علائم سرطان را بهتر بشناسیم


علائم سرطان را بهتر بشناسیم

به گزارش بهداشت نیوز، وقتی صحبت از علائم سرطان به میان می‌آید، عموماً هیچ کس دوست ندارد علائم اولیه این بیماری را در خود شناسایی کند، از آنجا که تشخیص اولیه سرطان در درمان این بیماری نقش مهم و حیاتی دارد، لازم است که همه با علائم...

به گزارش بهداشت نیوز، وقتی صحبت از علائم سرطان به میان می‌آید، عموماً هیچ کس دوست ندارد علائم اولیه این بیماری را در خود شناسایی کند، از آنجا که تشخیص اولیه سرطان در درمان این بیماری نقش مهم و حیاتی دارد، لازم است که همه با علائم هشداردهنده اولیه آن آشنا باشیم.

ترس از سرطان، تمایل انسان‌‌ها به انکار واقعیت، مبهم و گنگ‌بودن علائم آن، افزایش شیوع سرطان‌ها و آگاه نبودن عموم جامعه از علائم اولیه این بیماری از جمله دلایلی است که عموماً سرطان‎ها در مراحل ابتدایی تشخیص داده نمی‌شوند، هرچند که کشف زودهنگام آن‌ها از مهم‌ترین شرایط پیش‌آگاهی در روند درمانی سرطان است.

هرچند درد نشانه‌ای مبهم و پیچیده در بسیاری از بیماری‌ها است، اما هر درد مزمن و طولانی‌مدت باید توسط پزشکان بررسی شود، درد طولانی‌مدت و پیش‌رونده می‌تواند، نمایی از بروز علائم سرطان در مردان باشد.

تغییر در اندازه بیضه‌ها و رشد بی رویه و وجود توده در کیسه آن‌ها از علائم مهم و قابل بررسی توسط بیمار و پزشک است، بزرگ شدن تدریجی و بدون درد غدد لنفاوی به ویژه همراه با علائمی مانند تب و تعریق نیازمند مراجعه به پزشک است.

تب و تعریق طولانی‌مدت از علائم مهم و حیاتی بروز بسیاری از سرطان‌ها به شمار می‌رود و هر فردی با علائم طولانی‌مدت فوق پس از رد عفونت‌ها نیازمند بررسی از لحاظ سرطان است.

وجود سرفه‌های مداوم و طولانی‌مدت به ویژه در افراد سیگاری و یا سرفه‌ها همراه با خلط خونی نگران‌کننده و نیازمند مراجعه به پزشک است، همچنین در صورت مشکل در بلعیدن مواد غذایی به ویژه از نوع جامد، بررسی از لحاظ سرطان مری و معده باید صورت گیرد.

کاهش وزن غیرعادی به ویژه از دست دادن 10 درصد وزن بدن طی سه تا 6 ماه در صورت نبود بیماری دیگری مانند دیابت و یا پرکاری تیروئید دلیل قانع‌کننده‌ای برای بررسی آن از لحاظ سرطان است و همچنین کاهش وزن به ویژه همراه با کاهش اشتها از این نظر اهمیت بسیاری دارد.

در صورت مشاهده تغییر در اندازه و شکل خال‌های بدن باید مراجعه به پزشک و بررسی از لحاظ سرطان پوست صورت گیرد، وجود خونریزی همچون بالا آوردن خون، استفراغ خونی، مدفوع خونی، سرفه‌های خونی و حتی ادرار خونی تکرارشونده نیز نیازمند بررسی جدی است.

توده در پستان، ترشحات خونابه‌ای از پستان‌ها و یا تغییر در اندازه و سایز آن‌ها نیازمند بررسی و توجه است، با توجه به وجود مشکلات ادراری همچون گیر‌کردن ادرار و عدم تخلیه مناسب به ویژه در افراد مسن باید بررسی از لحاظ سرطان پروستات صورت گیرد.

به امید روزی که ترس از سرطان و تابوی آن در بین مردم شکسته شود و همه ما به این آگاهی برسیم که سرطان بیماری قابل پیشگیری و درمان است.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سانسور تصویر غلامرضا تختی در بنرهای شهرداری تهران/ عکس