقلابی و کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر، توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در شهرها و روستاهای کشور، توسعه کتابخانه‌های مساجد در مساجد شهری و روستایی و همچنین مقابله با تهاجم فرهنگی است، رئیس این ستاد نیز برای مدت سه سال و با پیشنهاد وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به شورای سیاستگذاری این ستاد و با تأیید آن شورا، تعیین می‌شود.

ـ چه اشخاص و دستگاه‌هایی عضو شورای سیاستگذاری ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند؟

گفتنی است شورای سیاستگذاری و نظارت این ستاد عبارتند از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس این شورا، وزیر آموزش و پرورش یا معاون ذی‌ربط، شهردار تهران یا معاون ذی‌ربط، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دبیر ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که دبیر شورا نیز هست و یک نفر صاحب‌نظر به پیشنهاد رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد.

ـ با توجه به اینکه اشاره فرمودید بیش از بیست و پنج سال از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری کشور می‌گذرد و با عنایت به این اساسنامه، آینده فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لازم است که از تلاش خستگی‌ناپذیر تمام عزیزانی که در طول این سال‌ها، توفیق خادمی مساجد را یافته‌اند، صمیمانه قدردانی کنم به ویژه کارکنان محترم ستادی و استانی و علی‌الخصوص جوانان مؤمن و پرشور کانونی که سرمایه‌های اصلی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور هستند.

در مورد چشم‌انداز فعالیت کانون‌ها در آینده با عنایت به اساسنامه فوق، باید گفت که کار اصلی ما تازه شروع شده است همه نیک می‌دانیم که بر اساس سیاست‌های مصوب برنامه ششم توسعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و این ستاد موظف است که حتی‌المقدور در همه مساجد سطح کشور کانون فرهنگی و هنری راه‌اندازی کند.

بحمدالله در طی این سال‌ها هم در بعد کمی و هم در بعد کیفی کارهای خوبی انجام شده است، همچنین برنامه‌های مختلفی در پیش رو داریم که ثبت نام اینترنتی کانون‌ها، راه‌اندازی پرتال جامع کانون‌های فرهنگی هنری با عنوان سجا، طراحی و اجرای نرم‌افزار تحت موبایل نفحات به منظور تقویت خطوط ارتباطی بین ستاد و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، حضور مؤثر در فضای مجازی، به‌روز کردن فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی با توجه به نیازهای روز جامعه و به ویژه جوانان، تبادل تجربیات در مورد فعالیت‌های مسجدمحور با کشورهای اسلامی و تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد خارج از کشور، از اهم آن‌ها است.

پایان پیام/397

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ارزیابی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) مساجد و هیئات منطقه 14