GSX-8R؛ تجربه هیجان به سبک سامورایی‌ها


GSX-8R؛ تجربه هیجان به سبک سامورایی‌ها

خرید یک سوپراسپرت ۱۰۰ هزار دلاری و البته شاید بیشتر، برای همه افراد امکان‌پذیر نیست. اما آیا می‌توان هیجان رانندگی با خودروهای سوپراسپرت را با پرداخت هزینه کمتری تجربه کرد؟

پاسخ مثبت است و سوزوکی این امکان را برای شما فراهم کرده است. این کمپانی صاحب‌نام و مطرح در دنیای پرهیجان موتورسیکلت، با ارائه اسپرت‌بایک GSX-۸R این تجربه را روی دو چرخ به‌شما هدیه می‌دهد.این سامورایی چابک توانسته در فهرست ۱۰ اسپرت‌بایک سریع سال ۲۰۲۴ میلادی قرار گــــــــــــــیرد که در ادامه از نظر فنی این دوچرخ اسپرت پرفورمنسی را بررسی خواهیم کرد.

طراحی استایل اسپرت و تنومند

سوزوکی GSX-۸R از نظر طراحی مشابه اسپرت‌بایک پرچمدار این کمپانی صاحب‌نام ژاپنی یعنی GSX-R۱۰۰۰R است.

این مدل از اسپرت‌بایک سوزوکی که اواخر سال گذشته میلادی به‌جهان معرفی شد، به جدیدترین و بالاترین سطح فناوری سوزوکی مجهز شده است. با نگاهی به پروفیل GSX-۸R شاهد یک سبک طراحی کاملا متفاوت و البته هیجانی هستیم.

GSX-8R؛ تجربه هیجان به سبک سامورایی‌ها

پوزه این اسپرت‌بایک با انحنای نسبتا زیاد، فلاپ‌های یکپارچه حجیم، طراحی خاص باک، فلاپ‌های تیز عقب، سایز تایرهای نسبتا بزرگ و رینگ ۱۷ اینچی اسپرت، کاراکتر نافذ و سنگینی به GSX-۸R بخشیده است. البته ناگفته نماند طراحی باک و مجموعه فلاپ‌ها به‌گونه‌ای است که گویی یک نیکدبایک با یک اسپرت‌بایک در یک موتورسیکلت اسپرت ادغام شده‌اند.

پوزه GSX-۸R در بخش میانی با چراغ‌های سه‌گانه همراه است. همچنین در طرفین، دو بخش تو رفته ذوزنقه‌ای طراحی شده که چهره تهاجمی و جسورانه‌ای به‌این اسپرت‌بایک داده است.

نوع چیدمان طراحی چراغ‌های جلو مشابه پرچمدار سوزوکی یعنی GSX-R۱۰۰۰R است که امضای آشنای طراحی سوزوکی است. در نمای عقب نیز بخش انتهایی این اسپرت‌بایک با زاویه نسبتا زیادی طراحی شده است.

چراغ عقب با فاصله نسبتا زیادی قرار گرفته تا با فرم ذوزنقه‌ای‌شکل، همچنان متمایز و اسپرت باشد. فلاپ‌های تیز یکپارچه با پوزه، به‌منظور ارتقای چاشنی هیجان در این اسپرت‌بایک طراحی شده است.

همچنین اسپایدرهای یکپارچه آیرودینامیکی و اگزوز ذوزنقه‌ای‌شکل کوچک که در بخش میانی طراحی شده، ویژگی‌های اسپرت بودن GSX-۸R را دوچندان می‌کنند.

GSX-8R؛ تجربه هیجان به سبک سامورایی‌ها


ارگونومی بالا

با قرارگیری در پشت فرمان سوزوکی GSX-۸R شاهد بالاترین سطح راحتی از یک اسپرت‌بایک هستیم.

براساس گفته‌های کمپانی سوزوکی، در زمان طراحی یک مدل سه‌بعدی با کمک پرینتر سه‌بعدی روی این اسپرت‌بایک قرار گرفته تا قرارگیری راکب روی آن را شبیه‌سازی کند و بهترین سطح ارگونومی و راحتی برای آن ایجاد شود. بر این اساس ارتفاع صندلی در این اسپرت‌بایک ۸۱۰ میلی‌متر است که در کلاس خود، این عدد بی‌نظیر است.

زاویه قرارگیری راکب نسبت به‌فرمان نیز ۲۵ درجه با فاصله ۱۰۴ میلی‌متری است. ارتفاع پایین صندلی و زاویه قرارگیری راکب نسبت به فرمان توانسته بالاترین سطح راحتی و ارگونومی را به راکب هدیه دهد.

همچنین یک نمایشگر ۵ اینچی TFT برای نمایش دادن تمام اطلاعات مورد نیاز از جمله سرعت، دورموتور، میزان مصرف سوخت، میزان حجم سوخت در باک، اطلاعات دینامیکی، چراغ چک، چراغ ترمز ABS، چراغ دمای موتور، چراغ کنترل کشش، نشانگر وضعیت دنده، سیستم نشانگر فشار باد تایرها و میزان ولتاژ باتری نیز وجود دارد.

