بهره گیری ازظرفیت خیران درحوزه فرهنگی/پرداخت نیم درصد حیاتی است


بهره گیری ازظرفیت خیران درحوزه فرهنگی/پرداخت نیم درصد حیاتی است

رشت- جلسه انجمن کتابخانه های عمومی گیلان در رشت برگزار و مسئولان ضمن تأکید بر بهره گیری از ظرفیت خیران در این حوزه بر پرداخت نیم درصد شهرداری ها به کتابخانه های استان تأکید کردند.


به گزارش خبرنگار مهر، بعدازظهر سه شنبه جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان با حضور اعضا در رشت برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان در این جلسه با بیان اینکه باید از کمترین امکانات بیشترین استفاده را برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ببریم، اظهارکرد: مدیر موفق مدیری است که از منابع اندک دستاوردهای مفید و برزگ بدست آورد.

علی اصغر جمشیدنژاد باتاکید بر استفاده از ظرفیت خیران در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه فرهنگی، افزود: خیران فرهنگی می توانند بیشتر مشکلات در حوزه کتابخانه ها را حل و فصل کنند.

وی بر لزوم فراخوان برای اهدای کتاب از سوی مردم به کتابخانه ها تأکید کرد و گفت: اگر نتوانیم از ظرفیت ها استفاده مناسبی ببریم نباید به فکر افزایش کمی زیرساخت ها باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان با اشاره به برگزاری برنامه های فرهنگی به ویژه نقد منابع و کتب مختلف، تصریح کرد: باید برنامه های مناسبی برای ترویج فرهنگ مطالعه در سطح استان اجرایی شود.

عضویت بیش از ۵۷ هزار نفر در کتابخانه های گیلان

در ادامه این جلسه هادی نوری با اشاره به وضعیت کتابخانه های عمومی استان گیلان، اظهارکرد: در حال حاضر ۲۴۵ نفر در کتابخانه های عمومی استان مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶۸ درصد بانوان و مابقی را نیز آقایان تشکیل می دهند، افزود: فعالیت ها و عملکرد کتابخانه های استان براساس شاخص هایی مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به روند روبه رشد کتابخانه های استان در شاخص های مورد نظر، گفت: در بسیاری از برنامه های فرهنگی در استان گیلان شاهد رشد نسبت به سال ۹۵ بوده ایم.

وی در ادامه به حضور ۵۷ هزار و ۳۹۲ عضو فعال در کتابخانه های استان گیلان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: گردش کتاب و امانت داری ۱۶۳ هزار و ۴۲۶ مورد در سه ماهه نخست سال جاری در کتابخانه های گیلان بوده است.

نوری با اشاره به فضای کتابخانه ای در گیلان آن را ۲۷ هزار و ۲۱۶ مترمربع در این استان عنوان و تصریح کرد: این میزان شامل ۱۰۷ کتابخانه بوده که از این تعداد ۸۴ کتابخانه نهادی و زیر نظر اداره کتابخانه های عمومی استان، یک مورد کتابخانه مستقل و مابقی نیز به صورت مشارکتی اداره می شود.

وی به شاخص ۸۳ درصدی بهره مندی فضای کتابخانه ای در استان گیلان نیز اشاره کرد و یادآورشد: به ازای هر ۲۵ هزار نفر زیر یک متر مربع فضای کتابخانه ای قابل دسترسی در این استان داریم.

رشد ۶ درصدی بودجه اداره کل کتابهانه های گیلان در سال گذشته

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به وضعیت نامطلوب شهر رشت در این زمینه و جایگاه شانزدهم آن در استان، افزود: امروزه نهاد کتابخانه ها مجموعه ای از برنامه های فرهنگی را در سطح کتابخانه های کشور برگزار می کند.

وی در ادامه به برخی از مصوبات جلسه گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شاهد رشد شش برابری اعتبارات استانی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان بودیم.

نوری تعمیر و تجهیز و احداث کتابخانه در سطح شهرستان های استان گیلان را بخشی از برنامه ها این نهاد برشمرد و خاطرنشان کرد: در راستای این سیاست تعدادی از پروژه های نیمه تمام در سال جاری اجرایی و تکمیل می شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان همچنین با اشاره به اینکه پنج شهرستان استان فاقد کتابخانه مرکزی هستند، تصریح کرد: متاسفانه در این شهرستان ها کتابخانه ها در مکان جغرافیایی مناسبی قرار ندارند.

وی با بیان اینکه بر این اساس از شهرداری ها و فرمانداری ها این شهرستان ها خواسته شد تا زمینی در یک مکان مناسب به احداث کتابخانه اختصاص دهند، ادامه داد: در حال حاضر این اقدام در شهرستان شفت با اختصاص زمین ۳۰۰ متری در پارک شهر صورت گرفته و سایر شهرستان ها نیز باید اقدام کنند.

نوری به پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه ها از سوی شهرداری ها اشاره کرد و افزود: میانگین پرداختی نیم درصد سال گذشته ۱۳ درصد بوده است. متاسفانه شهرداری رشت در این زمینه همکاری نکرده و حتی پاسخ تلفن ها را نمی دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این زمینه در برخی از شهرستان با مشکل مواجه هستیم، گفت: شهر رشت از میزان چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان براساس بودجه مصوب این سازمان ۵۰۳ میلیون تومان معادل ۱۱ درصد در سال گذشته پرداخت کرده است.

کد خبر 4343420

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا