سکوت شیمیایی غرب


سکوت شیمیایی غرب

تهران - ایرنا - گروه تروریستی «تحریر الشام» (جبهه النصره سابق) در منطقه 'ادلب' در شمال سوریه که از سوی ترکیه برای آنان ایجاد شده، شنبه شب با استفاده از خمپاره های 120 میلیمتری حاوی مواد شیمیایی از جمله 'کلر'، دو منطقه مسکونی در شهر «حلب» را مورد حمله قرار دادند.

در جریان این حمله 107 نفر از شهروندان سوری از جمله هشت کودک به خاطر استنشاق مواد شیمیایی، مصدوم و در دو بیمارستان در حلب تحت مداوا قرار گرفتند.
با توجه به این که برخی از گلوله های حاوی مواد شیمیایی به یک بازار محلی در حلب اصابت کرده است، برخی منابع در این ارتباط از کشته شدن 8 نفر خبر داده اند که این خبر تاکنون از سوی منابع رسمی تایید نشده است.
حمله شیمیایی تروریست ها به شهر حلب به دنبال هشدارهای چند ماه گذشته برخی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی سوریه و روسیه در ارتباط با تحرکات تروریست ها از جمله «کلاه سفیدها»ی وابسته به غرب برای نقل و انتقال مواد شیمیایی در شمال سوریه با هدف استفاده از آنها جهت متهم کردن ارتش این کشور جهت استفاده از آن در جریان آزادسازی بخش های اشغالی در این مناطق صورت گرفت.
«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه دیروز (یکشنبه) تصریح کرد : طرف روس پیشتر هشدار داده بود که گروه کلاه سفیدها تلاش می کند در منطقه امن ادلب اقدام تروریستی با استفاده از مواد شیمیایی انجام دهد تا ارتش سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان متهم کند.
وی ادامه داد: کاملا آشکار است که کلاه سفیدها با گروه های تروریستی فعال در سوریه از جمله در منطقه امن در ادلب ارتباط مستقیم دارند.
پیشتر نیز تروریست ها به دنبال شکست های خود در مناطق مختلف تحت اشغال و اقدام ارتش سوریه برای آزادی آنها با اجرای سناریویی، حمله شیمیایی به برخی مناطق مانند 'دوما' در 18 فروردین 1397 و پوشش گسترده رسانه ای، تلاش داشتند تا برای گسترش درگیری ها پای برخی کشورهای غربی به خصوص آمریکا را به بحران سوریه باز کنند.
سوریه از اواخر اسفند ماه 1389 درگیر بحران ایجاد شده از سوی برخی کشورهای عربی – غربی و رژیم صیهونیستی با هدف ساقط کردن نظام قانونی این کشور است و عاملان این بحران تاکنون بر اساس برخی آمارها 440 میلیارد دلار هزینه کرده اند.
آمریکا نیز بارها اعلام کرده که استفاده از سلاح های شیمیایی در بحران سوریه خط قرمز واشنگتن است، ولی در این ارتباط چند مرتبه بدون توجه به ساختگی بودن حملات شیمیایی انجام شده در سوریه بر اساس اهداف مورد نظر تروریست ها و بر خلاف کنوانسیون های بین المللی موجود در جهان که در آن هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی هر طرفی منع شده، حملات موشکی و هوایی را علیه اهداف مورد نظر خود در سوریه انجام داده است.
به دنبال حمله شیمیایی اخیر به شهر حلب متخصصان واحد پدافند شیمیایی، رادیواکتیو و بیولوژیک روسیه در این شهر از مناطق مسکونی حلب که توسط تروریست ها گلوله باران شیمیایی شد ، بازدید کردند.
این متخصصان پس از بازدید از مراکز درمانی حلب که در آن مصدومان حمله شیمیایی بستری شده اند ، اعلام کردند که بر اساس اطلاعات اولیه، تروریست ها از گلوله های حاوی گاز کلر استفاده کرده اند و این گلوله ها از خمپاره های 120 میلیمتری پرتاب شده اند.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز در همین ارتباط تاکید کرد که کارشناسان روسی وضعیت پیرامون منطقه امن ادلب را که بر اساس توافق بین مسکو – آنکارا ، ترکیه مسئول نظارت بر آن است را با آنکارا مورد بررسی قرار می دهند.
