یوتیوب به جاسوسی متهم شد
سرویس ویدئویی یوتیوب گوگل به دلیل استفاده از کد جاوا اسکریپت برای شناسایی مسدودکنندههای تبلیغات، با اتهامات جاسوسی از کاربران، روبرو شده است. خوب یا بد، نام یوتیوب با تبلیغات مترادف شده که بسیاری از آنها، قابل رد شدن نیستند. برخی از کاربران...
سرویس ویدئویی یوتیوب گوگل به دلیل استفاده از کد جاوا اسکریپت برای شناسایی مسدودکنندههای تبلیغات، با اتهامات جاسوسی از کاربران، روبرو شده است.
خوب یا بد، نام یوتیوب با تبلیغات مترادف شده که بسیاری از آنها، قابل رد شدن نیستند. برخی از کاربران آنها را نادیده میگیرند و برخی دیگر هم آنها را به عنوان بخشی از ویدئوهایی که پخش میشوند، پذیرفتهاند. با این حال، یک مدافع حریم خصوصی در اتحادیه اروپا، یوتیوب و گوگل را برای شیوههای تبلیغاتیاش، زیر ذره بین برده است. در این شکایت از شرکت متا هم نام برده شده و به جاسوسی غیرقانونی از شهروندان متهم شده است.
الکساندر هانف، مشاور حریم خصوصی، با اشاره به کد جاوا اسکریپت که مسدودکنندههای تبلیغات را شناسایی میکند، یک شکایت مدنی به کمیسیون حفاظت از دادههای ایرلند علیه یوتیوب ارسال کرده است. یوتیوب از طریق این کد، میتواند مسدودکنندههای تبلیغاتی را که فعال شدهاند، شناسایی کند و تا زمانی که آنها را غیرفعال نکنید، از مشاهده ویدیوها جلوگیری میکند. از سوی دیگر، طبق شرایط استفاده از سرویس این پلتفرم، اگر میخواهید به تماشای محتوا بدون وقفه تبلیغاتی ادامه دهید، میتوانید مشترک سرویس یوتیوب پریمیوم شوید. طبق شرایط سرویس پلتفرم، مسدود کردن تبلیغات مجاز نیست و میتواند منجر به ممنوعیت پخش ویدئو شود.
هانف همچنین شکایت مشابهی را علیه متا (شرکت مادر اینستاگرام و فیسبوک) ارائه کرده است. این اتهامات ادعا میکند که جمع آوری دادههای شخصی توسط متا بدون رضایت صریح کاربر، نقض قوانین ایرلند است. به خصوص، هانف معتقد است که متا حداقل پنج سال است که از اطلاعات برای تبلیغات هدفمند استفاده میکند. این شرکت متهم شده است که از فناوری نظارتی، برای رصد رفتار کاربران استفاده میکند و با این دادهها، ظاهرا موفق شده است تبلیغات را برای کاربران پلتفرم خود طراحی کند.
همچنان که اتحادیه اروپا به وضع قوانین حریم خصوصی و امنیتی بیشتر برای شرکتهای بزرگ فناوری ادامه میدهد، این شرکتها تغییراتی برای رعایت و اجتناب از مجازاتها صورت میدهند. به عنوان مثال، گوگل در اوایل سال ۲۰۲۳، مرکز شفافیت تبلیغات خود را گسترش داد تا جزئیات بیشتری در مورد نحوه هدف قرار دادن تبلیغکنندگان برای مشتریان ارائه دهد.
این اطلاعات توضیح میدهد که تبلیغکنندگان، چگونه تبلیغات را انتخاب کرده و چه زمانی آنها را اجرا میکنند. این شرکت همچنین یک مرکز شفافیت مجزا ایجاد کرد که در آن عموم مردم میتوانند درباره نحوه توسعه و اجرای خط مشیهای ایمنی گوگل، اطلاع کسب کنند. گوگل اعلام کرده که قصد دارد به همکاری با کمیسیون اروپا ادامه دهد تا پایبندی به مقررات را تضمین کند.
بر اساس گزارش اندروید پلیس، نتیجه شکایتهای هانف هنوز مشخص نشده است اما این شکایت ها میتواند اولین شکایتهایی باشد که علیه گوگل، متا و دیگر سران صنعت ثبت میشود.