اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند


اپل در واکنش به «دروازه‌دار» دانستن اپ استور و iMessage در لیست جدید ضدانحصار DMA، تصمیم اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است. اپل نیز مانند متا و ByteDance، مالک تیک‌تاک، اعتراض خود نسبت به نحوه تعریف پلتفرم‌هایش توسط قانون بازارهای...

اپل در واکنش به «دروازه‌دار» دانستن اپ استور و iMessage در لیست جدید ضدانحصار DMA، تصمیم اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است.
اپل نیز مانند متا و ByteDance، مالک تیک‌تاک، اعتراض خود نسبت به نحوه تعریف پلتفرم‌هایش توسط قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا را اعلام کرد.
رویترز براساس پستی که توسط دیوان عدالت اتحادیه اروپا در ایکس منتشر شده است، می‌گوید اپل در اعتراض به تصمیمات کمیسیون اروپا تحت عنوان قانون بازارهای دیجیتال یک پرونده حقوقی تشکیل داده است. هرچند جزئیات این شکایت عمومی نشده، اما بلومبرگ هفته گذشته در گزارشی گفته بود که اپل برای قراردادن اپ استور و iMessage در لیست جدید ضدانحصار DMA، تصمیم اتحادیه اروپا را به چالش خواهد کشید.
اپل همچنین روز گذشته اعلام کرد که از سال 2024 استاندارد پیام‌رسانی RCS را در گوشی‌های آیفون به کار خواهد گرفت و با این تصمیم، به‌طور بالقوه یکی از چالش‌های خود با اتحادیه اروپا را برطرف کرده است.
قانون بازارهای دیجیتال (DMA) که درمجموع برای تقویت رقابت دوستانه و جلوگیری از تحمیل شرایط ناعادلانه به مشتریان توسط کسب‌و‌کارها تنظیم شده است، به رگولاتوری‌ها اجازه می‌دهد تا سرویس یا پلتفرم شرکت‌های مسلط بر بازار را به‌عنوان «دروازه‌دار» یا به‌اندازه کافی بزرگ و قدرتمند تعیین کنند که بین کسب‌و‌کارها و مشتریان به‌عنوان یک گلوگاه عمل می‌کنند. آن‌ها سپس می‌توانند برای رفتارهای نامناسب شرکت‌ها جریمه صادر کنند. درحال‌حاضر 22 سرویس از شش شرکت بزرگ فناوری، یعنی اپل، مایکروسافت، آلفابت، متا، آمازون و ByteDance به‌عنوان «دروازه‌دار» شناخته شده‌اند.
متا و ByteDance در کنار اپل به DMA اعتراض می‌کنند
مایکروسافت و گوگل ظاهراً «دروازه‌دار» بودن پلتفرم‌های خود را پذیرفته‌اند، اما متا و ByteDance به این تصمیم اعتراض کرده‌اند. متا به‌طور خاص دروازه‌دار تلقی‌شدن دو پلتفرم Messenger و Marketplace را زیر سؤال برده و به‌دنبال توضیح مناسب برای آن‌هاست. (متا این تصمیم برای فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را به چالش نکشیده است.)
استدلال غول شبکه‌های اجتماعی این است که Marketplace یک سرویس مشتری به مصرف‌کننده محسوب می‌شود و Messenger ویژگی چت درون فیسبوک است، نه یک واسطه آنلاین.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بهترین فیلم‌ها و سریال‌های سال 2024 به انتخاب مجله تایم