خشونت و هزاران درد


خشونت و هزاران درد

خشونت پدیده جدیدی نیست اما به علت بعد گسترده آن به تازگی مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، معمولاً خشونت با مفهوم پرخاشگری به کار برده می‌شود. خشونت می‌تواند از درگیری فیزیکی بین دو انسان تا جنگ و نسل کشی که کشته شدن میلیون‌ها نفر از نتایج آن است، گسترده شود. روانشناسان و جامعه شناسان دلایل متعددی را برای بروز خشونت یا به اصطلاح عامیانه از کوره در رفتن، نام برده‌اند.

عوامل اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و روانی می‌توانند در بروز خشونت نقش آفرینی کنند. علاوه بر آن رسانه‌های گروهی نیز گاهی با به تصویر کشیدن برنامه‌های تلخ، زمینه خشونت‌ها را فراهم می‌آورند. گاهی حتی رنگ کم رنگی از شادی را نیز نمی‌توان در برنامه‌های تلویزیونی دید.

بازی‌های خشن کامپیوتری، مسیری که کودکان را به خشونت می‌رساند

زینب اکبری، یکی از شهروندان بیرجندی که فرزند 5 ساله‌ای دارد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازی‌های کامپیوتری و حضور بیش از اندازه کودکان در فضای مجازی به علت مشغله والدین، یکی از عوامل دیگر بروز خشونت در کودکان است.

وی افزود: دیدن رفتارهای خشونت آمیز در جامعه توسط کودکان، در شکل گیری شخصیت آنان بسیار موثر است.

این مادر بیان کرد: از رسانه‌های گروهی و به ویژه تلویزیون نیز درخواست داریم برنامه‌های مفرح‌تری را تدارک ببینند.

ایران، جزء کشورهای افسرده دنیا

فرامز سنگری آبیز، کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خشونت دلایل مختلفی دارد و این آسیب اجتماعی علت تک بعدی ندارد.

وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی تک بعدی نیستند، افزود: عوامل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی، عوامل اجتماعی و عوامل روانی می‌توانند در بروز خشونت تاثیر گذار باشند.

این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی ادامه داد: زمانی که افراد زمینه حضور و بروز در جامعه نداشته و با محدودیت‌هایی روبرو باشند دست به خشونت می‌زنند.

سنگری آبیز با بیان اینکه ایران جزء کشورهای افسرده دنیا است، تصریح کرد: فردی که افسرده است بیشتر دست به رفتارهای خشن می‌زند و متاسفانه بروز خشونت در دنیا رو به گسترش است.

فرهنگ؛ زمینه ساز بروز خشونت

وی با تاکید بر گسترش امید و نشاط در جامعه، اظهار کرد: فرهنگ جامعه می‌تواند زمینه بروز خشونت را فراهم کند.

این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی بیان کرد: زمانی که جامعه جامعه غم زده بوده و گریه در آن نهادینه شده باشد افراد آن جامعه بیشتر دست به رفتارهای خشن می‌زنند.

سنگری آبیز با بیان اینکه متاسفانه کودک با بازی‌های خشن مجازی پرورش می‌یابد، افزود: جامعه ما متولی فرهنگی ندارد و شیرازه فرهنگ جامعه ما از هم گسیخته است و این امر زمینه آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از ریشه‌های خشونت، فرهنگ جامعه است، تصریح کرد: باید شادی در جامعه نهادینه شود تا جامعه از خشونت به دور باشد.

این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی اظهار کرد: خشونت زمینه را برای آسیب‌های اجتماعی دیگر فراهم می‌کند و در حقیقت این آسیب اجتماعی پایه اساسی بسیاری از آسیب‌های دیگر است.

اسلام، دین گریه نیست

سنگری آبیز با بیان اینکه دین اسلام دین شادی است و دین گریه نیست، افزود: باید آموزه‌های اسلام را در جامعه پیاده کنیم و در این صورت آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در شرایط بد اقتصادی زمانی که سرپرست خانواده نمی‌تواند نیازهای خانواده خود را فراهم کند، به بسیاری از آسیب‌ها از جمله آسیب‌های اجتماعی روی می‌آورد.

این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی بیان کرد: می‌توانیم به افراد به صورت منطقی، عقلانی و علمی آموزش دهیم و با این کار زمینه را برای برون رفت از خشونت فراهم کنیم.

سنگری آبیز با اشاره به اینکه خشونت آموختنی است و فطری نیست، تصریح کرد: زمانی که والدین از خود خشونت نشان دهند کودکان نیز از آنان یاد گرفته و به این ترتیب خشونت در آنان نیز نهادینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی آرامش را برای جامعه به ارمغان می‌آورد، اظهار کرد: زندگی مدرن در پی آرامش در جامعه است.

مسئولان خشونت را ریشه یابی کنند

این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی بیان کرد: در این شرایط به ساخت زندان‌ها در شهرستان‌های مختلف افتخار می‌کنیم در حالی که این امر برای جامعه، فاجعه است.

سنگری آبیز یادآور شد: مسئولان باید با ریشه یابی زمینه‌های خشونت و تلاش برای حل این عوامل، زمینه‌ را برای آرامش و شادی مردم فراهم کنند.

بی تردید آنچه که مهم است برچیدن بساط خشونت از بستر جامعه ایران است، ایرانی که به فرهنگ اصیلش در جهان شناخته شده و این امر یک وحدت ملی بین مردم و مسئولان را می‌طلبد.

زهرا حمیدی


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند