پیروزی ایران در دادگاه لاهه از بُعد معنوی مهم است


پیروزی ایران در دادگاه لاهه از بُعد معنوی مهم است

یک استاد حقوق بین الملل دانشگاه اصفهان در رابطه با شکایت ایران از آمریکا گفت: اگر رأی دادگاه مثبت و به نفع ایران باشد، از بُعد معنوی یک پیروزی محسوب می شود؛ چرا که ایران توانسته اقدامات یکجانبه آمریکا را محکوم و بقیه کشورها را نیز ترغیب کند تا در این مسیر با ایران همراه باشند.

منوچهر توسلی در مورد تمدید تحریم های ثانویه آمریکا بر علیه ایران و شکایت کشورمان به دادگاه لاهه، به خبرنگار ایمنا گفت: شکایت ایران در چارچوب قواعد حقوق بین الملل تنظیم شده و بر اساس آن تحریم ها؛ جنگ اقتصادی تلقی می‌شود؛ شکایت ایران می تواند آثار و پیامدهایی در بر داشته باشد که البته بیشتر اثر آن معنوی است.

توسلی با تاکید بر این که «پیمان دوستی و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران آمریکا» که مورخ ١٣٣٤ بین دو کشور منعقد شده، هنوز پابرجاست است، گفت: تحریم‌های آمریکا به منافع ملت ایران خدشه وارد می کند، بنابراین ایران بر اساس منشور ملل متحد و بر اساس مقررات بین المللی که صلح و امنیت را تضمین می‌کند؛ این شکایت را تنظیم کرد تاجلوی اعمال یکجانبه آمریکا را بگیرد.

وی افزود: تحریم‌های آمریکا بر خلاف فلسفه وجودی منشور ملل متحد است؛ درحالی که این سازمان صلح و دوستی بین ملت‌ها را ترویج می‌کند.

این استاد حقوق بین الملل در رابطه با محتوای شکایت ایران گفت: شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه تقدیم شده و درخواست حقوقی ایران این بوده که جلوی اقدامات آمریکا گرفته شود و این کشور به خاطر تحریم هایی که علیه ایران تدارک دیده خسارت پرداخت کند تادر آینده چنین اقداماتی انجام ندهد.

وی افزود: هر چند این شکایت از طرف ایران مطرح شده است، ولی می‌تواند برای سایر کشورها هم اثرات مثبتی داشته باشد و جلوی یکجانبه گرایی آمریکا را بگیرد.

وی در رابطه با اینکه آیا در صورت پیروزی در دادگاه لاهه، ایران می‌تواند با سایر کشورها رابطه تجاری داشته باشد، خاطرنشان کرد: روابط تجاری بر اساس خواسته دولت‌ها است؛ اگر کشوری بخواهد با ایران رابطه تجاری برقرار کند می تواند.

آمریکا می تواند اجرای رأی دیوان را وتو کند

توسلی افزود: اگر رأی دادگاه مثبت و به نفع ایران باشد، از بُعد معنوی یک پیروزی محسوب می شود؛ چرا که ایران توانسته اقدامات یکجانبه آمریکا را محکوم و بقیه کشورها را نیز ترغیب کند تا در این مسیر با ایران همراه باشند، همچنین سبب می شود تا آمریکا دیگر به راحتی نتواند سایرکشورها را مورد تحریم قرار دهد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر در صورت پیروزی ایران در دیوان بین الملل دادگستری، در چارچوب منشور ملل متحد، شورای امنیت به نوعی تضمینی برای رأی محسوب شده و این امر می‌تواند برگ برنده ای در دست ایران باشد.

این استاد حقوق بین الملل خاطر نشان کرد: با این وجود احتمال اینکه پیروزی ایران اثر اجرایی نداشته باشد، زیاد است؛ چرا که اگر آمریکا به این رأی تمکین نکند، موضوع برای اجرا به شورای امنیت برده می شود و حتی اگر شورای امنیت در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد اقدام آمریکا را تایید نکرد، باز هم آمریکا می تواند آن را وتو و بی اثر کند.

وی افزود: متاسفانه چون در حقوق بین الملل ضمانت اجرای قوی برای اجرای مقررات همانند حقوق داخلی و قدرت مافوق دولتها برای اعمال این مقررات در عمل وجود ندارد، لذا نمیتوان در عمل آمریکا را مجبور کرد که تحریم ها را انجام ندهد. از این رو آمریکا در مقابل اتحادیه اروپا هم یکسری نقض معاهدات دارد و درحال حاضر جنگ اقتصادی با اتحادیه اروپا و چین را شروع کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دادا محمد کجوری