به دنبال انجام این حمله شیمیایی از سوی گروه تروریستی تحریر الشام به حلب وزارت خارجه سوریه در نامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد و سازمان بین المللی خواست تا حمله شیمیایی تروریست ها به حلب را محکوم کنند.
این وزارتخانه ضمن محکوم کردن حمله شیمیایی تروریست ها به حلب که تاکنون بیش از یکصد مصدوم بر جا گذاشته است، تأکید کرد که این اقدام تروریستی نتیجه تسهیل در رساندن مواد شیمیایی به گروه های تروریستی برای حمله به مردم سوریه است.
وزارت خارجه و امور مهاجران سوریه تاکید کرد، متهم کردن دولت سوریه به این نوع حملات نیز سناریوهایی هستند که در اتاق های تاریک دستگاه جاسوسی برخی کشورها طراحی می شود.
«حسین احمد دیاب» استاندار حلب نیز گفت که این حمله بر در اختیار داشتن گازهای سمی توسط گروه های تروریستی تاکید می کند و از جامعه جهانی خواست تا به مسئولیت خود عمل کند.
«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در حساب توییتری خود با انتقاد از سکوت غرب درخصوص حملات شیمیایی به حلب نوشت: حمله شیمیایی زمانی باید محکوم شود که ادعا شود توسط دشمن انجام شده و نه یک متحد.
وی در واکنش به حملات شیمیایی تروریست ها به حلب با تاکید بر این که الگوی غربی این گونه است که حمله شیمیایی زمانی باید محکوم شود که ادعا شود توسط دشمن انجام شده و نه یک متحد افزود : غرب کجاست که حمله شیمایی تروریست ها در حلب را محکوم کند.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این یادداشت خود اضافه کرد: وقتی صدام علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرد، چشم ها بسته شد، ولی وقتی او دشمن شد جنگ به راه انداختند تا سلاح شیمایی او را نابود کنند.
«امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به حملات شیمیایی به حلب تأکید کرد که پاریس استفاده از سلاح های شیمیایی را محکوم می کند.
ماکرون که اردیبهشت ماه امسال بدون انتظار برای روشن شدن حمله شیمیایی به منطقه دوما دست به اقدام نظامی علیه سوریه زد ، افزود که فرانسه اطلاعات کافی درباره آن چه در حلب اتفاق افتاده در اختیار ندارد تا واکنش نشان دهد ولی پاریس هر گونه استفاده از سلاح های شیمیایی را محکوم می کند.
به دنبال ادعای حمله شیمیایی به منطقه دوما در نزدیک دمشق در 18 فروردین ماه امسال، سه کشور آمریکا ، فرانسه و انگیس بدون صبر برای مشخص شدن طرف حمله کننده و گزارش های بین المللی در خصوص عاملان این حمله، اقدام به حملات موشکی و هوایی به برخی مناطق سوریه کردند و چند ماه پس از آن و به دنبال آزادی دوما از دست تروریست ها اهالی منطقه اعلام کردند که اصلا چنین حمله ای وجود خارجی نداشته و همه گزارش های خبری در ارتباط با آن ساختگی و بر اساس سناریوی از پیش تعریف شده بوده است.
در پی این حمله شیمیایی به مردم بی دفاع حلب و زخمی شدن شماری از آنان نیروهای نظامی ارتش سوریه و روسیه در یک اقدام هماهنگ حملات توپخانه ای و هوایی گسترده و کوبنده ای را علیه پایگاه هایی که از آنها خمپاره های شیمیایی شلیک شده بودند ، اجرا و خسارت های سنگینی را به آنان وارد کردند.
وزارت دفاع روسیه ضمن موفقیت‌آمیز خواندن حمله خود به مواضع شورشیان، اعلام کرد که طی تماسی تلفنی به مقام‌های ترکیه هشدارهای لازم را در مورد حملات جدید خود به شمال غرب سوریه، داده است.
