تلگرام پس از فیلترینگ نیز در ایران محبوب و پرمخاطب است. طبق نظرسنجیها، این پیام رسان خارجی همچنان توسط کاربران ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه، آمار استفاده کاربران ایرانی از پیام رسانها را مشاهده میکنید.
ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران پس از طرح نظرسنجی در مهرماه 97 با عنوان «بررسی مسائل روز کشور از نظر افکار عمومی مردم ایران» و با مشارکت 1281 نفر که همگی بالای 18 سال سن داشتند، به آمار جالبی از مصرف کاربران ایرانی از پیام رسان های خارجی و داخلی رسیده است. این نظرسنجی به صورت تلفنی انجام شد.
استفاده از تلگرام پس از فیلترینگ نیز ادامه دارد
پس از بررسی نظرسنجی طرح شده، آمارهای جالبی از استفاده کاربران ایرانی از تلگرام به دست آمده است که این آمار، تداوم استفاده ایرانیها از تلگرام پس از فیلترینگ را بیان میکند. همچنین طبق این آمار تعداد مردان و زنان ایرانی عضو این اپلیکیشن به یک اندازه است.
در واقع طبق نظرسنجی که در خردادماه 97 از کاربران ایرانی صورت گرفته تعداد استفادهکنندگان کاربران قبل از فیلتر تلگرام 62.5 درصد اعلام شده است که در مهرماه 97 نیز مجددا این پرسش طرح شده و به آمار مشابه 62.4 میرسیم. همچنین در حدود 47.2 درصد از این پاسخدهندگان اعلام کردند که همچنان از تلگرام استفاده میکنند.
همچنین بخوانید:
پس از بررسی بیشتر این نظرسنجی شاهد افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی خواهیم بود. در واقع پس از فیلتر تلگرام تعدادی از کاربران به پیام رسان واتس آپ مراجعه کردند که آمار رشد 12 درصدی را برای این پیام رسان در فروردینماه 97 به دنبال داشت که این آمار در ماههای خرداد و مهر به ترتیب به رشد 25 درصد و 30.1 درصد رسیده است. همچنین استفاده از اینستاگرام نیز پس از فیلترینگ تلگرام با رشد روبرو بوده و از آمار 17.7 درصد در فروردینماه امسال به آمار 32.2 درصد در خردادماه رسید و تا مهرماه 97 با رشد ثابتی همراه بود.
سیر نزولی پیام رسان های داخلی پس از فیلترینگ تلگرام
پیام رسان های داخلی پس از فیلتر تلگرام با رشدهای مقطعی همراه بودهاند، ولی این آمارها رفته رفته با کاهش مواجه شد. برای مثال پیام رسان سروش از رشد 2 درصدی به واسطه فیلترینگ، به رشد 13.5 درصد رسیده بود که این آمار در مهر ماه امسال به 4.3 درصد رسیده و کاهش کاربران آن را نشان میدهد.
در ادامه جدولی از سیر نزولی کاربران پیام رسانهای داخلی را مشاهده میکنید.
نام پیام رسان داخلی | درصد کاربر پس از فیلترینگ تلگرام در فروردین 97 | درصد کاربر در مهر 97 |
سروش | 13.5 درصد | 4.3 درصد |
ایتا | 2.9 درصد | 0.9 درصد |
آیگپ | 2.5 درصد | 0.4 درصد |
بله | 1.8 درصد | 0.4 درصد |
گپ | 1.4 درصد | 0.2 درصد |
بیسفون | 0.6 درصد | 0.1 درصد |
ساینا | 0.6 درصد | 0.1 درصد |