نکته بسیار مهم این‌که گرافیک و ارتباط کاربری نمایشگر ۵ اینچی TFT کلاستر (مجموعه پشت آمپر) در سطح بالایی قرار دارد و از این نظر، امتیاز بالایی را کسب می‌کند.

GSX-8R؛ تجربه هیجان به سبک سامورایی‌ها

سبک‌سازی به شیوه سوزوکی

مهندسان کمپانی سوزوکی از سازه نوینی برای شاسی این اسپرت‌بایک استفاده کرده‌اند که مزین به‌متریال فولاد سبک‌وزن بهینه‌سازی‌شده است و به‌دلیل ساختار هندسی X تایپ و استفاده از پلاستیک‌ فشرده در فریم جلو، وزن این اسپرت‌بایک تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

نکته بسیار مهم دیگر این‌که مهندسان کمپانی سوزوکی سعی کرده‌اند با استفاده از متریال آلومینیوم در طراحی و ساخت بلوکه سیلندر و استفاده از تیتانیوم در ساختار اگزوز، وزن خالص این اسپرت‌بایک را (با عدم محاسبه وزن راکب، سرنشین و باک ۱۴ لیتری بنزین)، به ۲۰۵ کیلوگرم برسانند. هرچند که دسته‌فرمان و بخشی از شاسی میانی دارای پوشش فیبرکربن بوده که تا حد زیادی در کاهش وزن اثرگذار بوده است.

قلب تپنده قدرتمند

آن‌چه سوزوکی GSX-۸R را متمایز می‌سازد، قلب تپنده این اسپرت‌بایک است. بر این اساس دردانه سوزوکی یک پیشرانه ۲ سیلندر موازی یا (V-twin) به‌حجم ۷۷۶ سی‌سی در بخش تنه خود جا داده است.

GSX-8R؛ تجربه هیجان به سبک سامورایی‌ها

طراحی چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر (درمجموع ۸ سوپاپ) و ساختار DOHC (دو میل‌سوپاپ‌رو)، کاهش فضای اتاق احتراق و رساندن نسبت تراکم به ۱۲.۸ به‌یک، قطر پیستون ۸۴ میلی‌متری در کورس پیستون ۷۰ میلی‌متری، طراحی دو انژکتوری روی هر دریچه‌گاز (دو دریچه‌گاز ۷۷ میلی‌متری)، سیستم مدیریت هوشمند جرقه‌زنی منطبق بر شرایط موتور، سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و نصب هدرز از جنس تیتانیوم سبب شده است این پیشرانه توان و گشتاور نسبتا بالایی ایجاد کند.

بر این اساس حداکثر توان خروجی این پیشرانه به ۸۳.۱ اسب‌بخار در ۸۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی آن به ۷۸ نیوتون‌متر در ۶۸۰۰ آرپی‌ام‌ می‌رسد.

همچنین با در نظر گرفتن وزن ۲۰۵ کیلوگرمی این اسپرت‌بایک، نسبت قدرت به‌وزن در آن ۲.۴ اسب‌بخار بر کیلوگرم است. ناگفته نماند آن‌چه سوزوکی GSX-۸R را به‌یکی از سریع‌ترین اسپرت‌بایک‌های سال جاری میلادی بدل کرده است، قلب پرتوان تپنده آن است. به این معنا که کمپانی سوزوکی، از نسل جدید پیشرانه دوسیلندر موازی (V-twin) بهره گرفته تا بتواند بالاترین توان و گشتاور را در اختیار راکب این اسپرت‌بایک قرار دهد.

همچنین بد نیست بدانید که میل‌لنگ طراحی‌شده برای چنین پیشرانه‌ای از سرعت دورانی ۲۷۰ درجه‌ای برخوردار است که این مهم سبب شده است به‌گفته کمپانی سوزوکی، حدود ۲۴ درصد بهبود راندمان ایجاد شود. از سوی دیگر طبق گفته‌های کمپانی سوزوکی، این پیشرانه با حداقل اکتان ۸۹ به‌خوبی تا ۷۶ اسب‌بخار قدرت را در اختیار راکب می‌گذارد که این امر GSX-۸R را به‌یکی از گزینه‌های مناسب برای ورود به‌شرایط جوی و سوختی کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورمان بدل کرده است.

همچنین طبق ادعای کمپانی سوزوکی، GSX-۸R تا دور موتور ۵۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) می‌تواند از ۹۵ درصد راندمان موتورش استفاده کند و این مساله سبب شده است این اسپرت‌بایک یک گزینه‌ خاص و منحصربه‌فرد در میان اسپرت‌بایک‌های ۸۰۰ سی‌سی باشد.