دیده بان حقوق بشر سوریه نیز با اعلام اقدام روسیه علیه مواضع تروریست ها در شمال غرب سوریه خاطر نشان کرد که این اولین حمله نظامی صورت گرفته طی دو ماه گذشته است که طی آن و با توافق ترکیه و روسیه، منطقه‌ای حائل برای محافظت از شورشیان ایجاد شد و آتش بس بین آنها و ارتش سوریه و نیروهای خارجی حامی آن برقرار بود.
به دنبال آزادی بخش هایی از مناطق جنوبی سوریه از دست تروریست ها از جمله در استان های درعا ، سویدا و قنیطره در تابستان امسال ارتش سوریه نیروهای خود را برای آزادی استان ادلب در شمال غرب این کشور راهی این مناطق کرد.
صف آرایی ارتش سوریه در نزدیک استان ادلب موجب شد تا ترکیه به بهانه اقدامات انساندوستانه ولی با هدف نجات تروریست های مورد حمایت خود در این استان اقدامات سیاسی و دیپلماتیک را افزایش دهد. این اقدامات در نهایت منجر برگزاری نشست «سوچی» بین سران روسیه و ترکیه در 25 شهریور ماه شد و در نتیجه آن قرار براین شد تا 23 مهر ماه با ایجاد منطقه حائل و تحویل سلاح های سنگین، سرنوشت تروریست ها در ادلب روشن شود.
بر اساس برخی آمارها 146 هزار تروریست از 60 کشور جهان وابسته به یکصد و سه گروه تروریست در ادلب و مناطق اطراف آن تا «حما» و شمال استان «لاذقیه» مستقر هستند.
با وجود گذشت بیش از دو ماه از زمان مشخص شدن برای اجرای توافق سوچی ترکیه به خاطر مخالفت برخی گروه های تروریستی با تحویل سلاح و استقرار و ایجاد مناطق حائل تاکنون نتوانسته قدمی برای اجرای این توافق بردارد و همین امر آنکارا را در ارتباط با آنان در موضع ضعف قرار داده است.
علاوه بر این تلاش های آنکارا برای استفاده از این تروریست ها برای صف آرایی در برابر کردهای در شمال شرق سوریه نیز تاکنون منجر به نتیجه نشده است و حمله شیمیایی تروریست ها از منطقه تحت نفوذ تحریر الشام به برخی مناطق حلب باردیگر پرونده ادلب و تلاش ها برای به نتیجه رسیدن سرنوشت تروریست های مستقر در آن را در اولویت قرار داد.
در آخرین تحول در این ارتباط «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که حملات تروریست ‌ها به شهر حلب سوریه باید با محکومیت جامعه جهانی همراه شود، چرا که این حملات با هدف نابودی تلاش‌ ها برای برقراری آرامش و ممانعت از جریان زندگی عادی در سوریه صورت می‌ گیرد و این اقدام محکومیت غیرمشروط جامعه جهانی را می‌طلبد.
سخن آخر این که تروریست ها با این اقدام خود در واقع باردیگر نشان دادند که به هیچ اصول و قاعده ای پایبند نبوده و تنها راه حل مشکل ادلب اقدام نظامی علیه آنان است.
این مطلب را نیز نباید فراموش کرد که تروریست های مستقر در ادلب همان تروریست های تندروی هستند که به دنبال اقدام ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور سلاح های خود را بر زمین نگذاشتند و از در صلح وارد نشدند و در نهایت بر اساس توافق برای ایجاد مناطق کاهش تنش با اتوبوس های سبز به شمال سوریه و ادلب رفتند و اکنون نیز ضمن رد توافق سوچی اقدام به استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم حلب کرده اند.
چنین به نظر می رسد که با این اقدام و تلاش های سیاسی و دیپلماتیک سوریه و روسیه و سکوت معنا دار حامیان تروریست ها برای ادامه حمایت از آنان همه بهانه های ترکیه برای ادامه حفاظت از این تروریست ها به پایان رسیده است و می توان در روزهای آینده شاهد برخی اقدامات علیه آنان از سوی ارتش سوریه و روسیه بود.
از داود پورصحت
خاورم*1436**1651

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دادا محمد کجوری