آزمایش خودروی برقی تسلا در جادههای برفی
آیا میتوانید تصور کنید با یک خودروی برقی در تمام 365 روز سال، حتی در روزهای برفی و یخبندان آلاسکا رانندگی کنید؟…
خودروهای برقی (EV) گزینه چندان مناسبی برای رانندگی در روزهای برفی زمستان نیستند. بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای برقی از جمله تسلا (Tesla) با این انتقاد روبرو هستند و حتی این شرکت با شکایتهای متعددی در خصوص یخزدگی دستگیرههای درب و بالا و پایین نرفتن پنجرههای خودروی مدل 3s در شرایط سرمای شدید هوا مواجه شده است.
خبرنگاران به همراه مهندسان تسلا برای بررسی مشکلات خودروهای برقی در شرایط سرد و یخبندان، به مرکز آزمایش خودرو در آلاسکا سفر کرده و در مدت 2 ساعت، آزمایش مدل S را مورد بررسی قرار دادند. البته تسلا تنها شرکتی نیست که خودروهای برقی خود را در چنین شرایط آب و هوایی مورد آزمایش قرار میدهد.
این آزمایش شامل رانندگی در بزرگراهها و جادههای فرعی با تپههای یخزده با شیبهای متعدد و محدودیت سرعت 104 کیلومتر در ساعت بود.
دمای هوای در این منطقه در اوایل صبح حدود منفی 12 درجه سانتیگراد است. جادههای برفی و یخزده این مرکز، امکان بررسی کاهش کارآیی باتری و لغزندگی لاستیکهای خودرو را فراهم میکند.
شرایط داخل خودرو مدل S از جمله وضعیت صندلیها و گرمای داخلی، همچنین فرمان پذیری در جادههای برفی و لغزنده مناسب بود.
پس از 2 ساعت رانندگی و پیمودن مسافت 177 کیلومتری، هنوز نیمی از شارژ باتری خودرو باقی مانده بود؛ اما لغزندگی جاده باعث کاهش کارآیی لاستیکهای خودرو به ویژه در زمان بالا رفتن از تپههای برفی شده بود.
خودروسازان بزرگ جهان مانند بیامو، آئودی و مرسدس بنز از سیستمهای کنترل ثبات و دیفرانسیل لغزش محدود با کنترلکننده الکتریکی برای افزایش پایداری خودرو در شرایط حرکت در جادههای برفی و یخزده بهره میبرند.
مترجم: معصومه سوهانی
منبع: cnet