اینگونه مسائل اکثراً به علت وجود شرایط نامناسب جاده از جمله ناهمواری، یخ‌زدگی، رطوبت و شرایط نامناسب جوی اتفاق می‌افتد. اما یک‌لحظه به این فکر کنید که اگر خودرو شما می‌توانست احتمال رخ دادن شرایط جوی و یخ‌زدگی سطح جاده را پیش‌بینی و تشخیص دهد و شما را آگاه می‌نمود و به‌صورت خودکار سیستم ایمنی را مدیریت می‌کرد٬ به مراتب کمتر دچار چنین مشکلات و خطراتی می‌شدید.

با پیشرفت علم در زمینه ساخت سنسور و دوربین و مدیریت داده‌های به‌دست‌آمده و انتقال آن‌ها به سیستم خودرو و همچنین توانایی مهندسان در نوشتن الگوریتم‌های پیچیده در این زمینه٬ حال می‌توان گفت این کار عملی است.

روش کار این سیستم به این صورت است که با کمک دوربین‌های نصب ‌شده در جلو خودرو و همچنین آنالیز رفتار تایرها و اطلاعات دینامیکی که از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ‏(ESC) جمع‌آوری می‌شوند پس از تجزیه تحلیل و محاسبه مقادیر مختلف، سطح جاده ارزیابی می‌شود٬ همچنین ورودی‌های اولیه توسط یک نقشه هواشناسی دیجیتال که از نزدیک‌ترین ایستگاه هوایی دریافت می‌شوند توسط جی‌پی‌اس موجود در خودرو مشخص می‌شود٬ سپس با بررسی دما، رطوبت و فشار هوا، سیستم مقدار شبنم موجود در جو و حداقل دمای مورد نیاز برای بارندگی را پیش‌بینی می‌کند و با استفاده از دوربین‌ها و الگوریتم‌های طراحی‌شده می‌تواند خشکی، ناهمواری و رطوبت جاده را با استفاده از بازتاب و یا تغییرات رنگ سطح جاده تشخیص دهد.

به‌جز دوربینی که در جلو خودرو نصب می‌شود یک سنسور مادون‌قرمز نیز در جلوی سپر تعبیه می‌شود که کار محاسبه دامنه تغییرات نور منعکس ‌شده برای تشخیص صافی یا ناهمواری سطح جاده را به عهده دارد و به کمک آن سیستم ترمز ABS مانند یک کمک‌ راننده عملکرد مناسبی در شرایط جوی گوناگون به نمایش می‌گذارد. درنهایت می‌توان انتظار داشت با توجه به سیستم ارتباطی بین خودروها بتوان اطلاعات به‌دست‌آمده از شرایط جوی و جاده‌ای را به خودرو دیگر انتقال داد.

تصاویر مختلف از عملکرد این سیستم در شرایط مختلف تهیه ‌شده است:

شرایط آب‌وهوای خوب

آیا هواشناسی خودرو در حال حرکت عملی است؟

مشاهده می‌کنید صفحه‌نمایش می‌تواند بین ورودی‌های مختلف تغییر کند٬ در این تصویر سطح جاده کاملاً خشک است.

شرایط آب و هوایی مرطوب

آیا هواشناسی خودرو در حال حرکت عملی است؟

سیستم یک عنصر مرطوب را تشخیص داده و در نمایشگر مشخص نموده است.

دیتاها با الگوریتم‌هایی که توسط سنسورها بدست می‌آیند به شناسایی اب و هوا منجر می‌شوند

آیا هواشناسی خودرو در حال حرکت عملی است؟

با توجه به آزمایشات انجام‌گرفته روی یک نمونه اولیه در آزمایشگاه contidrom عملکرد نمونه مورد آزمایش تائید شده است. البته در شرایط جاده مرطوب تغییرات در شرایط کنترل خودرو آنقدر چشمگیر نبوده و نیاز به پیشرفت‌هایی دارد.