دلیل رفتارهای خشونت آمیزتماشاگران در ورزشگاه ها از زبان عبدالعلی چنگیز


دلیل رفتارهای خشونت آمیزتماشاگران  در ورزشگاه ها از زبان عبدالعلی چنگیز

این پیشکسوت تیم استقلال، ورود خانواده ها به ورزشگاه ها را عاملی در کاهش رفتارهای خشونت آمیز تماشاگران عنوان کرد و گفت:پایین بودن کیفیت فوتبال نیز در بروز چنین رفتارهایی در تماشاگران تاثیرگذار است.

عبدالعلی چنگیز، پیشکسوت تیم استقلال در گفتگو با خبرنگار ورزشی شبستان با بیان اینکه بروز خشونت و رفتارهای ناهنجار از سوی تماشاگران در همه استادیوم های ورزشی دنیا وجود داشته است، گفت: اما آنها با ارایه راهکارهای مناسب و فرهنگسازی این مشکلات را برطرف کردند.

وی بر لزوم فراهم کردن امکانات رفاهی و تفریحی در استادیوم های ورزشی کشور تاکید کرد و افزود: در صورتی که این امکانات در ورزشگاه ها وجود داشته باشد، تماشاگران با آرامش روانی بیشتری به تماشای بازی مورد علاقه خود می پردازد.

چنگیز با اشاره به ضعف فرهنگسازی در حوزه فوتبال و تماشاگران اظهار کرد: ما فقط بر روی آنالیز فوتبال کار کردیم و در حوزه فرهنگسازی اقدامات شایسته ای انجام ندادیم.

این پیشکسوت تیم استقلال با بیان اینکه نقاط قوت و ضعف تماشاگران باید بررسی شود، افزود: دو گروه تماشاگر داریم،‌ گروهی که عاشق ورزش بوده و فوتبال را بسیار خوب می فهمند و گروه دیگری که دارای نقاط ضعف هستند و با رفتارهای ناهنجار و خشونت بار خود بر روی تماشاگران دیگر هم تاثیرات منفی می گذارند.

وی با بیان اینکه تاثیر بازی دو تیم استقلال و پرسپولیس بر روی تماشاگران بیشتر است، خاطرنشان کرد: به ویژه زمانی که نتیجه برد و باخت در میان باشد و گلی رد و بدل شود.

وی با بیان اینکه گروه دیگر از تماشاگران متعادل هستند، اظهار کرد: این گروه از تماشاگران فقط تماشای بازی زیبا برایشان مهم است و بسیار هم عاقلانه با نتیجه بازی ،برخورد می کنند.

چنگیز اظهار کرد: یکی از برنامه های مهم این است که تماشاگران خشن را شناسایی و چگونگی کنترل و برخورد با آنها را در دستور کار خود قرار دهیم و علت این مسایل و رفتارهای خشونت بار آنها را ریشه یابی کنیم.

این پیشکسوت تیم استقلال اظهار کرد: یکی دیگر از راه های فرهنگسازی رفتار تماشاگران این است که قبل از شروع بازی یک سری فیلم های انگیزشی از رفتارها و عملکرد های تماشاگران در استادیوم های بزرگ دنیا را از طریق تابلوهای بیلبورد پخش کنیم تا تماشاگران از تاثیرات رفتار مخرب و خشونت آمیزی که گاهی مواقع از خود بروز می دهند، مطلع شوند.

وی با بیان اینکه جای خالی خانواده ها در استادیوم های ورزشی یکی از قطعات گمشده پازل فرهنگسازی است، افزود: ورود خانواده ها به استادیوم ها می تواند، موجب رعایت شئونات اخلاقی از سوی تماشاگران و کاهش خشونت در ورزشگاه ها شود.

چنگیز با بیان اینکه امکانات رفاهی و تفریحی ورزشگاه های کشور بسیار ضعیف است، افزود: حتی آب آشامیدنی هم در ورزشگاه ها وجود ندارد، فقط ساندویچ های خطرناکی که عامل بیماری های بسیار است، فروخته می شود لذا می طلبد که امکانات ورزشگاه ها را تقویت کنیم.

این پیشکسوت تیم استقلال با اشاره به تاثیرات شرایط نامناسب اقتصادی و مسایل اجتماعی در بروز رفتارهای خشونت آمیز تماشاگران اظهار کرد: بیشتر تماشاگران به دلیل کمبود شادی و فرار از فشارهای روحی و روانی ناشی از مشکلات زندگی به تماشای فوتبال پناه می برند.

چنگیز با بیان اینکه پایین بودن کیفیت فوتبال نیز در بروز چنین رفتارهایی در تماشاگران تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: تیم های اروپایی به قدری با کیفیت و حرفه ای بازی می کنند که از دقیقه اول تا 90 تماشاگران کوچکترین رفتار غیرطبیعی از خود نشان نمی دهد، بنابراین بازی زیبا و با کیفیت ،موجب کاهش استرس و بروز رفتارهای خشونت آمیز می شود.

وی با بیان اینکه حتی بازیکنان هم در داخل زمین نسبت به داوران پرخاشگری می کنند، تصریح کرد: ریشه همه مشکلات این است که ما آکادمی فوتبال نداریم که یک بازیکن مراحل رشد را تا قهرمانی طی کند و به همین دلیل است که اکنون فاقد یک فوروارد و تمام کننده در فوتبال هستیم.

چنگیز با اشاره به آموزش لیدرها اظهار کرد: ابتدا باید وظایف و نقش لیدرها را تعریف کنیم تا مشخص شود آنها از کجا باید تغذیه شوند و چه مواردی را باید در راستای فرهنگسازی به تماشاگران انتقال دهند. همچنین مسئولیت و وظایف تماشاگران در دیدار با بازی ها را هم مشخص کنیم.

این پیشکسوت تیم استقلال با بیان اینکه آموزش لیدرها نقش مهمی در فرهنگسازی رفتار تماشاگران دارد، خاطرنشان کرد: ورود خانواده ها به ورزشگاه ها، کنترل استرس تماشاگران و افزایش کیفیت بازی ها نقش مهمی در کاهش خشونت تماشاگران دارد.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام