اینتل برای رفع ناپایداری پردازنده‌هایش به زور متوسل شد


اینتل برای رفع ناپایداری پردازنده‌هایش به زور متوسل شد

آنطور که پیداست، اینتل می‌خواهد خیلی زود سازندگان مادربرد دست به کار شوند و تنظیمات پیشنهادی این کمپانی را در تمامی مدل‌های سوکت LGA-1700 به عنوان پروفایل پیش‌فرض تعریف کنند. برخی کاربران می‌گویند که حالا که زمان تبلیغات و درخشش در بنچمارک‌ها...

آنطور که پیداست، اینتل می‌خواهد خیلی زود سازندگان مادربرد دست به کار شوند و تنظیمات پیشنهادی این کمپانی را در تمامی مدل‌های سوکت LGA-1700 به عنوان پروفایل پیش‌فرض تعریف کنند. برخی کاربران می‌گویند که حالا که زمان تبلیغات و درخشش در بنچمارک‌ها تمام شده است، اینتل به سادگی کارایی را پایین می‌آورد.

احتمالاً می‌دانید گزارش‌های متعددی درباره مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل چهاردهمی اینتل وجود دارد که این کمپانی توپ را به زمین سازندگان مادربرد انداخته است و می‌گوید آنها مقصر هستند. اینتل حالا برای سازندگان مادربرد حتی ضرب‌العجل تعیین کرده است.

ملزم کردن سازندگان مادربرد به تغییر تنظیمات پیش‌فرض

اینتل ادعا می‌کند مشکل مربوط به پردازنده‌های این کمپانی نیست و این سازندگان مادربرد هستند که با فعال کردن یا پشتیبانی از پروفایل مصرف انرژی Extreme و زیرپا گذاشتن محدودیت‌ها، باعث جریان کشیدن بیش از حد پردازنده شده اند. طبق همین ادعا، تنظیمات مادربرد باعث شده پردازنده‌های نسل چهاردهمی بیش از حد انرژی مصرف کنند که موجب افزایش دما و کاهش پایداری نیز می‌شود.

اینتل برای رفع ناپایداری پردازنده‌هایش به زور متوسل شد

حالا گفته می‌شود اینتل سازندگان مادربرد را ملزم کرده تا تنظیمات پیشنهادی این کمپانی را به صورت پیش‌فرض اعمال کنند. به این ترتیب هنگامی که از تنظیمات پیش‌فرض مادربرد استفاده شود، همان تنظیمات مد‌نظر اینتل اعمال خواهد شد. با این کار اینتل محدودیت PL2 یا همان بیشینه مصرف پردازنده در زمان بوست فرکانس را به ۱۸۳ وات کاهش می‌دهد که در حالت‌های دیگر به ۲۵۳ وات هم می‌رسد.

جالب اینکه رسانه Benchlife می‌گوید سازندگان مادربرد از زمان نسل نهم پروفایل Extreme را به صورت پیش‌فرض اعمال می‌کنند و تاکنون مشکل شایعی گزارش نشده است. با این حال به نظر می‌رسد با نسل‌های سیزدهم و چهاردهم اینتل اوضاع فرق کند.

در همین رابطه بخوانید:

- علت کرش کردن پردازنده‌های Core i9-13900K و i7-13700K اینتل مشخص شد
- هشدار یک توسعه دهنده بازی به دارندگان پردازنده‌های Core i9 اینتل
- راهکار مشکل ناپایداری پردازنده های Core i9 سری Raptor Lake (+آموزش)

طبق گزارش‌های منتشر شده، اینتل سازندگان مادربرد را ملزم کرده است تا تا روز ۳۱ ماه میلادی جاری تنظیمات پیش‌فرض را در بایوس محصولات خود فعال کنند، بنابراین می‌بایست آپدیت جدیدی به طور گسترده از سوی همه برندها ارائه شود. این آپدیت باعث اضافه شدن پروفایل مورد نظر اینتل تحت لوای Intel Default Settings خواهد شد که احتمالاً با افت کارایی همراه خواهد بود.

با این کار، اینتل می‌خواهد از مشکل ناپایداری و خرابی پردازنده‌های نسل چهاردهمی جلوگیری کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بررسی گلکسی A35 سامسونگ: پلی زیبا میان A54 و A34!