به‌منظور انتقال قدرت و گشتاور، مهندسان قوای محرکه سوزوکی از یک گیربکس ۶ سرعته دنده‌ثابت با فواصل بسیار کوتاه بهره گرفته‌اند. قدرت و گشتاور تولیدی به‌کمک زنجیر نسل جدید بهینه‌سازی‌شده O تایپ با پوشش الماس به‌چرخ‌ عقب منتقل می‌شود.

GSX-8R؛ تجربه هیجان به سبک سامورایی‌ها

بد نیست بدانید که مکانیزم تسریع تعویض دنده در سوزوکی GSX-۸R به‌یک مکانیزم هیدرومکانیکی بدل شده تا با فشار لازم هیدرولیکی روغن و چرخ‌‎‌دنده‌های سیار در این مجموعه، تعویض دنده در کمترین زمان ممکن صورت ‌گیرد.

همین ویژگی سبب شده است تنها ۳.۸ ثانیه زمان نیاز باشد تا این اسپرت‌بایک ۲۰۵ کیلوگرمی از حالت ایستاده به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد. زمان چهار ثانیه برای شتاب اولیه نیز سبب شده است سوزوکی GSX-۸R در زمره سریع‌ترین اسپرت‌بایک‌های سال ۲۰۲۴ قرار گیرد. حداکثر سرعت این اسپرت‌بایک ۲۱۵ کیلومتر برساعت است.

GSX-8R؛ تجربه هیجان به سبک سامورایی‌ها

GSX-8R؛ تجربه هیجان به سبک سامورایی‌ها

سواری باکیفیت و عملکرد هندلینگ

به‌لطف استفاده از ساختار هیدرولیکی قابل تنظیم یا همان تلسکوپی با دامپرهایی که قابلیت تنظیم در ۴۱ میلی‌متری را دارند و همچنین استفاده از ساختار مونوشوک و دامپر هیدروپنوماتیکی و فنر پیچشی (این دامپر قابلیت تنظیم در ۱۳۰ میلی‌متر را دارد)، سواری نرم و باکیفیتی در اختیار راکب و سرنشین دوم این اسپرت‌بایک قرار می‌گیرد.

ناگفته نماند که تایر ۷۰/۱۲۰ در جلو و تایر ۵۵/۱۸۰ در عقب با رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی اسپرت نیز در ایجاد این سواری مناسب موثر است.

همچنین رینگ‌های آلومینیومی نصب‌شده برای سوزوکی GSX-۸R دایکستینگ بوده و به‌همین دلیل از وزن بسیار پایینی برخوردار است. از سوی دیگر فرم هندسی فرمان و همچنین توزیع وزن مناسب و مرکز ثقل نسبتا بالا، سبب شده است این اسپرت‌بایک از نظر هندلینگ درسطح بالایی قرار گیرد.

این ویژگی‌ها مانوردهی را برای این اسپرت‌بایک بهبود می‌بخشد. همچنین با طراحی اهرم‌های V شکل آلومینیومی که به‌شاسی این اسپرت‌بایک متصل هستند، میزان ارتعاشات جانبی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

عملکرد منحصربه‌فرد

از مهم‌ترین عملکردهای خاص این اسپرت‌بایک می‌توان به‌سیستم ترمز فوق‌العاده آن اشاره کرد. در محور جلو، دو دیسک سوراخ‌دار خنک‌شونده ۳۱۰ میلی‌متری با کالیپرهای چهارپیستونه نیمه‌شناور (ساخت کمپانی نیسان) و در محور عقب، تک‌دیسک سوراخ‌دار خنک‌شونده به‌قطر ۲۴۰ میلی‌متری با کالیپر تک‌پیستونه (ساخت کمپانی نیسان)، ترمزگیری عالی را به‌کمک سیستم ترمز ABS (ضدقفل) و سیستم کنترل کشش به‌راکب هدیه می‌دهد. این سیستم ترمز برای متوقف کردن GSX-۸R با حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر برساعت بسیار مناسب و کاربردی است.

امکانات و آپشن‌ها

از مهم‌ترین امکانات سوزوکی GSX-۸R می‌توان به کروزکنترل، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم کی‌لس، سیستم استارت هوشمند، سیستم نشانگر فشار باد تایرها، سیستم چراغ‌های زنون هوشمند، سیستم تسریع تعویض دنده‌ها، سیستم انتخاب حالت رانندگی، سیستم کنترل آلایندگی کاتالیست و سیستم هدرز اشاره کرد.

قیمت

در حال حاضر قیمت نهایی سوزوکی GSX-۸R، ۹ هزار و ۴۹۳ دلار است که با انتخاب پکیج ایمنی (که شامل سیستم کنترل کشش و سیستم ترمز ABS می‌شود) حدود ۸۰۰ دلار به این بها اضافه می‌شود. همچنین کمپانی سوزوکی گارانتی ۱۲ ماهه نامحدود برای این اسپرت‌بایک در نظر گرفته است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جینتا «جی20» برای اثبات سوخت جایگزین حرکت می‌کند